28. November 2023, 19:00
Poradové číslo: | 48 |
Nevydražené | |
Cena v predaji: | 3 800 € |
Rok: 2015
Technika: Akryl na kartóne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 120 x 85 cm
Značené: Neznačené, na zadnej strane potvrdenie, že dielo pochádza z pozostalosti autora
Popis: “Kreslenie je jednoduché, kresliť možno všeličím na všeličo, ba i na hocičo. Do piesku, do vody, do vzduchu, Dôležitejšie však je o čom, prečo, pre koho. Odkresľovať viditeľné, alebo sprostredkovať neviditeľné? Nevídané, vlastné predstavy, sny?” M. C.
Po dlhom čase a prvýkrát po autorovej smrti sa dielo Miroslava Cipára ponúka na živej aukcii. Ide o udalosť, ktorá nás upriamuje na bohatosť našej výtvarnej a vizuálnej kultúry a úzkoprsosť našej teórie umenia, od ktorej závisí osud mnohých diel, podieľajúcich sa na tvorbe našej výtvarnej tradície. Miroslav Cipár bol nie len tzv. “totálnym” umelcom, bol aj autorom, ktorý sa neštítil povýšiť vlastné tvorivé nutkanie na princíp a životný postoj. Zanechal po sebe monumentálne dielo, ktorého význam nespočíva len v mnohosti jeho kresieb či malieb, monumentálnosť toho, čo nám odkázal tkvie predovšetkým v pojme slobody a voľného vyjadrenia sa aj za cenu odmietnutia či neúspechu. Veď predsa aj zajtra je deň a potom ďalší a nič nie je dôležitejšie, ako sa konfrontovať, byť videný, vypočutý a na konci dňa snáď aj pochopený a prijatý. Na jeho náhrobnom kameni je napísane: “Na svet sme prišli, aby sme sa vyjadrili.” Týmto princípom veril autor, ktorého línie, ukričané postavičky, písmená či precízne vytvorené “čarbanice” sprevádzali a sprevádzajú generácie malých i veľkých čitateľov a jeho dielo sa nám prihovára z každého plagátu, publikácie či pohľadnice Slovenskej národnej galérie, ktorej nezameniteľné logo v roku 1969 vytvoril. Cipárova tvorba bola, bez ohľadu na médium, v ktorom tvoril, postavená na kresbe a jej výrazových prostriedkoch. Predkladaná maľba je toho dôkazom. Neskoršia, zrelá kompozícia “Odkaz” je typickým dielom Miroslava Cipára, ktorý sa otvorene hlásil k hľadaniu prienikov medzi kresbou a maľbou, pričom sám necítil toto spojenie ako konflikt, ale naopak, išlo o akt zmierovania a súznenia. V jeho svete dokonale fungovala namaľovaná kresba, či línia nakreslená hrubým štetcom, maľba na papieri i kresba na plátne. Roztržité znakové kompozície s drobnými číselnými písmenami a písmenkovými číslovými figúrami sú raz drobné a husté a zapĺňajú priestor od okraju po okraj, inokedy zasa narastajú do veľkých antropomorfných tvarov, ponechávajúc priestor okolo seba voľný. Cipárovmu dielu je potrebné venovať pozornosť. Až po čase ho začíname “čítať”, až po čase sa vynárajú pred nami obsahy a odkazy tohto vnímavého a mimoriadne aktívneho umelca. Ponúkaná maľba je ukážkou posunu v chápaní letrizmu od sústavy abecedných znakov až po asociatívne vnímané symboly a tvary. Príklon Miroslava Cipára k takémuto tvorivému princípu je pochopiteľný, veď začínal ako študent slovenského jazyka na Pedagogickej fakulte, neskôr si pod vedením Vincenta Hložníka a Petra Matejku osvojval ako základy minucióznej grafiky tak aj monumentálnej maliarskej tvorby. Ide o snahu o komprimovanú podobu kultúrneho vedomia, v ktorom slovo (písmo), znaky a figúry fungujú ako jednotný komplex pre spoločnosť nevyhnutného systému (kultúrneho a vzdelanostného). Na prvý pohľad sú jeho diela skutočne tvorené tak, že hoci ide o maľbu, kresba ju prevyšuje a vizuálne ovláda. Pritom bližší pohľad a zamyslenie stačia na to, aby sme odhalili autorov vzťah k farbe. Práve náš „Odkaz“ je špičkovou ukážkou premyslenej a vkusnej kombinácie ružovej, šedej a čiernej. (JB)
Zoznam diel autora: