04. Jún 2024, 19:00
Poradové číslo: | 115 |
Nevydražené | |
Cena v predaji: | 9 000 € |
Rok: 1671
Technika: Olej na dreve (parketáž)
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 70 x 59,5 cm
Značené: Značené na hrane stola „F: 1671“
Popis:
Zátišie s homárom, roemerom a pokálom predstavuje konvenčné, ale premyslené a starostlivo zostavené zátišie. Centrom pozornosti je homár položený na čínskom porceláne, priesvitný zelený sklenený roemer a nevšedný pozlátený pokál s vekom. Popularitu skleneného priesvitného roemera priniesli maľby haarlemského umelca Willema Claeszoona Hedu, za obľúbenosťou homára zas stojí Jan Davidsz. de Heem, pôsobiaci v Antverpách a Utrechte. K uvedeným predmetom sa vo svojom repertoári často vracal aj Edwaert Collier, o čom svedčí aj veľmi individuálne riešený zlatý pokál s vekom, ktorý možno v istom zmysle považovať za jeho individuálny atribút. Signované arokom 1662 datované Zátišie s pokálom, regáliami a párom glóbusov a knihami (Amsterdam, Rijksmuseum, A 3471) vypovedá o počiatočných snaženiach začínajúceho majstra detailne zaznamenať reprodukované predmety. V signovanom a rokom 1664 datovanom diele Zátišie s podnosom, párom glóbusov, hudobnými nástrojmi Prvé známe dielo Edwaerta Colliera je datované rokom 1661 (Wassenaar, súkromná zbierka), posledné je zátišie z roku 1707 (Londýn, Sotheby's, 7. 2. 1979). a ďalšími predmetmi (Paríž, Galerie dʼArt Saint-Honoré) už možno badať posun v prospech voľnejšie podaných tvarov. Ďalším dielom (signovaným a datovaným rokom 1691), v ktorého zostave autor použil zlatý pokál, je Zátišie s pokálom, glóbusom, regáliami a miniatúrnym portrétom kráľa Karola I. (dražené na aukcii v Londýne, Bonhams, 6. 7. 2011) a jeho replika z roku 1705 (dražené na aukcii v Londýne, Sothebyʼs, 10. 4. 2003). Pokál sa objavil aj v redukovaných a menej výpravných zátišiach z roku 1665 (Amsterdam, Sothebyʼs, 13. 5. 2003) a 1689 (Ludwigsburg, Sothebyʼs, 9. 10. 2000). Dielo Edwaerta Colliera nebolo predmetom monografického spracovania. Najmä z ikonografického hľadiska boli predstavené jednotlivé obrazy v parciálnych štúdiách. Práve jeho individuálne atribúty, medzi ktorými zohráva netradičný zlatnícky predmet ústrednú pozíciu, budú patriť medzi závažné argumenty pri určení autorstva aj v spojitosti so zostavením umelcovho celoživotného diela.
Dr. Zuzana Ludiková
Špecialista na zátišia Edwaert Collier (Colyer, Kollier) sa narodil v Brede, ale školenie dostal pravdepodobne v Haarleme. Svoje najstaršie známe maľby vytvoril v reakcii na protagonistov monochrómneho zátišia Pietra Claesza a Willema Claeszoona Hedu a haarlemských maliarov Jana Jansz. van de Velde III a Vincenta van der Vinne. V rokoch 1667 až 1691 žil Collier v Leidene. V Londýne pôsobil preukázateľne v rokoch 1693 až 1702. Na svojich posledných zátišiach uvádzal, že ich vytvoril v Leidene alebo v Londýne. Prvé známe dielo Edwaerta Colliera je datované rokom 1661 (Wassenaar, súkromná zbierka), posledné je zátišie z roku 1707 (Londýn, Sothebyʼs, 7. 2. 1979). Námety a štýl prvých zátiší, predovšetkým o márnivosti (vanitas), maliar rozvíjal na základoch leidenskej tradície prvej tretiny 17. storočia, ktorú reprezentujú diela Jana Livensa, Jana Davidszoona de Heem, jeho žiaka Pietra de Ring, Gerrita Doua a neskôr tiež Davida Baillyho a jeho žiakov Harmena a Pietra Steenwyckovcov. K frekventovanému využívaniu predmetov s notovým a textovým záznamom ho inšpirovali diela Samuela Hoogstratena, možno aj Walleranta Vaillanta, a príbuzné trompe lʼoeil Cornelisa Brisého. Jednou z motivácií Collierovej orientácie na londýnsky trh mohol byť úspech Samuela Hoogstratena v tomto prostredí. V počiatočnej tvorbe Collier uplatňoval uhladený rukopis a neraz dal vyniknúť charakteru materiálov v drobnopise záznamu, najmä lesklým predmetom. Postupne upúšťal od úzkostlivého, detailného stvárnenia zaznamenaných predmetov a sústredil sa na ich usporiadanie a na intelektuálne náročný program.
Zoznam diel autora: