04. Jún 2024, 19:00
Poradové číslo: | 93 |
Nevydražené | |
Cena v predaji: | 24 000 € |
Rok: 1971
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 89 x 116 cm
Značené: Značené vpravo dole „R. Krivoš 71“
Ďalšie vlastnosti: Na zadnej strane je prilepená fotografia umelca v ateliéri, kde sa nachádza predmetný obraz
Popis:
Dielo Dve nahé tanečnice je skutočne reprezentatívny obraz. Spĺňa aj tie najnáročnejšie kritériá kladené na diela, ktoré majú rozprávať náš slovenský príbehv umenia (a nielen umenia). Rudolf Krivoš je jedným z tých autorov, ktorý pomyselne stojí v zástupe umelcov čakajúcich na to, aby sa ich dielo definovalo nanovo. Ide o autora, ktorý citlivo vnímal dianie okolo seba. Aj keď bol citlivý (taký bol ostatne aj Vincent Hložník, vymaľúvajúci sa z hrôz vojny a následnej diktatúry), razantnosť, s akou svoje pozorovania zachytával na plátnach, nastavovala zrkadlo s krutým odrazom zbabelej ľudskej povahy. Umenie distribuované cez oficiálnu sieť predajní Dielo bolo nekonfliktné, nekládlo otázky (skôr len dávalo nepravdivé odpovede), nemalo reprezentovať nič, čo by bolo v rozpore s ideológiou komunistickej diktatúry. Ak šesťdesiate roky priniesli niečo ako uvoľnenie či (nie úplne pravdivý) pocit slobody u umelcov to spustilo tvorbu ešte kritickejších diel a výraznejšie artikulovanie vlastnej československej uväznenosti. Akademický rámec picassovských a iných modernistických štýlových variácií bol u Krivoša preťatý vlastným poznaním aktuálnejších tendencií a aj keď nemožno hovoriť o preberaní konkrétnych izmov či zaradení ku konkrétnym „školám“, nedá sa jeho tvorbe uprieť absolútne súčasný charakter. V roku 1962 sa okolo Güntera Brusa, Hermanna Nitscha a Otta Mühla formuje viedenský akcionizmus, ktorého radikálnosť možno spojiť s Krivošovými lismi s rozmliaždenými telami, rôznymi hmotami a striekajúcou krvou. V rovnakom období vychádza kniha Camilly Gray o ruskom umení v rokoch 1863 až 1922, ktorá na Západe prebudila záujem o konštruktivistické princípy Rodčenka či Tatlina. Netvrdím, že Krivoš túto knihu poznal, no fakt, že jeho tvorba v týchto rokoch výrazne prepadla geometrii a pravidelným štruktúram, je nepopierateľný a hovorí o jeho neizolovanosti v umeleckom uvažovaní. Krivošove tanečnice sú umiernenou podobou „mäsom“ zaplnených kompozícií. Ženské akty sú však aj tu obnažené priam na kosť. Je to akýsi kompromis medzi tým, čo priniesli šesťdesiate roky a normalizačné procesy a jeho neskoršou tvorbou. Pred nami stoja dve tanečnice, ktoré však na prvý pohľad netancujú, ale sú autorom exponované akoby bez ich vedomia v strnulých pózach. Prakticky si nepatria, patria neurčitému, takmer monochromatickému obmedzenému prostrediu.
JB
Zoznam diel autora: