12. Október 2004
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE DOSIAHNUTÉ KONEČNÉ CENY DIEL L. MEDNYÁNSZKEHO NA AUKCIÁCH SOGY:
2 150 000,- Sk Železná brána. Okolo 1900. 120 x 200 cm. (42. jesenná aukcia, 30. 9. 2003)
775 000,- Sk Lesná cesta. Okolo 1890. Olej na plátne. 76 x 50 cm. (35. zimná aukcia, 3. 12. 2002)
690 000,- Sk Pohľad na Tatry. Okolo 1905. Olej na plátne. 73 x 100 cm. (35. zimná aukcia, 3. 12. 2002)
580 000,- Sk Zimná krajina. Okolo 1890. Olej na plátne. 39 x 59 cm. (47. jarná aukcia, 9. 3. 2004)
Poradové číslo: | 32 |
Vyvolávacia cena: | 4 913 € |
Konečná cena: | 3 983 € |
Rok: 1890
Technika: akvarel na papieri
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 28 x 42 cm
Značené: vpravo dole „Mednyánszky“
Popis: Mednyánszkeho „Zimný les“ je aj zásluhou špecifického technického prevedenia dokladom maliarových živých kontaktov s dobovou, impresionistickou estetikou. Na pomedzie impresionizmu sa Mednyánszky dostal počas dlhších parížskych pobytov v rokoch 1889-1892 a 1896-1897. Avšak už Mednyánszkeho krajinárstvo predchádzajúceho desaťročia, vyznačujúce sa snovými až elegickými náladami riečnych krajín v striebristom opare a obrazmi tajomných lesných interiérov, dotvrdzovalo maliarovu modernú legitimitu. Nová koncepcia Mednyánszkeho krajinomaľby, ktorá "si nekládla za cieľ zložité zámery uzatvorenej kompozičnej koncepcie ideálnej a neskôr romantickej krajiny generačných predchodcov, ale sa uspokojovala fragmentom prírody, detailom, zachytením nálady, farebného, optického dojmu, vyjadrením špecifickosti motívu" (K. Vaculík) korešpondovala s tvorbou Mednyánszkeho najvýznamnejších stredourópskych súčasníkov: maďarských Munkácsyho, Páala, českého Chittusiho, a viedenských Schindlera, Jettela a Ribartza. Teda tej generácie stredoeurópskej maľby, ktorá definitívne prelomila obmedzenia akademickej doktríny v duchu zásad plenérového realizmu. Na rozdiel od nich sa však Mednyánszky v krajinomaľbe rokov deväťdesiatych a najmä v tvorbe na prelome storočí pokúšal posunúť problém plenéru ďalej. Od začiatku osemdesiatych rokov postupne prekonal zväzujúce realistické podanie plenéru v prospech náladovosti intímnej krajiny, ktorá zrkadlila psychický stav maliara, jeho okamžité duševné poryvy a meditatívne rozpoloženie. Z literatúry: Kol. autorov: Ladislav Mednyánszky. SNG Bratislava 2004.
Zoznam diel autora: