12. Október 2004
Poradové číslo: | 65 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | 32 530 € |
Rok: 1953
Technika: olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 73 x 190 cm
Značené: vpravo dole „Fulla 1953“
Popis: Monumentálne dielo Ľudovíta Fullu „Pohľad na Martin“ predstavuje galerijnú ukážku jednej súvislej, „realistickej“ tendencie autorovej tvorby. Aj keď sa to málokedy priznáva, Ľudovít Fulla bol totiž oveľa konzervatívnejšou umeleckou osobnosťou, než by tomu nasvedčovala rétorika "Súkromných listov". Nielen jeho monografista Radislav Matuštík, považujúci za rozhodujúce pre jeho výtvarný naturel napätie dvoch polôh -- vecnej a abstrahujúcej, ale aj on sám, v období najradikálnejších pokusov priznal: "Realistická maľba ma vždy zaujímala a veľa som sa práve na nej naučil. Neskoršie trasponoval som ju na maľbu kompozičnú, ktorá mi je vlastnou. Výsledky maľby realistickej, ktorú som pestoval z času na čas a rozvíjal ju pararelne s tvorbou vlastnou, neukazoval som pred širšiu verejnosť z tej jednoduchej príčiny, pretože forma závisela viac na prírode a nebola súca pre moje úplné vyjadrenie". Predkladaná kompozícia „Pohľad na Martin“ (v majetku SNG jestvuje viacero kresbových štúdií k tomuto obrazu), ale aj viaceré ďalšie obrazy od polovice tridsiatych rokov až do nasledujúcich dvoch desaťročí (Kapucínsky kostol, 1935; Námestie v Bardejove, 1935; Blumentálsky kostol, 1946; Deti v lese, 1945; Opustený dom, 1946; Krajina s jazdcom, 1946; Horúce leto, 1948) možno považovať len za predĺženie "realistickej" línie jestvujúcej fakticky od počiatkov Fullovej zrelej tvorby (Kasárne, 1927; Prístav v Marseille, 1929; Portrét P. P., 1930; Zimný motív od Černovej, 1930; Krajina z Liptova, 1931, Podobizeň panej, 1934; Krajina z Donoval, 1934). No i druhý, abstrahujúci pól Fullovej maľby sa v neskoršej fáze zbližuje a niekedy už celkom splýva s tradičnejším poňatím. Fullova modernita stráca priamy kontakt s okolitým výtvarným dianím, len obmieňa už poznané a dosiahnuté. V osihotenosti martinského ústrania, chtiac-nechtiac siahal už len po vlastných výtvarných zdrojoch. Snažil sa ďalej o prehĺbenie toho, čo poznal najdôvernejšie -- ľudovú tradíciu, štylistiku jej výtvarných postupov, nadsadil primitivizujúce, rustikálne akcenty.
Zoznam diel autora: