12. Október 2004
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE DOSIAHNUTÉ KONEČNÉ CENY DIEL R. UHERA NA AUKCIÁCH SOGY:
72 000,- Sk Dievčenský akt. 1946. Bronz. Výška 43 cm. (25. jarná aukcia, 20. 3. 2001)
72 000,- Sk Vertikála. 1965-68. Bronz, pieskový podstavec. Výška 62 cm. (45. zimná aukcia, 2. 12. 2003)
64 000,- Sk Bez názvu. 1969-70. Bronz. Výška 30 cm. (34. jesenná aukcia, 1. 10. 2002)
38 000,- Sk Mužské torzo. Okolo 1948. Bronz. Výška 28 cm. (20. letná aukcia, 21. 6. 2000)
Poradové číslo: | 114 |
Vyvolávacia cena: | 10 622 € |
Konečná cena: | 8 464 € |
Rok: 1947
Technika: bronz (tretí odliatok zo sadrového modelu, ktorý je v majetku rodiny umelca)
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: výška 115 cm
Značené: vpravo dole „Uher“
Ďalšie vlastnosti: Prvý bronzový odliatok diela sa nachádza v majetku Slovenskej národnej galérie, druhý odliatok je v súkromnej zbierke v zahraničí.
Popis: „Stojace dievčatko so vtáčikom“ je azda najdôležitejším, rozhodne však najznámejším dielom Rudolfa Uhra z mimoriadne dôležitého, nástupného obodobia rokov 1943–1949. Podľa Kataríny Bajcurovej: „... Rudolf Uher prináša nový sochársky problém - objav archetypu. ... Prvé Uhrove práce boli zámerne jednoduché primitivizujúce torzá oprosťujúce celok tvaru od nepodstatného detailu (Torzo, 1943; 1945; Ružové torzo, 1944), drevené skulptúry a reliéfy v tvaroslovnom repertoári odkazujúce na gauguinovskú poeticko-naivnú víziu života (Leto, Bukolika, 1944; Dievčenský akt, 1945; Plodná zem, 1946). Východiskové princípy zlúčil Uher v pieskovcovej Hlave (1945), kľúčovom diele začiatkov: nastúpil cestu tvarovej elementarizácie a zjednodušovania, za odhalením vnútornej štruktúry jadra. ... Tvarový a myšlienkový princíp archetypu rozvinul Uher i v ďalšich dielach, neskôr skompletizovaných do cyklu Zem (Hlava I-III, Kľačiace dievčatko, Dievčatko s jabĺčkom, Dievčatko s vtáčikom, celofigurálna dvojica Zem, 1947). Ich tvar bol zámerne nehotový, primitivizujúco-naivný avšak nabitý vnútornou monumentálnou silou. ... Skulptívny princíp vystriedal princíp plastický: Uher zachováva celostnosť tvaru, ale rukopisný prednes modelovanej hmoty pokrýva atmosferickou chvejivosťou. Dotyk ruky sa stáva dotykom svetla. Rudimentárnosť zeme sa spája s transcendenciou neba...“. Z literatúry: Abelovský, J., Bajcurová, K.: Výtvarná moderna Slovenska. Bratislava 1997.
Zoznam diel autora: