15. Marec 2005
Biografia: Ernest Zmeták sa narodil 12. 1. 1919 v Nových Zámkoch. Zomrel 13. 5. 2004 v Bratislave. 1938 pobyt v súkromnej škole K. Harmosa v Komárne, 1938-43 k študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Budapešti (prof. Aba-Novák, Kontuly), 1943 krátko navštevoval Oddelenie kreslenia a maľovania bratislavskej SVŠT. 1945 sa stal členom Skupiny výtvarných umelcov 29. augusta. 1946 pobyt v Paríži, 1947 študijná cesta do Talianska. 1949-52 pôsobil ako asistent Ľ. Fullu na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave. 1958 cena za grafiku na Bienále v Benátkach. 1980 sprístupnili stálu expozíciu umenia 16.-20. storočia v galérii umenia v Nových Zámkoch, zostavenú zo zbierok, ktoré E. Zmeták spoločne s manželkou D. Zmetákovou venovali galérii. Samostatne vystavoval v Košiciach (1943, s J. Blahutom a Z. Medveďovou, 1946 s J. Šestinom, 1955, 1963, 1976), Bratislave (1944, 1946, 1947 s O. Dubayom, 1956, 1962, 1966, 1979, 1983), Nových Zámkoch (1946, 1948, 1977, 1983, 1984), Michalovciach (1946), Bagdade (1969), Komárne (1969), Dolnom Kubíne (1976), Banskej Bytrici (1979), Nitre (1979), Banskej Bystrici (1980), Zlíne (1980). Súborné výstavy mal v Bratislave (1958, 1962, 1971, 1984) a v Nitre (1970, Krajská galéria). Z literatúry: Güntherová-Mayerová, A.: Ernest Zmeták. Kresby a drevorezy. Bratislava 1949; Saučin, L.: Ernest Zmeták. Bratislava 1970; Gazdík, I.: Ernest Zmeták. Bratislava 1979; Gazdík, I.: Ernest Zmeták. Bratislava 1987.
Poradové číslo: | 108 |
Vyvolávacia cena: | 1 261 € |
Konečná cena: | 996 € |
Rok: 1969
Technika: tempera na papieri
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 34,5 x 54 cm
Značené: Značené vpravo hore „VI. 1969 “
Popis: „Most nad Tiberom“ je nadpriemernou ukážkou „talianskej“ tvorby Ernesta Zmetáka. Taliansko, tradície jeho umenia a kultúry, ale i súčasná talianska krajina a život jej ľudí patrili dlhé roky (vlastne takmer od samého počiatku zrelej tvorby) k základným inšpiračným zdrojom umenia Ernesta Zmetáka: … opätovne navštevujem to isté Taliansko a je pre mňa stále nové. Už v študijných rokoch som ho obdivoval pre jeho umenie, ktoré v každom čase bolo späté s životom. V talianskom modernom umení som videl kontinuitu s minulosťou, národné sebavedomie, vecnú triezvosť. … Nemenej ma upútala talianska krajina, ktorá mojej výtvarnej koncepcii vyhovuje svojou bohatou skladbou“. Tvrdenie o osudovej dôležitosti talianskeho vplyvu nie je – pravda - v ničom objavné. Doložila ho už dávnejšie výtvarná kritika, viacerí umeleckí historici zaoberajúci sa dielom tohto, dnes už doyena slovenskej výtvarnej moderny. Otázkou však zostáva, či niekedy boli z tohto do očí bijúceho faktu vyvodené iné závery, než len triviálne, biografické. Je totiž príznačné, že periodizácia Zmetákovho maliarskeho vývinu sa zvykne určovať ani nie tak podľa jeho štýlových premien, ale skôr v závislosti od miestopisu jeho výtvarných pobytov. Zmeták však ani zďaleka nebol maľujúci turista, vracajúci sa so železnou pravidelnosťou (v poslednom období každoročne) do pôvabných talianskych miest a mestečiek, aby si domov prinášal niečo na spôsob obrazového cestovného denníka. Taliansko znamenalo a znamená pre maliara hodnotu oveľa podstatnejšiu. Behom času a zhodou mnohých životných i umeleckých okolností sa stalo čímsi, čo mu v konečných dôsledkoch dodalo východziu umeleckú smernicu a zároveň do značnej miery určilo jeho zvláštne postavenie v súvislostiach slovenského výtvarného umenia.
Zoznam diel autora: