15. Marec 2005
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE DOSIAHNUTÉ KONEČNÉ CENY DIEL J. BAUERNFREUNDA NA AUKCIÁCH SOGY:
290 000,- Sk Kompozícia. Okolo 1935-36. Olej na plátne. 44 x 49 cm. (22. jesenná aukcia, 26. 9. 2000)
NAJVYŠŠIE DOSIAHNUTÉ KONEČNÉ CENY DIEL J. BAUERNFREUNDA NA SVETOVÝCH AUKCIÁCH:
21 056,- EUR Z ateliéru. Olej na plátne. 91 x 71 cm. Brno 2004.
7 517,- EUR Žena pri stole. Olej na plátne. 54 x 82 cm. Brno 2000.
Biografia: Jakub Bauernfreund (Bornfried) sa narodil 25. 10. 1904 v Zborove pri Bardejove, zomrel 8. 11. 1976 v Londýne. Od 1926 študoval na súkromnej škole G. Mallého v Bratislave. 1929-1933 na Akadémii výtvarných umení v Prahe (prof. Nowak). 1931 premiérovo vystavoval s Prager Sezession. 1933 a 1936 bol na dlhších študijných pobytoch v Paríži. 1936 sa stal členom pražskej Umeleckej besedy. Pôsobil v Prahe, 1939 emigroval do Londýna, kde žil a pracoval pod menom Jacob Bornfried. Samostatne vystavoval v Prahe (1936 s A. Nemešom), Košiciach (1936 s A. Nemešom), Londýne (1940, 1950-1951), Götteborgu (1953, 1962). Súbornú výstavu mal v Prahe (1963 s Nemešom, Národní galerie). Z literatúry: Zemina, J.: J. Bauernfreund - A. Nemeš. Obrazy 30. let. Kat. výst. Praha, Národní galerie 1963; Peterajová, Ľ.: Roky prvej zrelosti. (K nedožitej šesťdesiatke Cypriána Majerníka. K 60. narodeninám Andreja Nemeša. K 65. narodeninám Jakuba Bauernfreunda). Výtvarný život 15, 1970, č. 1. s. 24-29.
Poradové číslo: | 93 |
Vyvolávacia cena: | 5 975 € |
Konečná cena: | 7 137 € |
Rok: 1932
Technika: olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 50 x 71 cm
Značené: Značené vpravo dole „J. Bauernfreund“
Popis: „Dvojica“ je galerijným dielom Jakuba Bauernfreunda. Olejomaľby tohto špičkového autora sa vo verejných predajoch na slovenskom (ale i českom) trhu vyskytujú celkom výnimočne. Samotné dielo pochádza zrejme z nástupného obdobia tvorby autora. Bauernfreudove obrazy z rokov štúdií (Sediaci poloakt, 1929; Kytica, 1931; Tri ženy, 1931; Žena s kvetmi, 1931; Tuláci, 1933; Zátišie s dieťaťom, 1933; Zátišie s košom, 1933) ešte máločím predpovedali neskoršiu tajomnú symboliku zvecňovania živej prírody a s tým spojenú premenu obrazu človeka, pre ktorú jeho figurálne kompozície dostávali paradoxnú podobu metafyzických zátiší. Predbežne - v súhlase s Nowakovým poučením - vychutnával renoirovské lyrizujúce posuny medzi optickým a obrazovým. Aj v čase Nemešových experimentov s freudizmom (jeho automatických kresieb), Bauernfreund len kompromisne sprísnil zmyslovosť východísk, očarený Derainom z prvého parížskeho pobytu (Harlekýn, 1934; Podobizeň dievčaťa, 1934; Sochársky ateliér, 1934; Zátišie s banánom, 1934; Zátišie s lampou, 1934; Zátišie s vázou, 1934). Možno i preto spoločná heréza od školského poučenia k Picassovi, Braquovi a nadovšetko k Fillovi neviedla k rovnakým výsledkom. Bauernfreudova kubistická perióda bola oproti tej Nemešejovej oveľa svojprávnejšia, menej štýlovo nesúrodá, ale tým aj výrazovo kompromisnejšia.
Zoznam diel autora: