15. Marec 2005
Biografia: Ladislav Guderna sa narodil 1. 6. 1921 v Nitre, zomrel v 1999 v Toronte. Navštevoval večerné kurzy Školy umeleckých remesiel v Bratislave (prof. Fulla). 1938-41 študoval na Oddelení kreslenia a maľovania bratislavskej Vysokej školy technickej (prof. Mudroch). 1945 zakladajúci člen Skupiny výtvarných umelcov 29. augusta. Stal sa členom českého výtvarného spolku Mánes. 1946 účasť na výstave mladého československého umenia v Paríži. 1948 účasť na Bienále v Benátkach. 1957 sa stal predsedom Zväzu slovenských výtvarných umelcov. 1968 po okupácii Československa emigroval do Kanady. Žil v Toronte, 1979 sa presťahoval do Vancouveru. Člen surrealistickej skupiny Melmoth, vydáva surrelalistickú revue Scarabeus. 1990 prišiel po rokoch opäť na návštevu do Bratislavy, v súvislosti s prípravami svojej súbornej výstavy v Slovenskej národnej galérii. Samostatne vystavoval v Trenčíne (1941, s Ghmelom, Šturdíkom a Pribišom), Bratislave (1946, 1947, 1948, 1949, 1950, 1951, 1955, 1962, 1964, 1966), Brne (1955), Žiline (1957), Turíne, Miláne, Bologni, Ascone, Modene, Parme, Ríme (všetky 1959), Toronte (1969, 1970, 1974), Caracase (1971), Otawe (1974), Zürichu (1975), New Yorku (1976), Vancouveri (1978, 1980, 1982, 1984), Madride (1980), Reykjavíku (1983). Výstavy súborného diela mal v Nitre (1967, Krajská galéria) a v Bratislave (1991). Z literatúry: Kára, Ľ.: Ladislav Guderna. Bratislava 1960; Matuštík, R.: Moderné slovenské maliarstvo 1945-1963. Bratislava 1965; Kubíková, K.: Ladislav Guderna. Kat. výst. Bratislava, Slovenská národná galéria 1991.
Poradové číslo: | 114 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | 3 983 € |
Rok: 1946
Technika: olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 33 x 39 cm
Značené: Značené vpravo dole „Guderna 46“
Popis: Olejomaľba „Zátišie“, ale aj tempera „Kubistická žena“ sú vzácnym príkladom prvého vrcholu tvorby Ladislava Gudernu rokov 1946-1949. Vývinový zlom v Gudernových raných pokusoch, datovanie nástupu samostanej koncepcie možno totiž situovať do roku 1946: "Elektrizovaný... uvoľneným povojnovým ovzduším, prijíma podnety z prehliadky francúzskeho umenia v Prahe a z výstavy pokrokových maliarov republikánskeho Španielska. Zanecháva tu názorové stopy Mattise, Pignon, Vines a najmä Picasso, maľbou zo sklonku vojny. Guderna (a s ním svojsky Matejka) v mladej slovenskej maľbe, zdá sa najsilnejšie, najdôslednejšie prijímal podnety posledného obdobia parížskej maľby. Skúšal i tvárne princípy analytického a syntetického kubizmu. Organicky spája tieto ponaučenia so svojou predchádzajúcou skúsenosťou z maľby rouaultovského poňatia." (L. Kára) Navonok by sa teda zdalo, že Gudernov prvý maliarsky vrchol bol založený na problematickom protiklade staršieho roualtovského metafyzického expresionizmu a aktuálnejšej Picassovskej skladobnosti s tým, že tento konflikt bol napokon vyriešený v prospech Picassa a jeho tvarového pôžitkárstva. Ak by sme totiž Gudernovo maliarstvo rokov 1946-1947 chceli posudzovať len z užšieho pohľadu štýlu, tak sa dá vypozorovať istý vývinový zdvih od olejomalieb dramatickej, dynamickej výrazovosti (Chorý II, 1946; Kompozícia - Zavraždená, 1946; Kostol, 1946) k obrazom chrakterizovaným akýmsi "ustrnutím" maliarskej výbušnosti. Štetcový ťah, ktorý predtým impulzívne presahoval, narúšal či priamo deštruoval objemy sa stáva pastóznejší, celistvejší, plynulejšií, obopínajúci a zdôrazňujúci tvarový motív (Zátišie so sviečkou, 1947; Zátišie s ovocím, 1947; Operácia, 1947; Balada, 1947; Nokturno, 1947; Večerné zátišie, 1947).
Zoznam diel autora: