04. Október 2005
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE DOSIAHNUTÉ KONEČNÉ CENY DIEL A. BARČÍKA NA AUKCIÁCH SOGY:
250 000,- Sk Zátišie s čajníkom, šálkou a fľašou. 1958. Olej na plátne, kašírované na kartóne. 29,5 x 38 cm. (47. jarná aukcia, 9. 3. 2004)
92 000,- Sk Zátišie s mlynčekom. 1957. Kombinovaná technika na papieri. 47 x 58 cm. (31. jarná aukcia, 26. 3. 2002)
77 000,- Sk Ženský akt. 1974. Polychrómované drevo, reliéf. 122 x 101 cm. (12. jesenná aukcia, 15. 12. 1998)
70 000,- Sk Detvianske zátišie. Okolo 1974. Polychrómované drevo, reliéf. 122 x 101 cm. (9. jesenná aukcia, 17. 9. 1998)
69 000,- Sk Malý terč. 1967. Kombinovaná technika na lepenke. 74,5 x 63 cm. (26. letná aukcia, 5. 6. 2001)
50 000,- Sk Morena s ovečkou. 1971. Kombinovaná technika na kartóne. 62 x 81 cm. (32. letná aukcia, 4. 6. 2002)
Biografia: Andrej Barčík sa narodil 20. 11. 1928 v Závodí pri Žiline. 1950–55 študoval na VŠVU (prof. Fulla). Člen Skupiny Mikuláša Galandu – zúčastnil sa všetkých jej výstav (1957, 1959, 1962, 1965). 1967 mu bola udelená cena Cypriána Majerníka. Žije a tvorí v Žiline. Vystavoval vo Viedni (1959), Londýne, Budapešti (1960), v Bayreuthe (1961), Kolíne, Frankfurte (1963), na Biennale mladých v Paríži (1961) a na Biennale v Sao Paulo (1963). Z literatúry: Slovník súčasného slovenského umenia, SFVU 1967, Malý slovník slovenských výtvarných umelcov, SFVU 1981.
Poradové číslo: | 251 |
Vyvolávacia cena: | 5 975 € |
Konečná cena: | 5 975 € |
Rok: okolo 1955-57
Technika: olej na plátne, dublované na lepenke
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 37 x 48 cm
Značené: Značené vpravo hore „A. Barčík“
Popis: „Zátišie s petrolejkou a kanvicou“ Andreja Barčíka možno radiť k jeho raným vynikajúcim „morandiovským“ dielam, ktoré sa pre nastupujúcu mladú generáciu okolo roku 1957 stali symbolom nového nadviazania na výdobytky moderny. Podľa Evy Šefčákovej bol vtedy Barčík „... tým najinformovanejším a výtvarne najsamostatnejším, teda aj uznávaným ako spoločenská i tvorivá autorita. Z retrospektívy diela je zrejmé, že najväčšmi zo všetých pociťoval potrebu obnoviť stratený systém v maľbe – vniesť opäť zákon do tvarovej a farebnej skladby obrazu. ... Výstavu mladej generácie oboslal štyrmi zátišiami z kávových kanvíc, hrnčekov, misiek a lámp (1957), tvoriacich začiatok sebavýchovy k disciplíne a rozchodu s vplyvmi učiteľov. Okrem obdivu k tvarovému bohatstvu najskromnejších kuchynských rekvizít, ktoré tlmočí so zaujatosťou skutočného objaviteľa, vyčítame z podtextu týchto zátiší melancholický nádych absurdnosti. ... Barčíkov výtvarný program (očista motívu i jeho výtvarnej konkretizácie od podružností a návrat k maliarskej disciplíne) obviňovali z artizmu na jednej a z nedostatku estetickosti na druhej strane. Roku 1959 prestal Barčík maľovať. Vtedy už mal za sebou zápas s náhodilosťami, ku ktorým zvádzala expresionizujúca suverenita jeho kresliarskych začiatkov. Obdivoval taliansku metafyzickú maľbu a Morandiho, čo mu bolo vzorom výtvarnej striedmosti. Chcel zvládnuť staromajstrovské maliarske skúsenosti a až potom sa odvážiť na moderné výboje. Reagoval tak na rozmáhajúce sa diletanstvo, ktoré zaplavilo výtvarné siene, i na svoje začiatky u Zmetáka, keď pod vplyvom učiteľa nevdojak opovrhoval každou formou maliarskej elegancie...“.
Zoznam diel autora: