04. Október 2005
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE DOSIAHNUTÉ KONEČNÉ CENY DIEL E. ZMETÁKA NA AUKCIÁCH SOGY:
82 000,- Sk Sediaci akt II. 1960. Olej na kartóne. 58 x 50,5 cm. (51. jesenná aukcia, 12. 10. 2004)
73 000,- Sk Sediaci akt. 1960. Olej na plátne. 63 x 51,5 cm. (47. jarná aukcia, 9. 3. 2004)
53 000,- Sk Most v Benátkach. 1974. Olej na preglejke. 21 x 27 cm. (51. jesenná aukcia, 12. 10. 2004)
54 000,- Sk Žánrový výjav. 1942. Olej na plátne. 38 x 39 cm. (17. jesenná aukcia, 28. 9. 1999)
Biografia: Ernest Zmeták sa narodil 12. 1. 1919 v Nových Zámkoch. 1938 pobyt v súkromnej škole K. Harmosa v Komárne, 1938-43 študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Budapešti (prof. Aba-Novák, Kontuly), 1943 krátko navštevoval Oddelenie kreslenia a maľovania bratislavskej SVŠT. 1945 sa stal členom Skupiny výtvarných umelcov 29. augusta. 1946 pobyt v Paríži, 1947 študijná cesta do Talianska. 1949-52 pôsobil ako asistent Ľ. Fullu na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave. 1958 cena za grafiku na Bienále v Benátkach. 1980 sprístupnili stálu expozíciu umenia 16.-20. storočia v galérii umenia v Nových Zámkoch, zostavenú zo zbierok, ktoré E. Zmeták spoločne s manželkou D. Zmetákovou venovali galérii. Z literatúry: Güntherová-Mayerová, A.: Ernest Zmeták. Kresby a drevorezy. Bratislava 1949; Saučin, L.: Ernest Zmeták. Bratislava 1970; Gazdík, I.: Ernest Zmeták. Bratislava 1979; Gazdík, I.: Ernest Zmeták. Bratislava 1987; Abelovský, J., Bajcurová, K.: Výtvarná moderna Slovenska. Bratislava 1997.
Poradové číslo: | 116 |
Vyvolávacia cena: | 2 158 € |
Konečná cena: | 1 726 € |
Rok: 1974
Technika: olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 70 x 82,5 cm
Značené: Značené vľavo dole „13. október 1974“
Popis: Olejomaľba Ernesta Zmetáka „Most v Benátkach“ patrí k najznámejším, opakovane reprodukovaným dielam jeho talianskej maľby. Zmeták absolvoval prvú cesta do Talianska roku 1947. Vo Florencii študuje Masacciove fresky a Cavalliniho mozaiky, maľuje v Ríme a prístave Capri. Taliansko, tradície jeho umenia a kultúry, ale i súčasná talianska krajina a život sa takto -- vlastne takmer od samého počiatku zrelej tvorby – stali základným inšpiračným zdrojom umenia maliara. Zmeták však ani zďaleka nebol maľujúci turista, vracajúci sa so železnou pravidelnosťou do pôvabných talianskych miest a mestečiek, aby si domov prinášal niečo na spôsob obrazového cestovného denníka. Taliansko znamenalo pre maliara hodnotu oveľa podstatnejšiu. Behom času a zhodou mnohých životných i umeleckých okolností sa stalo čímsi, čo mu v konečných dôsledkoch dodalo východziu umeleckú smernicu a zároveň do značnej miery určilo jeho zvláštne postavenie v súvislostiach slovenského výtvarného umenia. Prvé Zmetákove talianske cesty mali aj istý metaforický význam. Prichádza sem akoby v šľapajách učiteľa, aby z vlastnej skúsenosti spoznal ním toľko obdivovaných umelcov talianskej renesancie. Zmeták si však od začiatku, so zvláštnou neomylnosťou, volil zúženejší priezor podnetov: pred maliarmi vrcholnej renesancie dával prednosť umelcom predrenesančným, maliarom quatrocenta, Masacciovi, Uccellovi, Castagnovi, Baldonivettovi, Mantegnovi, ale nadovšetko Giottovi. Nemohlo to byť ani inak. Rovnako ako v novodobej maľbe i v jej historickej minulosti hľadal Zmeták vždy oporu skôr v príkladoch čistoty zmyslového tvaru, než v exhibíciách jeho výlučnej artistnosti. Z Talianska si však Zmeták priniesol i konkrétnejšie objavy: v jeho tamojšej tvorbe sa presadzuje neskôr záväzný kompozičný princíp krajiny s vysokým horizontom. Nešlo pritom o nejakú náhodnú extravaganciu, ale o logický výstup už predtým sformulovaného výtvarného názoru. Zanedbanie oblohy a teda jasná štylizácia výstavby krajiny, totiž znamenala aj jednoznačné popretie dojmovosti, iluzívnej hĺbky priestoru. Výlučné upriamenie sa na predný obrazový plán, nebývalo nadsadilo jeho objemový dôraz. Krajina sa stala vypuklou, opticky expanduje z obrazového priestoru. Maľba sa takpovediac prepodstatnila v sochársku hmotu, tvárny predmet maliarovej analytickej vášne.
Zoznam diel autora: