04. Október 2005
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE DOSIAHNUTÉ KONEČNÉ CENY DIEL M. PAŠTÉKU NA AUKCIÁCH SOGY:
325 000,- Sk Rozhovor. 1969. Olej na plátne. 105 x 145 cm. (56. aukcia súčasného slovenského umenia, 10. 5. 2005)
157 000,- Sk Dvojica v interiéri. 1982. Olej na plátne. 60 x 60 cm. (26. letná aukcia, 5. 6. 2001)
135 000,- Sk Sediaca. 1976. Olej na plátne. 84 x 74 cm. (39. letná aukcia, 27. 5. 2003)
115 000,- Sk Dialóg. Okolo 1980. Olej na plátne. 33,5 x 51 cm. (42. jesenná aukcia, 30. 9. 2003)
110 000,- Sk Modrý kôň. 1983. Olej na kartóne. 51 x 71 cm. (28. jesenná aukcia, 2. 10. 2001)
100 000,- Sk Zátišie v ateliéri. Okolo 1975. Olej na kartóne. 48 x 69 cm. (39. letná aukcia, 27. 5. 2003)
89 000,- Sk Dialóg. Okolo 1980. Olej na plátne. 35,5 x 51 cm. (29. zimná aukcia, 5. 12. 2001)
58 000,- Sk Zátišie. Okolo 1980. Olej na plátne. 39 x 50 cm. (9. jesenná aukcia, 17. 9. 1998)
Biografia: Milan Paštéka sa narodil 20. 5. 1931 v Trenčíne, zomrel 23. 9. 1998 . 1950-56 študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave (prof. Čemický, Matejka, Fulla, Želibský). 1957 zakladajúci a profilujúci člen tvorivej Skupiny Mikuláša Galandu. 1966 Cena Cypriána Majerníka. 1958 jeho prvá súborná výstava zatvorená, výstavnú prieméru mal až roku 1965 v Galérii mesta Bratislavy. Najdôležitejšie súborné výstavy mal roku 1989 (Bratislava, výstavná sieň ZSVU) a 1992 (Slovenská národná galéria). Jeho diela sú reprezentatívnym spôsobom zastúpené v SNG i vo významných zbierkach v zahraničí. Z literatúry: Matuštík, R : Moderné slovenské maliarstvo. Bratislava 1965; Mojžišová, I.: Milan Paštéka. ARS 1970, 1-2; Hrabušický, A.: 60. roky. Výtvarný život, 1994, č.2-3; Kol. autorov: Milan Paštéka. Bratislava 2002.
Poradové číslo: | 247 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | 6 307 € |
Rok: 1989
Technika: olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 80 x 100 cm
Značené: Značené vpravo dole „Paštéka 89“
Popis: Veľkoformátová „Kompozícia v modrom“ dokladá posledné tvorivé obdobie Milana Paštéku, kedy smeroval od novofiguratívnych inšpirácií k abstraktnému prejavu. Podľa jeho vlastného sebakomentára „... každé maľovanie vzniká z prvkov, ktoré samy o sebe nič nezobrazujú. Významné je, či maliar verí, že zobrazením je možno niečo povedať, to znamená, či potrebuje rozprávať príbeh, alebo či stratí túto vieru a ocitne sa vo vákuu. To je tá chvíľa, keď si začne všímať ne-zobrazujúce prvky, tento stavebný materiál maliarstva. Neobjavil som ne-zobrazujúce maliarstvo, to funguje už celé storočie, no pre každého to isté nemusí znamenať to isté. Mám na mysli otázku pôvodnosti. V súčasnosti nemajú formálne výboje až taký význam, no neverím, že by stratil zmysel osobný zážitok, rozkoš a pocit slobody...“. V umelcovej monografii píša k Paštékovým posledným, nefiguratívnym maľbám Miroslav Marcelli: „... Paštéka sa vzdal figúry a s ňou všetkého, čím mu dynamizovala priestor obrazu. Nijaká opora zachyteného gesta, nijaký impulz, vychádzajúci z hybnej sily zobrazeného tela, nijaká stopa príhody, deja, narácie, zanechaná v obryse aktéra. Zmizli ľudia, zmizli kone, zmizli vtáci... Figúra sa vytratila z priestoru a nezanechala v ňom svoj otlačok.... Verbálny asketizmus odmietal spoločenstvo komentárov v propech veľkého ticha, ktoré muselo zavládnuť, aby vynikla osobitosť priestoru...“.
Zoznam diel autora: