04. Október 2005
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE DOSIAHNUTÉ KONEČNÉ CENY DIEL P. MATEJKU NA AUKCIÁCH SOGY:
210 000,- Sk Dievča s knihou. 1941. Olej na kartóne. 37 x 32 cm. (42. jesenná aukcia, 30. 9. 2003)
200 000,- Sk Dievča s knihou. 1941. Olej na kartóne. 37 x 32 cm. (29. zimná aukcia, 5. 12. 2001)
110 000,- Sk Pražská modelka. Okolo 1939. Tempera, gvaš na kartóne. 61 x 45 cm. (23. zimná aukcia, 5. 12. 2000)
110 000,- Sk Zabitá holubica. 1941. Olej na plátne. 45 x 33,5 cm. (23. zimná aukcia, 5. 12. 2000)
Poradové číslo: | 107 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | 1 394 € |
Rok: okolo 1945-47
Technika: olej na kartóne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 14 x 34 cm
Značené: Značené vpravo dole „P. Matejka“
Popis: Komorná olejomaľba Petra Matejku „Park“ je príznačným dielom najdôležitejšieho obdobia jeho tvorby druhej polovice 40. rokov. Matejka bol v tom čase – oproti svojim mladším kolegom – v inej situácii. Parížske inšpirácie neboli pre neho objavom nových princípov, ale skôr potvrdením správnosti hľadaní vlastnej maľby, jej už skôr načrtnutej podoby. Súvislosť Matejkovho maliarskeho vývinu dokazuje aj fakt, že jeho diela tesne predchádzajúce parížskemu pobytu (Odpočívajúca žena, 1945; Chlapec nad knihou, 1945) sú štýlovo rovnocenné prácamam vrcholu jeho maliarstva rokov 1946--1949. Dá sa teda tvrdiť, že Matejka od roku 1946, v mestskom a dedinskom figurálnom žánri, v zátiší i krajinomaľbe -- povzbudený oživujúcim stykom s aktuálnym európskym dianím -- len logicky zavŕšil riešenie už predtým rozpracovaných problémov. Štýlová a významová povaha Matejkovej tretej a zároveň poslednej etapy pokusov výtvarnej mladosti bola pritom neobyčajne dôsledná, prísne logická. Predovšetkým kontúra, ktorá mala dovtedy úlohu akejsi konštruktívnej siete, zachytávajúcej farebné plochy a určujúcej ich presné miesto v obrazovej kompozícii sa osamostatnila. Tým sa zaktivizovala jej úloha v polohe vysvetľujúcej obrazovej kresby a zároveň sa ako racionalizujúci element zrovnoprávnila s emotívnou farebnosťou. Už nebola len prostriedkom vyčleňovania pevného tvaru, ani hranicou rozdeľujúcou farebné plochy, ale prvkom vnášajúcim do obrazu dynamiku vnútorných napätí jeho stavebných zložiek. Tak však miznú aj posledné zvyšky ikonickosti a z nej plynúcej inotajnej znakovosti a obraz poukazuje len k sebe samému.
Zoznam diel autora: