04. Október 2005
Biografia: Zolo Palugyay sa narodil 9. 11. 1898 v Bodiciach - Liptovskom Mikuláši, tragicky zahynul 18. 9. 1935 pod Ďumbierom v Nízkych Tatrách. V mladosti sa mu súkromne venoval rodinný priateľ P. J. Kern. 1916 narukoval, bojoval na talianskom fronte. 1919 vystavoval ako hosť na prvej povojnovej výstave budúceho Spolku slovenských umelcov v Liptovskom Mikuláši. 1919-20 študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Budapešti (prof. Ballo), 1920-21 na Akadémii výtvarných umení v Krakove (prof. Jarocki). Od 1921 študoval striedavo v Nemecku (Berlín, Hamburg) a v Budapešti, navštívil maliarsku kolóniu v Gödölő. 1924-26 študoval v súkromnej škole H. Hofmanna v Mníchove, kde ho podporoval A. Kubínyi. Od 1926 žil v Bodiciach. 1930 s Bazovským študijná cesta do Francúzska, Nemecka a Švajčiarska. 1930-35 intenzívna spolupráca a spoločné výstavy s Bazovským a Alexym. Aktívne sa podieľal na začiatkoch činnosti Alexyho maliarskej kolónie v Piešťanoch (1935). Z literatúry: Petránsky, Ľ.: Zolo Palugyay. Bratislava 1974; Abelovský, J., Bajcurová, K.: Výtvarná moderna Slovenska. Bratislava 1997.
Poradové číslo: | 67 |
Vyvolávacia cena: | 1 394 € |
Konečná cena: | 1 958 € |
Rok: okolo 1927
Technika: kresba farebnými ceruzami, pastelom na papieri
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 20 x 30 cm
Značené: Značené vpravo dole „Palugyay“
Popis: Predkladaný pastel Zola Palugyaya „Po kúpaní – Zuzana a starci“ bol vydražený na 42. aukcii SOGY za 62 000,- Sk. Vynikajúco dokladá secesnú, symbolistickú líniu tvorby maliara. Tento priam ukážkový meditatívny senzualista upieral svoju ctižiadosť k lyrickým možnostiam secesno-expresívneho štýlového základu (najmä v akvareloch, v ktorých farba preberá znakovú, vysvetľujúcu funkciu lineárnej kresbovej osnovy). Vplývali na neho rôzne podoby dobového stredoeurópskeho symbolizmu: v Krakove to bolo dielo akvarelistu Falsta (roku 1920 dokonca vystavoval so spolkom Sztuka), pri pobyte v Maďarsku zasa umenie secesných maliarov kolónie v Gődölő. Secesná štylistika, literárny podtext maliarstva začiatkov pretrvá až do predčasného záveru Palugyayho diela -- v panteistických obrazoch búrlivo klíčiacej prírody, v baladických víziách harmonickej, priam rajskej súnáležitosti rovnako ľudského a prírodného, ako civilizačného a vidieckeho (Modrý vták, 1926; Ahasver, 1927; Vdovy, 1928; Krajina s kvetmi -- Nirvána, 1930; Pri vode, 1931; Dievča v bielom s továrenskými komínmi a kvetmi, 1932; Pri potoku, 1932; Osud, 1932; Symbolika I--X, 1932; Jarná melódia, 1932).
Zoznam diel autora: