28. Marec 2006
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE DOSIAHNUTÉ KONEČNÉ CENY KRESBOVÝCH DIEL M. GALANDU NA AUKCIÁCH SOGY:
370 000,- Sk Život. 1930. Tempera na kartóne. 28 x 22 cm. (42. jesenná aukcia, 30. 9. 2003)
225 000,- Sk Na pláži. Okolo 1931. Tempera, gvaš na papieri. 18,5 x 22,5 cm. (55. jarná aukcia, 15. 3. 2005)
140 000,- Sk Madona s dieťaťom. 1936-38. Tempera na papieri. 22 x 12,5 cm. (12. Jesenná aukcia, 15. 12. 1998)
90 000,- Sk Kytica. Okolo 1935. Akvarel na papieri. 30 x 50 cm. (3. jesenná aukcia, 25. 9. 1997)
70 000,- Sk Sen. 1930. Tempera na kartóne. 16 x 22 cm. (18. zimná aukcia, 2. 12. 1999)
Biografia: Mikuláš Galanda sa narodil 4. 5. 1895 v Turčianskych Tepliciach, zomrel 5. 6. 1938 v Bratislave. 1914-16 študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Budapešti (prof. Raksányi), 1922 na Umeleckopriemyselnej škole (prof. Brunner), 1923-27 na Akadémii výtvarných umení v Prahe (prof. Brömse, Thiele). 1928 zložil skúšky na profesúru kreslenia. 1916-22 pôsobil ako notársky úradník v Turčianskych Tepliciach, 1929 učiteľ na meštianskej škole v Bratislave, od 1930 profesor na večerných kurzoch učňovských škôl a na Škole umeleckých remesiel (oddelenie grafiky a reklamy, módne kreslenie) v Bratislave. 1924 grafická úprava prvého čísla DAVu, v ďalších číslach tejto ľavicovo orientovanej revue reprodukované jeho grafické listy. 1930-1932 manifest modernizmu Súkromné listy Fullu a Galandu (vyšli štyri čísla). 1937 strieborná medaila na svetovej výstave v Paríži. Okrem maliarstva sa rovnocenne venoval voľnej a knižnej kresbe a úžitkovej grafike. Z literatúry: Pospíšil, J. - Zatloukal, L.: Mikuláš Galanda. Monografia o slovenskom modernom maliarovi. Praha 1934; Kalmán, J.: Galanda (Línie tichého smútku) - bibliografický súpis. Bratislava 1944; Vaculík, K.: Mikuláš Galanda. Obrazy, kresby, grafika. Bratislava 1963; Vaculík, K.: Mikuláš Galanda. Bratislava 1983; Kostrová, Z.: Aktuálnosť Galandovho umeleckého odkazu. In: Mikuláš Galanda 1895-1938. Stála expozícia zo života a tvorby. Kat. stálej expozície. Turčianske Teplice, Dom Mikuláša Galandu, Martin, Turčianska galéria 1989; Kostrová, Z.: Mikuláš Galanda. 1895-1938. Kat. výst. Bratislava, Slovenská národná galéria 1995.
Poradové číslo: | 61 |
Vyvolávacia cena: | 2 324 € |
Konečná cena: | 3 983 € |
Rok: 1935-36
Technika: tuš, akvarel, tempera na papieri
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 17 x 12 cm
Značené: nie
Popis: Maloformátový akvarel Mikuláša Galandu „Matka s dieťaťom“ je dokladom zvláštnej orientácie autora v problematike kubizmu. Galandova tvorivá cesta v extrahovanej podobe vlastne kopíruje váhavú, spletitú cestu slovenského medzivojnového maliarstva k moderne: od úpravy secesie, Muncha a sociálneho umenia (1924--1926), neokubizmus a Picassov klasicizmus (1926--1929), surrealistickú epizódu (1930), lyrický variant neokubizmu, variácie na predvojnový analytický kubizmus a kubizujúcu syntézu (1930--1932), obdobie sentimentálnej sociálnej citovosti (1930--1936) až po záverečné vzopätie národného v znakovosti ľudových motívov v duchu Picassovho neskorého kubizmu (1936--1938). Popritom však, podľa Karola Vaculíka, jeho maliarstvo nikdy nestratilo rozhodujúcu podmienenosť tradičnými vzormi domácej národnej moderny. Všetky Galandove výpožičky z Picassa, Légera, Grisa a ďalších (a to je skutočne nepochybné) boli totiž upriamené na štýlovo retardujúce epizódy tvorby týchto velikánov západoeurópskej moderny: Picassových klasicizujúcich figurálnych kompozícií a najmä aktov zo začiatku dvadsiatych rokov, Légerových civilistických neokubistických diel z toho istého obdobia, Grisových klasicistických kresieb z roku 1922. Zmysel Galandovho programového zúženia výpožičiek z európskej moderny bol podľa Vaculíka jednoznačný: "... inšpiračným zdrojom bolo Galandovi... celoeurópske hnutie k predmetu a námetu". A čo je pre Vaculíka ešte podstatnejšie: aj pre Galandu, rovnako ako sme to my vypozorovali u Fullu, či Bazovského, hľadanie tohto predmetu a námetu nakoniec vyústilo do nachádzania "slovenského". Týmto je vraj podmienený celý vývinový oblúk Galandových predčasne ukončených, náhlou smrťou prerušených, modernistických pokusov. Asi tak, ako to v jednej provokujúcej otázke formuloval sám maliar: "Porovnajte ešte hmatateľnejšie líniu moju s líniou ľudového ornamentu. Nezdá sa vám, že moja línia je bližšia tejto než línii picassovskej?"
Zoznam diel autora: