28. Marec 2006
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE DOSIAHNUTÉ KONEČNÉ CENY DIEL Z. PALUGYAYA NA AUKCIÁCH SOGY:
105 000,- Sk Žena v brezovom háji. 1932. Olej na plátne. 58 x 83 cm. (16. letná aukcia, 8. 6. 1999)
95 000,- Sk Akt. Okolo 1932. Olej na preglejke. 43,5 x 30 cm. (51. jesenná aukcia, 12. 10. 2004)
90 000,- Sk Zimná krajina. 1931. Olej na dreve. 30 x 40 cm. (18. zimná aukcia, 2. 12. 1999)
86 000,- Sk Vývrat. Okolo 1928. Olej na plátne. 25 x 49 cm. (29. zimná aukcia, 5. 12. 2001)
76 000,- Sk Chalupy v jeseni. Okolo 1930. Olej na kartóne. 24 x 29 cm. (25. jarná aukcia, 20. 3. 2001)
65 000,- Sk Kôpky sena. 1932. Pastel na papieri. 29,5 x 40,5 cm. (35. zimná aukcia, 3. 12. 2002)
Biografia: Zolo Palugyay sa narodil 9. 11. 1898 v Bodiciach - Liptovskom Mikuláši, tragicky zahynul 18. 9. 1935 pod Ďumbierom v Nízkych Tatrách. V mladosti sa mu súkromne venoval rodinný priateľ P. J. Kern. 1916 narukoval, bojoval na talianskom fronte. 1919 vystavoval ako hosť na prvej povojnovej výstave budúceho Spolku slovenských umelcov v Liptovskom Mikuláši. 1919-20 študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Budapešti (prof. Ballo), 1920-21 na Akadémii výtvarných umení v Krakove (prof. Jarocki). Od 1921 študoval striedavo v Nemecku (Berlín, Hamburg) a v Budapešti, navštívil maliarsku kolóniu v Gödölö. 1924-26 študoval v súkromnej škole H. Hofmanna v Mníchove, kde ho podporoval A. Kubínyi. Od 1926 žil v Bodiciach. 1930 s Bazovským študijná cesta do Francúzska, Nemecka a Švajčiarska. Z literatúry: Petránsky, Ľ.: Zolo Palugyay. Bratislava 1974.
Poradové číslo: | 71 |
Vyvolávacia cena: | 1 494 € |
Konečná cena: | 2 257 € |
Rok: okolo 1928
Technika: olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 21 x 27 cm
Značené: nie, na zadnej strane potvrdenie autorstva umelcovou dcérou p. Riccotiovou
Popis: Olejomaľba „Chalupy pod stromami“ dokladá jedná z hlavných duchovných línií tvorby Zola Palugyaya. Secesná štylistika, literárny podtext maliarstva začiatkov pretrvá až do predčasného záveru Palugyayho diela -- v panteistických obrazoch búrlivo klíčiacej prírody, v baladických víziách harmonickej, priam rajskej súnáležitosti rovnako ľudského a prírodného, ako civilizačného a vidieckeho (Modrý vták, 1926; Ahasver, 1927; Vdovy, 1928; Krajina s kvetmi -- Nirvána, 1930; Pri vode, 1931; Dievča v bielom s továrenskými komínmi a kvetmi, 1932; Pri potoku, 1932; Osud, 1932; Symbolika I--X, 1932; Jarná melódia, 1932). Druhú súvislú líniu jeho maľby a kresby utvára zvláštny preduchovnelý, priam ezoterický expresionizmus. Jeho myšlienkové zázemie treba vidieť v ranom obdive k dielu Ladislava Medňanského, poučení príkladom maďarskej szolnockej maľby (Július Rudnay), ale najmä v mníchovskom pobyte, kde sa stal žiakom súkromnej školy expresionistu Hansa Hofmanna. Azda najpríznačnejšie sa Palugyayov variant expresionizmu predvádza v námete dedinských chalúp. Nesčíselné opakovanie motívu zhlučených, pričupených dreveníc pod búrlivým horizontom nebies, viedlo k jeho postupnému abstrahovaniu do znaku -- osudového symbolu nenávratne sa tratiaceho starobylého spôsobu života, melanchóliou prestúpenej meditácie o osudoch národa (Samota, okolo 1930; Pri dedine, okolo 1930; Chalupy, 1931).
Zoznam diel autora: