06. Jún 2006
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE DOSIAHNUTÉ KONEČNÉ CENY DIEL Z. PALUGYAYA NA AUKCIÁCH SOGY:
105 000,- Sk Žena v brezovom háji. 1932. Olej na plátne. 58 x 83 cm. (16. letná aukcia, 8. 6. 1999)
95 000,- Sk Akt. Okolo 1932. Olej na preglejke. 43,5 x 30 cm. (51. jesenná aukcia, 12. 10. 2004)
90 000,- Sk Zimná krajina. 1931. Olej na dreve. 30 x 40 cm. (18. zimná aukcia, 2. 12. 1999)
86 000,- Sk Vývrat. Okolo 1928. Olej na plátne. 25 x 49 cm. (29. zimná aukcia, 5. 12. 2001)
76 000,- Sk Chalupy v jeseni. Okolo 1930. Olej na kartóne. 24 x 29 cm. (25. jarná aukcia, 20. 3. 2001)
68 000,- Sk Chalupa pod stromami. Okolo 1928. Olej na plátne.21 x 27 cm(63. jarná aukcia, 28. 3. 2006)
Biografia: Zolo Palugyay sa narodil 9. 11. 1898 v Bodiciach - Liptovskom Mikuláši, tragicky zahynul 18. 9. 1935 pod Ďumbierom v Nízkych Tatrách. V mladosti sa mu súkromne venoval rodinný priateľ P. J. Kern. 1916 narukoval, bojoval na talianskom fronte. 1919 vystavoval ako hosť na prvej povojnovej výstave budúceho Spolku slovenských umelcov v Liptovskom Mikuláši. 1919-20 študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Budapešti (prof. Ballo), 1920-21 na Akadémii výtvarných umení v Krakove (prof. Jarocki). Od 1921 študoval striedavo v Nemecku (Berlín, Hamburg) a v Budapešti, navštívil maliarsku kolóniu v Gödölő. 1924-26 študoval v súkromnej škole H. Hofmanna v Mníchove, kde ho podporoval A. Kubínyi. Od 1926 žil v Bodiciach. 1930 s Bazovským študijná cesta do Francúzska, Nemecka a Švajčiarska. 1930-35 intenzívna spolupráca a spoločné výstavy s Bazovským a Alexym. Aktívne sa podieľal na začiatkoch činnosti Alexyho maliarskej kolónie v Piešťanoch (1935). Z literatúry: Petránsky, Ľ.: Zolo Palugyay. Bratislava 1974; Abelovský, J., Bajcurová, K.: Výtvarná moderna Slovenska. Bratislava 1997.
Poradové číslo: | 80 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | 2 656 € |
Rok: okolo 1928
Technika: olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 25 x 49 cm
Značené: nie
Popis: Olejomaľba "Vývrat" je galerijným dielom Zola Palugyaya. Dokladá druhú súvislú líniu jeho maľby a kresby. Utváral ju zvláštny preduchovnelý, priam ezoterický expresionizmus. Jeho myšlienkové zázemie treba vidieť v ranom obdive k dielu Ladislava Mednyánszkeho, poučení príkladom maďarskej szolnockej maľby (Július Rudnay), ale najmä v mníchovskom pobyte, kde sa stal žiakom súkromnej školy expresionistu Hansa Hofmanna. Azda najpríznačnejšie sa Palugyayov variant expresionizmu predvádza v námete dedinských chalúp. Nesčíselné opakovanie motívu zhlučených, pričupených dreveníc pod búrlivým horizontom nebies, viedlo k jeho postupnému abstrahovaniu do znaku -- osudového symbolu nenávratne sa tratiaceho starobylého spôsobu života, melanchóliou prestúpenej meditácie o osudoch národa (Samota, okolo 1930; Pri dedine, okolo 1930; Chalupy, 1931).
Zoznam diel autora: