68. Zimná aukcia výtvarných diel

28. November 2006

Aukcie | 68. Zimná aukcia výtvarných diel

Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE DOSIAHNUTÉ KONEČNÉ CENY DIEL J. JAKOBYHO NA AUKCIÁCH SOGY:
875 000,- Sk V meste. Okolo 1955-58 cm. Olej na plátne. 110 x 90 cm. (49. letná aukcia, 11. 5. 2004)
350 000,- Sk V parku. Okolo 1962. Olej na plátne. 51 x 57 cm. (39. letná aukcia, 27. 5. 2003)
345 000,- Sk Muž s koňom. Okolo 1962. Olej na kartóne. 35 x 35 cm. (58. letná aukcia, 14. 6. 2005)
305 000,- Sk Záhrada pri ateliéri. Okolo 1958-60. Olej na plátne. 91 x 100 cm. (22. jesenná aukcia, 26. 9. 2000)
285 000,- Sk Ráno – Akt. Okolo 1962. Olej na kartóne. 32 x 25 cm. (42. jesenná aukcia, 30. 9. 2003)
275 000,- Sk Na dvore. Okolo 1934-39. Olej na dreve. 33 x 41 cm. (59. jesenná aukcia, 4. 10. 2005)
260 000,- Sk Svadba v Káne Galilejskej. Okolo 1960. Olej na plátne. 66 x 90 cm. (23. zimná aukcia, 5. 12. 2000)
260 000,- Sk Práčka. Okolo 1948. Olej na kartóne. 46 x 40 cm. (28. jesenná aukcia, 2. 10. 2001)

Biografia: Július Jakoby sa narodil 28. 3. 1903 v Košiciach, zomrel 15. 4. 1985 tamže. 1922 sa zapísal na Vysokú školu ekonomickú v Budapešti. V tom istom roku prešiel na súkromnú Slobodnú výtvarnú, kresliarsku a maliarsku školu A. Podolínyiho v Budapešti. Vzápätí sa vrátil do Košíc, kde sa zamestnal ako úradník poisťovne. Od jesene 1922 navštevoval večerné kurzy kresliarskej školy E. Króna pri Východoslovenskom múzeu v Košiciach, kde 1924 s úspechom vystavoval na výročnej výstave poslucháčov. 1926-1928 študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Budapešti (prof. Réti). Štúdiá v druhom ročníku prerušil a vrátil sa do Košíc, kde žil až do konce života ako výtvarník v slobodnom povolaní. Začiatky Jakobyho umeleckého vývinu vyznačila séria pochmúrnych pohrebov a kalvárií. Kľúčovým okamihom Jakobyho maliarstva však bol až rok 1929. V niekoľkých významných dielach z tohoto a nasledujúcich rokov prebral príklad Cézanna. Bolo to však len kompromisné prijatie princípov neiluzívnej, protokubistickej výstavby obrazovej kompozície. Nebudovalo na stavebnej funkcii farebnej škvrny, ale na "valérovaní", prejemnelom rozmývaní olejovej farby, s ktorou maliar zaobchádzal akvarelovým spôsobom. Jeho zrelé diela sú príznačné vyjasnenou paletou, čistými kontúrovanými farebnými škvrnami, rozšafnou prácou s maliarskou hmotou, pôžitkárstvom duchovnej atmosféry obrazu. Opakovane zdôrazňovaný motív tajomných pohybov rúk naznačuje dimenziu vnútorného života zobrazovaného človeka. V týchto dielach čerpal Jakoby z príkladu Ripla-Rónaia Z literatúry: Saučin, L.: Július Jakoby. Bratislava 1960; Marenčin, A.: Košický pustovník. Bratislava 1988; Abelovský, J.: Július Jakoby. Bratislava 1994; Abelovský, J., Bajcurová, K.: Výtvarná moderna Slovenska. Bratislava 1999.

Pre poskytovanie lepších služieb stránka využíva cookies. Používaním stránky súhlasíte s ich využívaním. Viac o cookies

Zatvoriť