28. November 2006
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE DOSIAHNUTÉ KONEČNÉ CENY KRESBOVÝCH DIEL M. A. BAZOVSKÉHO NA AUKCIÁCH SOGY:
126 000,- Sk Dvaja na lavičke. Okolo 1940. Tempera na kartóne. 45 x 34 cm. (25. jarná aukcia, 20. 3. 2001)
98 000,- Sk Pri okopávaní. Okolo 1934. Tempera na kartóne. 49 x 38 cm. (14. jarná aukcia, 16. 3. 1999)
80 000,- Sk Senník. 1946-48. Tempera na papieri. 29 x 20 cm. (17. jesenná aukcia, 28. 9. 1999)
80 000,- Sk Záhumnie. Okolo 1942. Gvaš na kartóne. 28 x 39 cm. (25. jarná aukcia, 20. 3. 2001)
80 000,- Sk Humno. 1949. Olej na kartóne. 24 x 36 cm. (34. jesenná aukcia, 1. 10. 2002)
75 000,- Sk Na záhumní. Okolo 1946. Tempera na papieri. 19,5 x 33,5 cm. (29. zimná aukcia, 5. 12. 2001)
Biografia: Miloš Alexander Bazovský sa narodil 11. 1. 1899 v Turanoch nad Váhom, zomrel 15. 12. 1968 v Trenčíne. Od 1918 študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Budapešti (prof. Réti), 1919-24 na Akadémii výtvarných umení v Prahe (prof. Loukota, Bukovac, Pirner, Obrovský, Švabinský). V Prahe krátko navštevoval súkromnú školu A. Kalvodu. 1921 bol na študijnom pobyte na súkromnej maliarskej škole prof. Deluga vo Viedni. Po absolutóriu pôsobil v Turanoch, 1930-31 v Martine, 1957-62 v Čemiciach, 1962-68 v Trenčíne. 1929 spolu s Palugyayom študijná cesta do Francúzska, Nemecka a Švajčiarska. 1930-33 spolupráca s Alexym a Palugyayom (cesty na Oravu, Detvu, Pohronie). 1932 spolu s Alexym cesta do Poľska. 1936 účasť na Bienále v Benátkach, 1936-37 študijné pobyty v Juhoslávii. 1937 cesta do Poľska a Švédska. 1920-1930 pravidelne vystavoval so Spolkom slovenských umelcov, v tridsiatych rokoch so Združením slovenských umelcov, 1939-1945 so Spolkom slovenských výtvarných umelcov, po 1946 so Skupinou výtvarných umelcov 29. augusta. Z literatúry: Cincík, J.: Miloš A. Bazovský. Náčrty. Martin 1945; Vaculík, K.: Miloš Bazovský. Bratislava 1958; Vaculík, K.: Miloš Alexander Bazovský. Bratislava 1967; Abelovský, J. Ruttkay, J.: Miloš Alexander Bazovský. Bratislava 1998; Abelovský, J., Bajcurová, K.: Výtvarná moderna Slovenska. Bratislava 1999.
Poradové číslo: | 69 |
Vyvolávacia cena: | 3 983 € |
Konečná cena: | 3 187 € |
Rok: 1948
Technika: gvaš na hrubom papieri
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 33 x 44 cm
Značené: vľavo dole „M. A. B.“
Popis: „Obnôcka“ je príznačným dielom Miloša A. Bazovského druhej polovice štyridsiatych rokov. Po takmer dvojročnej pracovnej nečinnosti začína na jar 1946 kresliť: „…základným prvkom obrazovej výstavby ostáva mu tvar a plocha. Plocha stvárnená do jednoduchého, konkrétne vymedzeného, no nie stroho ohraničeného tvaru, ktorý je poňatý s chvejivou maliarskou senzibilitou, so zmyslom pre osobnostné spracovanie farebnej hmoty. Plocha proti ploche, striedanie lineárneho a plošného rytmu, pôsobivé variovanie princípu horizontály a vertikály, vystriedané občas dramatuzujúcim arytmickým akcentom diagonály – to je zhruba Bazovského maliarsky názor prvý rokov po oslobodení“ (Karol Vaculík). Najvýznamnejšie obrazy z roku 1946 - Práčky, Noc, Námestie, Žltý most stavajú opätovne a azda ešte dôraznejšie na strohej kompozícii. Uplatňuje sa pôsobivosť kontúry a s ňou agresívnejšia farebná škála, na tmavom pozadí a žiarivé farebné akordy – studené žlté, chromoydové zelené, drapové tóny, okry, najmä v nádherných zátišiach - Zátišie s ovocím a stoličkou (1946), Ovocie (1946), Zátišie (1947), Jarné zátišie (1947). Možno je naozaj dôležité, že Bazovského nový experiment začínal po dvoch rokoch umeleckej nečinnosti. Maliar akoby znovu začínal od nuly, inventarizáciou základných predpokladov vlastnej tvorivosti. Karol Vaculík v tejto súvislosti hovorí, že druhá polovica štyridsiatych a začiatok päťdesiatych rokov má v Bazovského tvorbe obdobný zlomový význam, ako „lyrický kontrapukt“ maliarstva rokov 1934 – 1937. Už v začiatku tohto obdobia si Bazovský osvojil nový, pre záverečné dielo príznačný štýl postavený na zvláštnej súhre klasickej obrysovej kresby a modernejšej štetcovej kresby farbou. Razantne vyčlenené, úsečne vykrajované tvary figúr a prírodných predmetov sú "obtekané" jednoznačne vedenými štetcovými ťahmi, pretvárajúcimi všedný, nesymbolický motív do jeho maliarsky svojprávnej obrazovej obmeny.
Zoznam diel autora: