23. Október 2007
Poradové číslo: | 103 |
Vyvolávacia cena: | 830 € |
Konečná cena: | 830 € |
Rok: okolo 1975
Technika: serigrafia na papieri
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 50 x 60 cm
Značené: vpravo dole "Mlynárčik, Restany"
Popis: Predkladaná serigrafia pochádza zo súboru, ktorý "dokumentuje" život a dianie vo fiktívnom "hlinenom kráľovstve odnikiaľ". Kráľovstvo Argillia, ktoré vzniklo a fungovalo v predstavách Alexa Mlynárčika a jeho priateľov na začiatku 70. rokov bolo oslavou exuperyovsky chápaného človeka. Táto hra na kráľovský dvor s váženými dvorskými funkciami, ktoré zastávali poprední výtvarníci i teoretici umenia, vyústila do cyklu serigrafií priamo nadväzujúcich na Mlynárčikove Metamorfózy, nachádzajúce východisko v dejinách umenia. Autor doplnil reprodukcie diel starých majstrov fotografiami členov kráľovského dvora, ktoré tým nadobudli akýsi rozprávkový charakter fantazijných priestorov, kde sa odohrávali oficiálne akty dvoranov, ale i oddych. Sprievodnými popismi opatrené sieťotlače tak marginalizujú každodenné politické úkony, vzdávajú poctu spoločenským outsiderom, či zosmiešňujú neprirodzenú ooficiálnosť. V aukcii ponúkané dielo patrí dnes už medzi zberateľské vzácnosti. Zachytáva popredného francúzskeho kritika Pierra Retanyho, prezidenta Národného zhromaždenia Argillie v sprievode Mlynárčika v Central parku v spoločnosti Giorgioneho renesančných dám. Alex Mlynarčík sa narodil 14. októbra 1934 v Žilne, kde v druhej polovici 40-tych rokov absolvoval súkromné štúdium maľby u profesora F. Kráľa. 1959-1965 študoval na bratislavskej Vysokej škole výtvarných umení (prof. D. Milly, prof. P. Matejka) a na Akadémii výtvarných umení v Prahe (prof. V. Sychra). Alex Mlynárčik patrí k vedúcim osobnostiam slovenského výtvarného umenia druhej polovice 20. storočia. Ako jeden z mála umelcov socialistického Slovenska svojim programom, ktorý prekonal hranice umeleckých mýtov doby, zasiahol aj do vývoja západoeurópskeho umenia. Sám sa snažil o emancipáciu domácej výtvarnej scény so "západnou": "...nemožno povedať, že som ja, Ty, iní, nebežali beh, nemožno povedať, že umenie na Slovensku nenieslo oheň." V optike svojich akcií, ku ktorým systematicky prizýval aj priateľov, proklamoval nevyhnutnosť medzinárodného bratstva, umeleckého "team-worku". Mlynárčikova tvorba, ktorú chápal aj ako prostriedok a výsledok kolektívnej komunikácie, zasahuje významy všednej každodennej skúsenosti, obracia sa k individuálnemu i kolektívnemu zážitku, nebráni sa apropriácii, interpretácii či diváckemu dotvoreniu diela. Z literatúry: Pierre Restany - Inde - Alex Mlynárčik. Slovenská národná galéria. Bratislava 1995.
Zoznam diel autora: