23. Október 2007
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE DOSIAHNUTÉ KONEČNÉ CENY DIEL D. BRUNOVSKÉHO NA AUKCIÁCH SOGY:
65 000,- Sk Lodička. 1987. Olej na plátne. 120 x 145 cm. (56. aukcia súčasného slovenského umenia, 10. 5. 2005)
53 000,- Sk Tieň. 2007. Olej na plátne. 120 x 120 cm. (71. aukcia súčasného umenia, 22. 5. 2007)
48 000,- Sk Milenci. Okolo 1980. Olej na plátne. 95 x 106 cm. (58. letná aukcia, 14. 6. 2005)
43 000,- Sk Mesto. 2004. Olej na plátne. 80 x 80 cm. (64. aukcia súčasného slovenského umenia, 16. 5. 2006)
40 000,- Sk Ostrovy. 2005. Olej na plátne. 100 x 140 cm. (64. aukcia súčasného slovenského umenia, 16. 5. 2006)
Poradové číslo: | 44 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | 1 261 € |
Rok: 2007
Technika: olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 80 x 120 cm
Značené: vpravo dole "2007 D. Brunovský"
Popis: Kolekcia troch veľkoformátových diel Daniela Brunovského dokladá autorovu vytrvalosť v napĺňaní umeleckého programu, ktorý sám pre seba objavil už v úplných maliarskych začiatkoch. Približne od roku 1985 ovládol slovenskú scénu dôrazný nástup mladej, programovo postmodernej generácie. Daniel Brunovský, ale aj Stanislav Bubán, Simona Bubánová, Ivan Csudai, Svetozár Ilavský, Ladislav Teren a viacerí ďalší predvádzali vo svojich "transavantgardných" prvotinách predovšetkým klasické výpovedné funkcie maliarskeho obrazu. "Eufória z maľovania" sa však čoskoro vyčerpala. Vyzývavý hedonizmus poňatia tvorivého aktu ako niečoho celkom intuitívneho a do seba uzavretého bol - zo samotného jadra hnutia mladých - čoraz výraznejšie spochybňovaný kritickým prehodnocovaním. Navonok sa to prejavilo najmä v prekračovaní druhových hraníc (od tradičného maliarstva k objektu, priestorovým inštaláciám, multimédiám etc.). Podstatnejšia však bola postupná premena významov a obsahov mladého umenia. Bola rozhodujúco podmienená úsilím o získanie intelektuálneho odstupu od skurilného sveta vlastných diel, objektivizáciou predtým čisto subjektívnych výtvarných riešení. Daniela Brunovského sa tento vnútorný generačný pohyb dotkol len okrajovo. Konzervatívna viera v samospasiteľné kvality závesného obrazu, sformulovaná v znova získanom presvedčení, že "maľovať má ešte zmysel", ostala jeho krédom aj naďalej. Nostalgická naratívnosť, nomádske blúdenie dejinami štýlov a významov sa v nepretržitom slede pretavujú do figurálních obrazových kompozícií, situovaných v imaginárnych krajinách. Brunovského obrazový prehovor určuje i naďalej expresívny maliarsky rukopis, prestupovanie osobných i univerzálnych symbolov a odkazy na dejiny umenia, antické mýty či starozákonnú tematiku. Daniel Brunovský sa narodil 2. 7. 1959 v Bratislave. 1974-78 študoval na Strednej škole umeleckého priemyslu v Bratislave, u prof. R. Filu - odbor aranžérstvo-výstavníctvo. 1979-85 študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislav na oddelení monumentálnej maľby u prof. Kresilu, Vychlopena a Lehotskej. 1984 absolvoval polročný študijný pobyt na Academia di Belle Arti v Ríme, počas pobytu vystavoval v Ríme a Miláne. V druhej polovici 80. rokov sa stal dominantnou osobnosťou nastupujúcej neoexpresívnej maľby. 1988 vystavoval na Art Basel. Venuje maľbe, soche,navrhovaniu šperkov a ilustrácii. Samostatne vystavoval v Bratislave (1979, 1987, 1989, 1996, 1997), Istanbule (1997), Viedni (1992).
Zoznam diel autora: