75. Aukcia súčasného slovenského umenia

23. Október 2007

Aukcie | 75. Aukcia súčasného slovenského umenia

Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE DOSIAHNUTÉ KONEČNÉ CENY DIEL M. DOBEŠA NA AUKCIÁCH SOGY:
350 000,- Sk Pulzujúci rytmus. Okolo 1965. Kinetický objekt. 210 x 55 x 55 cm. (64. aukcia súčasného slovenského umenia, 16. 5. 2006)
175 000,- Sk Optický objekt. Okolo 1980. Optické sklo, kombinácia techník. 41 x 41 cm. (56. aukcia súčasného slovenského umenia, 10. 5. 2005)
120 000,- Sk Optický objekt III.-pulzujúci. Okolo 1965. Kombinovaná technika. 21 x 21 cm. (34. jesenná aukcia, 1. 10. 2002)
110 000,- Sk Optický objekt I.-červený. Okolo 1965. Kombinovaná technika. 26 x 26 cm. (34. jesenná aukcia, 1. 10. 2002)
110 000,- Sk Optický objekt II.-zelený. Okolo 1965. Kombinovaná technika. 26 x 26 cm. (34. jesenná aukcia, 1. 10. 2002)
83 000,- Sk Optická koláž. 1965. Koláž. 20 x 20 cm. (71. aukcia súčasného umenia, 22. 5. 2007)

Biografia: Milan Dobeš je jedným z mála slovenských výtvarníkov s doložiteľným medzinárodným renomé (jeho meno sa vyskytuje v smerodatných zahraničných lexikónoch výtvarného umenia a je zastúpené vo viacerých významných štátnych či verejnoprávnych zbierkach v zahraničí). Dobešov medzinárodný úspech a zároveň i politicky motivované prehliadanie domácimi zberateľskými inštitúciami minulého režimu "zavinili", že jeho najvýznamnejšie práce sa už dávnejšie ocitli mimo hraníc Slovenska. Milan Dobeš sa narodil 29. 7. 1929 v Přerove. 1951-56 študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave (prof. L. Čemický, B. Hoffstädter, D. Milly). 1956-60 pôsobil ako scénograf vo Vysokoškolskom umeleckom súbore. Základným problémom tvorby Milana Dobeša sa stala integrácia kategórie pohybu do výtvarného diela a v jej dôsledku premena vizuálneho charakteru obrazovej štruktúry. Bol jedným z našich prvých umelcov, ktorý postavil koncepciu umeleckého diela ako novej skutočnosti, nezávislej na predmetnom svete. Cez riešenie otázky vzťahu svetla a výtvarného diela dospel k novej animovanej podobe jeho využitia. Svetlo prirodzené, či umelé sa stalo v spojení s virtuálnym, mechanickým či motorickým pohybom primárnym konštrukčným elementom priestorových vizuálno - kinetických a svetelno-kinetických objektov. Z literatúry: 60. roky. Kat. SNG, Bratislava 1995; Popper, F.: Origins and Development of Kinetic Art. London 1968; Kultermann, U.: Tuhe New Sculpture - Enviroments and Assamblages. London, Thames and Hudson 1968; Popper, F.: L´art cinétique. Paris 1970; Weichardt, J.: Kunst in den Sozialistischen Staaten. Oldenburg 1980.

Pre poskytovanie lepších služieb stránka využíva cookies. Používaním stránky súhlasíte s ich využívaním. Viac o cookies

Zatvoriť