27. November 2007
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE DOSIAHNUTÉ KONEČNÉ CENY DIEL J. MUDROCHA NA AUKCIÁCH SOGY:
500 000,- Sk Kytica. 1940-43. Olej na kartóne. 72 x 43 cm. (74. jesenná aukcia, 2. 10. 2007)
340 000,- Sk Kytica v ľudovom džbáne. Okolo 1941. Olej na plátne. 70 x 60 cm. (51. jesenná aukcia, 12. 10. 2004)
300 000,- Sk Kytica. 1941. Olej na plátne. 65 x 50 cm. (34. jesenná aukcia, 1. 10. 2002)
278 000,- Sk Ležiaci akt. 1955. Olej na plátne. 72 x 97 cm. (12. jesenná aukcia, 15. 12. 1998)
275 000,- Sk Kytica vo váze. 1944. Olej na kartóne. 60 x 46 cm. (45. zimná aukcia, 2. 12. 2003)
233 000,- Sk Sediaci akt. Okolo 1945. Olej na kartóne. 50 x 34 cm. (58. letná aukcia, 14. 6. 2005)
231 000,- Sk Ženský akt. 1935-36. Gvaš, tempera na kartóne. 31 x 24 cm. (25. jarná aukcia, 20. 3. 2001)
Biografia: Ján Mudroch sa narodil 28. 3. 1909 v Senici-Sotinej, zomrel 4. 2. 1968 v Bratislave. Od 1926 študoval na súkromnej škole G. Mallého v Bratislave. 1930-31 na Umeleckopriemyselnej škole (prof. Hofbauer), 1931-37 na Akadémii výtvarných umení v Prahe (prof. Obrovský, Nowak). 1938-39 učiteľ na Škole umeleckých remesiel v Bratislave, 1939-41 vyučoval na Oddelení kreslenia a maľovania SVŠT v Bratislave, 1942 zbavený miesta docenta a vylúčený zo Spolku slovenských výtvarných umelcov pre nonkonformné politické a názory. Na SVŠT opätovne vyučoval v období 1945-47. 1948-49 pôsobil na Pedagogickej fakulte UK v Bratislave. 1933 premiérovo vystavoval na výstave Spolku slovenských umelcov v Nitre. Samostatne debutoval výstavou v pražskej sieni Elánu 1937. V tom istom roku žil krátko v Šuranoch, po maďarskej vojenskej okupácii južných častí Slovenska sa odsťahoval do Bratislavy. Od 1938 člen pražskej Umeleckej besedy. V rokoch vojny vedúca osobnosť bratislavskej avantgardy (spolupráca pri vydávaní nadrealistických zborníkov). Po 1945 spoluzakladateľ Skupiny výtvarných umelcov 29. augusta, predseda prípravného výboru Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave (1948 jej prvý rektor, 1949-68 vedúci odboru figurálneho maliarstva). Z literatúry: Güntherová-Mayerová, A.: Mudroch. Kolorista slovenskej moderny. Bratislava 1944; Volavka, V.: Ján Mudroch. Výber z diela. Bratislava 1958; Peterajová, Ľ.: Ján Mudroch. Kat. výst. Bratislava, Slovenská národná galéria 1970; Kostrová, Z.: Ján Mudroch. Bratislava 1974; Orišková, M.: Národný umelec Ján Mudroch. Súborné dielo. Kat. výst. Bratislava, Slovenská národná galéria Bratislava 1989.
Poradové číslo: | 156 |
Vyvolávacia cena: | 2 589 € |
Konečná cena: | 2 058 € |
Rok: 1942
Technika: akvarel na papieri
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 43 x 60 cm
Značené: vľavo hore "Mudroch 42" vpravo hore "Mudroch"
Popis: "Matka s dieťaťom" je vzácnym príkladom kontinuity "konštruktívnej" línie diela Jána Mudrocha aj v "šerosvitnej" prvej polovici štyridsiatych rokov. Maliar debutoval pomerne skoro -- roku 1933 na výstave Spolku slovenských umelcov v Nitre. Vystavoval viaceré zátišia dokladajúce nástupné obdobie vy|znacene
príklonom ku kubizmu (1933--1934). Tieto olejomaľby sa, žiaľ, nedochovali. Len z časovo súbežných kresieb aktov, autoportrétov a hláv možno usudzovať, že mu šlo o skúšanie klasického problému analytického kubizmu v momente jeho prechodu do syntetickej fázy: posun zobrazenia od objemu k ploche. Z publikovaných čiernobielych fotografií (Zátišie, 1933; Zátišie, 1933--1934) možno zasa dedukovať, že v definitívnej, obrazovej podobe bol Mudrochov experiment menej krajnostný. Poukazoval skôr k Cézannovi, k jeho hľadaniu geometrickej osnovy obrazových predmetov. Mudrochovo rané zaujatie kubizmom však rozhodne nezostalo len epizódou, dôkazom mladíckej roztekanosti vo výtvarných záujmoch. Už z týchto začiatočníckych pokusov možno vypozorovať jednu dôležitú stránku jeho výtvarného naturelu -- intelektuálnu, racionálnu vôľu po presnosti, nenáhodnosti maliarskej kompozície, podriadenej najprv zákonitostiam maliarskeho obrazu a až potom rekonštrukcii optickej povahy skutočnosti. To treba zdôrazniť, pretože tento základný sklon Mudrochovho talentu sa vo vrcholoch jeho tvorby zdá celkom prekrytý zmyslovosťou jeho -- akoby ničím nezdržiavaného -- koloristického génia. V neskoršej tvorbe sa konštruktívne zaujatie vynára očividne koncom tridsiatych rokov, kedy hľadal výraz maliarsky priamočiarejší a zároveň významovo mnohoznačnejší. Riešenie mu poskytla zhoda životných okolností. Roku 1937 sa zoznámil s Mikulášom Galandom, neskôr prevzal jeho úväzok i miestnosť na Škole umeleckých remesiel v Bratislave. Organizoval i Galandovu posmrtnú výstavu v bratislavskej Umeleckej besede. Mudrochova úcta a obdiv k dielu poprednej osobnosti našej medzivojnovej moderny neboli pritom len formálnym výrazom vedomia domácej modernistickej tradície. Začas sa odrazili i v Mudrochovej maľbe analogizujúcej posledné Galandovo obdobie rokov 1936--1938 (Ženský poloakt, 1939; Strach -- Poprsie ženy, 1939)
Zoznam diel autora: