11. Marec 2008
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE DOSIAHNUTÉ KONEČNÉ CENY DIEL L. GUDERNU NA AUKCIÁCH SOGY:
125 000,- Sk Kubistická žena. 1947. Tuš, tempera, akvarel na papieri. 40 x 26 cm. (55. jarná aukcia, 15. 3. 2005)
102 000,- Sk Zátišie. 1959. Pastel, tempera na kartóne. 51 x 72 cm. (25. jarná aukcia, 20. 3. 2001)
92 000,- Sk Zátišie so sochou. 1961. Tempera na kartóne. 68 x 85 cm. (53. zimná aukcia, 30. 11. 2004)
80 000,- Sk Zátišie so sochou. 1961. Tempera na papieri. 61 x 85 cm. (18. zimná aukcia, 2. 12. 1999)
80 000,- Sk Milenci. 1957. Kombinovaná technika na papieri. 46 x 30,5 cm. (49. letná aukcia, 11. 5. 2004)
79 000,- Sk Zátišie s lampou. 1966. Tempera na kartóne. 61 x 83 cm. (37. jarná aukcia, 18. 3. 2003)
65 000,- Sk Pastierske zátišie. Okolo 1957. Gvaš na papieri. 53 x 30 cm. (77. zimná aukcia, 27. 11. 2007)
Biografia: Ladislav Guderna sa narodil 1. 6. 1921 v Nitre, zomrel v 1999 v Toronte. Navštevoval večerné kurzy Školy umeleckých remesiel v Bratislave (prof. Fulla). 1938-41 študoval na Oddelení kreslenia a maľovania bratislavskej Vysokej školy technickej (prof. Mudroch). 1945 zakladajúci člen Skupiny výtvarných umelcov 29. augusta. Stal sa členom českého výtvarného spolku Mánes. 1946 účasť na výstave mladého československého umenia v Paríži. 1948 účasť na Bienále v Benátkach. 1957 sa stal predsedom Zväzu slovenských výtvarných umelcov. 1968 po okupácii Československa emigroval do Kanady. Žil v Toronte, 1979 sa presťahoval do Vancouveru. Člen surrealistickej skupiny Melmoth, vydáva surrelalistickú revue Scarabeus. 1990 prišiel po rokoch opäť na návštevu do Bratislavy, v súvislosti s prípravami svojej súbornej výstavy v Slovenskej národnej galérii. Výstavy súborného diela mal v Nitre (1967, Krajská galéria) a v Bratislave (1991). Z literatúry: Kára, Ľ.: Ladislav Guderna. Bratislava 1960; Matuštík, R.: Moderné slovenské maliarstvo 1945-1963. Bratislava 1965; Kubíková, K.: Ladislav Guderna. Kat. výst. Bratislava, Slovenská národná galéria 1991.
Poradové číslo: | 116 |
Vyvolávacia cena: | 2 058 € |
Konečná cena: | 4 315 € |
Rok: 1947
Technika: olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 23 x 30 cm
Značené: vľavo hore „Guderna 47“
Popis: Na zadnej strane rámu popiska, podľa ktorej bolo dielo vystavované na umelcovej výstave v Bratislave roku 1947 pod katalógovým číslom 2.
„Malé zátišie“ je zberateľskou exkluzivitou. Diela Ladislava Gudernu z druhej polovice štyridsiatych rokov sa vo verejnom predaji fakticky nevyskytujú. Pritom, radikálny vývinový zlom v maliarovej tvorbe, datovanie nástupu samostanej koncepcie možno situovať práve do roku 1946: "Elektrizovaný... uvoľneným povojnovým ovzduším, prijíma podnety z prehliadky francúzskeho umenia v Prahe a z výstavy pokrokových maliarov republikánskeho Španielska... Zanecháva tu názorové stopy Mattise, Pignon, Vines a najmä Picasso maľbou zo sklonku vojny... Guderna (a s ním svojsky Matejka) v mladej slovenskej maľbe, zdá sa najsilnejšie, najdôslednejšie prijímal podnety posledného obdobia parížskej maľby. Skúšal i tvárne princípy analytického a syntetického kubizmu... Organicky spája tieto ponaučenia so svojou predchádzajúcou skúsenosťou z maľby rouaultovského poňatia..." (Ľubor Kára). Ak by sme Gudernovo maliarstvo rokov 1946--1947 chceli posudzovať len z užšieho pohľadu štýlu, tak sa dá vypozorovať istý vývinový zdvih od olejomalieb dramatickej, dynamickej výrazovosti (Chorý II, 1946; Kompozícia -- Zavraždená, 1946; Kostol, 1946) k obrazom chrakterizovaným akýmsi "ustrnutím" maliarskej výbušnosti. Štetcový ťah, ktorý predtým impulzívne presahoval, narúšal či priamo deštruoval objemy sa stáva pastóznejší, celistvejší, plynulejšií, obopínajúci a zdôrazňujúci tvarový motív (Zátišie zo sviečkou, 1947; Zátišie s ovocím, 1947; Operácia, 1947; Balada, 1947; Nokturno, 1947; Večerné zátišie, 1947).
Guderna teda nakoniec rozpor medzi duchovnosťou významov Rouaulta a výtvarnou nezáväznosťou Picassa nevyriešil krajnostným príklonom ani k jednej z ponúkajúcich sa možností. Pravdepodobne aj s ohľadom na vlastnú nadrealistickú minulosť (a zároveň i v možnej narážke na raný príklad Fullu) sa rozhodol pre riešenie v istom zmysle ešte odvážnejšie -- pokus o syntézu metafyzického a konštruktívneho.
Zoznam diel autora: