80. letná aukcia výtvarných diel a starožitností

10. Jún 2008

Aukcie | 80. letná aukcia výtvarných diel a starožitností

Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE KONEČNÉ DOSIAHNUTÉ CENY DIEL J. PREISLERA NA SVETOVÝCH AUKCIÁCH:
26 655,- EUR Sen mladého chlapca. Olej, tempera na kartóne, 28 x 40 cm. Praha 2007
24 878,- EUR Sen mladého dievčaťa. Olej, tempera na kartóne, 28 x 41 cm. Praha 2007
10 051,- EUR Kúpanie – štúdia. Olej na plátne, 34 x 34 cm. Praha 2003

Biografia: Jan Preisler sa narodil 18. 2. 1872 v Popoviciach pri Beroune, zomrel 27. 4. 1918 v Prahe. 1887 – 1895 študoval na Umelecko – priemyslovej škole v Prahe. Od 1913 viedol časť obecnej školy na Akadémii výtvarných umení v Prahe, 1917 menovaný profesorom na špeciálnej škole Akadémie. Pražské akademické prostredie rozhrania storočí poskytlo Preislerovi rozhodujúcu inšpiráciu: nikto iný nevyťažil z miestneho štýlového synkretizmu v prospech celistvého moderného názoru viac, ako tento umelec. Problematika figurálneho žánru sa Prieslerovi odkryla v inšpirácii súdobými anglickými preraffaelistami, nemeckými a francúzskymi novoromantikmi a symbolistami, medzi ktorými mu boli zvlášť blízki Arnold Bocklin, Hans von Marrés, Puvis de Chavannes, Ferdinand Khnopff. Nové zhodnotenie novoromantických motívov nachádzal v poetike symbolizmu. Jiří Kotalík a Petr Wittlich zdôrazňovali pri Preislerovej tvorbe práve túto premenu – prechod od alagorických motívov v čistý symbolizmus, ktorý znamenal zároveň emancipáciu umelcovej tvorby z akademického prostredia. Prieslerov vývoj sa dá sledovať v troch etapách. V prvej (1887 – 1990) v dobe štúdií je zreteľný vplyv maliarov tzv. generácie Národného divadla (prof. Ženíšek bol jeho učiteľom) a ohlasu európskeho novoromantizmu s určitým dielčím poznaním symbolistných a dekoratívnych tendencií. Obdobie rokov 1901 – 1907 sa vyznačuje inšpiráciami z dlhodobého zalianskeho pobytu v obrazoch „smútkov, nevier a melanchólií“. V závere obdobia sa stáva jeho maľba zmnyslovejšou, silnie poddiel krajinnej scenérie, ovoľňuje sa rukopis, paleta využíva jasné tóny (syntetická kompozícia Jar, 1906). Posledné desaťročie (1908 – 1918) prináša základné premeny. Zatiaľ čo v monumentálnych realizáciách sa vracia k ranému, dekoratívnemu názoru, v komornej maľbe (ktorú nezverejňoval a nevystavoval) sa dotýka až expesionizmu ranej tvorby OSMY (tri variácie Milosrdného Samaritána). Z literatúry: Žákavec, F.: Jan Preisler. Praha 1921; Kotalík, J.: Jan Preisler. Kat. výstavy NG Praha 1964.

Pre poskytovanie lepších služieb stránka využíva cookies. Používaním stránky súhlasíte s ich využívaním. Viac o cookies

Zatvoriť