10. Jún 2008
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE DOSIAHNUTÉ KONEČNÉ CENY DIEL Ľ. FULLU NA AUKCIÁCH SOGY:
1 000 000,- Sk Madona s anjelmi. 1949. Tapiséria-útkový rips. 218 x 138,5 cm. (23. zimná aukcia, 5. 12. 2000)
1 000 000,- Sk Líšky v sade. 1967. Olej na plátne. 54 x 70 cm. (32. letná aukcia, 4. 6. 2002)
950 000,- Sk Nanebovstúpenie. Okolo 1941. Olej na plátne. 71 x 45 cm. (35. zimná aukcia, 3. 12. 2002)
950 000,- Sk Nanebovstúpenie. Okolo 1941. Olej na plátne. 71 x 45 cm. (42. jesenná aukcia, 30. 9. 2003)
800 000,- Sk Pastierka. 1943. Olej na plátne. 46 x 54 cm. (39. letná aukcia, 27. 5. 2003)
Poradové číslo: | 127 |
Vyvolávacia cena: | 15 933 € |
Konečná cena: | 99 582 € |
Rok: 1947
Technika: olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 60 x 100 cm
Značené: vpravo dole „Fulla“
Popis: Rámované v pôvodnom, autorskom ráme. Na zadnej strane obrazu nálepka s jeho popisom, vyhotovená nepochybne autorovou rukou. Podľa ďalších dvoch nálepiek na zadnej strane bolo dielo vystavované na výstavách „Československé moderní malířství“ v Belgicku (1947) a „Československé malířství v Sopotoch (1947). Výstavy poriadalo Ministerstvo informácií ČSR.
Dielo je reprodukované v monografii R. Matuštíka (1966).
Olejomaľba Ľudovíta Fullu „V poli na jeseň“ predstavuje typické, reprezentatívne dielo jeho tvorby druhej polovice štyridsiatych rokov. V tomto období, druhý, "abstrahujúci" pól Fullovej maľby sa definitívne zbližuje a niekedy už celkom splýva s tradičnejším poňatím. Fullova modernita stráca priamy kontakt s okolitým výtvarným dianím, len obmieňa už poznané a dosiahnuté. Niet sa ani čo diviť. Nielen Fulla, ale aj celá "zakladateľská" vrstva našej moderny sa vo vojnových časoch ocitla v izolácii, nielen politickej, ale aj umeleckej. Jej program sa zhodou vonkajších, ale i vnútorných okolností dostal do vývinovej defenzívy a rozhodujúcu iniciatívu prebrali mladší. Aj Fulla, v osihotenosti martinského ústrania, v týchto "rokoch horkosti", chtiac-nechtiac siahal už len po vlastných výtvarných zdrojoch. Snažil sa ďalej o prehĺbenie toho, čo poznal najdôvernejšie -- ľudovú tradíciu, štylistiku jej výtvarných postupov, nadsadil primitivizujúce, rustikálne akcenty. Neusiloval už o kontakt so súdobou modernou. Naopak -- odvolával sa na duchovnú podstatu národnej tradície, na jej kresťanské základy. Okrem niekoľkých žánrových obrazov (Gazda zo Ždiaru, 1939; Nevesta, 1944), ktoré sú ojedinelými predzvesťami povojnovej série monumentálnych krojovaných figúr (Družba I, 1946; Družba II, 1946; Nevesta, 1947; Regrút, 1948; Jánošík na bielom koni, 1948; Slovenská nevesta, 1949), stali sa jadrom Fullovho maliarskeho záujmu sakrálne motívy. Aspoň takto, nepriamo zostal v aktuálnej problematike vojnového modernistického diania, ktorého najmladší predstavitelia (najmä Vincent Hložník a jeho druhovia), prehodnocovali biblické sujety do maliarskych metafor humanistických posolstiev, ale i celkom konkrétnych politických narážok. Fullove ukrižovania a zvestovania z prvej polovice štyridsiatych rokov i jeho neskoršie madony (Ukrižovanie, 1939; Zvestovanie, 1939, Narodenie, 1940; Nanebevstúpenie, 1941; Narodenie, 1940, Malé ukrižovanie, 1942; Slovenská madona -- Madona s anjelom a pastierom, 1946; Madona s anjelmi -- Medovníková madona, 1946)
Zoznam diel autora: