10. Jún 2008
Poradové číslo: | 269 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | 7 137 € |
Rok: okolo 1800
Technika: olej na zinkovom plechu
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 93 x 64 cm
Značené: nie
Popis: Predkladaný obraz neznámeho západoeurópskeho maliara, ktorý po formálnej stránke predstavuje v akademizme doznievajúcu tvorbu pozdného klasicizmu, zobrazuje v umení od antiky populárnu tému troch sudičiek – tri moiry. Moiry, bohyne osudu, ktorému sa nemohli vzoprieť ani bohovia starovekého Olympu boli v umení populárne aj ako symbol pominuteľnosti a nezvratnosti ľudského osudu. Boli považované za dcéry boha Dia a bohyne Thenoide. Podľa druhej legendy boli dcérami bohyne noci Nyx a boha temnoty Ereb. Klótho (pradúca) drží v rukách vreteno, Lachesis (udeľujúca) niť ďalej rozvíja a Atropos (neodvratná), ktorá býva často zobrazovaná ako starena s nožnicami, ukončujúca osud boha, či človeka. S takýmito atribútmi sú zobrazené i ženy na predkladanom obraze, ktorý sa vyznačuje veľmi statickým kompozičným riešením a monochromatickou farebnou škálou. Tváre žien i antikizujúci odev prezrádzajú ešte stále pretrvávajúci vplyv klasicizmu, ktorý sa práve cez mytologické scény veľmi často navracal k antickej typológii. Spôsob maľby ako i celé kompozičné riešenie dovoľujú obraz datovať do konca 18. storočia. Téma Troch moir bola obľúbená nie len v klasicizme a v po ňom nasledujúcej vlne akademizmu. Jej popularita nesmierne vzrástla už v období manierizmu, baroka a vracali sa k nej romantici (z najznámejších P. P. Rubens, F. Goya).
Zoznam diel autora: