07. Október 2008
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE DOSIAHNUTÉ KONEČNÉ CENY DIEL A. JASUSCHA NA AUKCIÁCH SOGY:
1 450 000,- Sk Divadelná šatňa (Zuzana a starci). Okolo 1920-40. Olej na plátne. 172 x 190 cm. (63. jarná aukcia, 28. 3. 2006)
500 000,- Sk Búrlivá krajina. Pred 1914. Olej na kartóne. 60 x 74 cm. (63. jarná aukcia, 28. 3. 2006)
470 000,- Sk Kolobeh života-Vývoj zeme. 1962. Olej na plátne. 140 x 160 cm. (47. jarná aukcia, 9. 3. 2004)
350 000,- Sk Jesenná krajina s riečkou. Okolo 1913-14. Olej na kartóne. 62 x 78 cm. (77. zimná aukcia, 27. 11. 2007)
335 000,- Sk Červený les. Okolo 1913-14. Olej na kartóne. 62 x 77 cm. (53. zimná aukcia, 30. 11. 2004)
Biografia: Anton Jasusch sa narodil 25. 4. 1882 v Košiciach, zomrel 3. 7. 1965 v Košiciach. Od 1904 študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Budapešti (prof. Ballo), od 1906 na akadémii výtvarných umení v Mníchove, od 1907 na na Académie Julien v Paríži. 1908-14 žil v Košiciach, 1914-16 na fronte, 1916-20 v ruskom zajatí, od 1920 sa trvalo usadil v Košiciach. Samostatne vystavoval v Košiciach (1912, 1924), Bratislave (1924), Prahe (1924). Súborné výstavy mal v Košiciach (1958, Krajská galéria, 1962, Krajská galéria, 1972, 1983, Východoslovenská galéria, 1995, Galéria J. Jakobyho), v Bratislave (1962, ZSVU), Prešove (1958), Berlíne (1966, s F. Gibalom), Trenčíne (1976). Z literatúry: Saučin, L.: Výtvarné umenie na východnom Slovensku 1918-1938. Košice 1964, str. 29-31 a 46; Štraus, T.: Anton Jasusch a zrod východoslovenskej avantgardy dvadsiatych rokov. Bratislava 1966; Haščáková-Vízdalová, G.: Profily. Stručný prehľad výtvarných umelcov pôsobiacich na východnom Slovensku od 1900 po súčasnosť. Košice 1982, nestr.
Poradové číslo: | 99 |
Vyvolávacia cena: | 59 749 € |
Konečná cena: | 48 131 € |
Rok: okolo 1914
Technika: olej na preglejke dublované na dreve
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 96 x 116 cm
Značené: vpravo dole "Jasusch"
Ďalšie vlastnosti: Dielo bolo roku 2008 reštaurované (dublované na drevenú podložku, celoplošne ošetrené a vyčistená, po okrajoch obrazovej plochy retušované) v ateliéroch Slovenskej národnej galérie. Súčasťou reštaurovania diela bola aj jeho analýza z hľadiska dobovosti a výtvarnej konzistencie, ktorá bez pochýb potrdila autorstvo obrazu a jeho datovanie.
Popis: "Alegorická kompozícia" je zberateľsky veľmi vzácnym príkladom radikálnej línie tvorby Antona Jasuscha v rokoch 1908 - 1914. Syn jednej z najbohatších košických rodín začal akademické štúdiá celkom štandardne -- roku 1904 sa zapísal na budapeštiansku Vysokú školu výtvarných umení. Prvé osudové umelecké poučenie však našiel mimo akademickej pôdy, v takmer okamžitom okúzlení maliarstvom Károly Ferenczyho, ale najmä Jószefa Ripla-Rónaia. Niet sa teda čo diviť, že hneď ako sa mu podarilo rutinérsky zvládnuť školou požadovanú sentimentálnu, temnosvitnú munkácsyovskú štylizáciu figurálneho výjavu (Starena, 1904) sa ponáhľal ďalej. Jeho cesta viedla do vtedy najmodernejšieho Mníchova, do súkromnej školy Antona Ažbeho, kde dychtivo nasával radikálne názory jej novým symbolizmom a expresionizmom nadšených poslucháčov. Výstavnej premiéry a ani založenia skupiny Der Blaue Reiter sa však nedočkal. Roku 1907 bol už v Paríži, v tolerantnej a bohémskej pohode Académie Julian. Neinformovanosť a nezorientovanosť mladíka z provincie a najmä rečová bariéra však zapríčinili, že Jasusch najnovšie parížske novoty nezaznamenal. A tak, keď Jasusch po návrate do Košíc (1908) rozmieňal na drobné svoje študentské skúsenosti, bernou mincou mu zostala prvotná fascinácia Riplom-Rónaiom. K tomu musíme pridať konvenčné prostredie Košíc, ktoré mladého modernistu aspoň začas uzemnilo do klišé tradičného plenérizmu. Jeho košická maľba mala zrejme aj preto zostupný kvalitatívny priebeh: vrchol dosiahla hneď po príchode zo štúdií do Košíc (Rozhovor, 1908; Na poli, 1908). V obrazoch s námetom roľníckej práce Jasusch jasne deklaroval nekompromisnú, secesne špekulatívnu, priznane skonštruovanú obrazovú kompozíciu. S pointilistickou pravidelnosťou kládol do súvislých pásov farebné plôšky vytvárajúce symbolický podtext kompozície. Vzápätí však choroba a liečenie vo Vysokých Tatrách vzdialili umelca od pravidelnej výtvarnej práce. Zoznámil a blízko sa spriatelil s Ferdinandom Katonom. Ich umeleckému a ľudskému súzneniu nebránila ani generačná priepasť a ani zásadná odlišnosť maliarskej poetiky. Maliarskeho tradicionalistu a presvedčeného modernistu mohli z umeleckej stránky spájať len všeobecné sklony k metafyzickým rozjímaniam, ale najmä výstrednosť a svojráznosť ľudských pováh. Ako to však už býva v takomto stretnutí vyhranených osobností, zvyčajne mladší podlieha staršiemu. Prejavilo sa to i na vtedajšej Jasuschovej tvorbe, v presadení sa ľúbivého dojmového maľovania. Výsledky kompromisu medzi starším luminizmom a novším impresívnym krajinárskym názorom potom Jasusch predstavil na svojej prvej košickej samostatnej výstave v Petrovom sade roku 1912 (Krajina s oblakmi, 1910; Krajina s potokom, 1910; Dve ženy, 1912; Zimná krajina, 1912). Problém Jasuschovho zlomkovito zachovaného raného diela zostane však už asi nevyriešiteľný. Jednou z jeho záhad je aj existencia niekoľkých diel z obdobia tesne predchádzajúceho svetovú vojnu (Starci, 1913--14; Krajina so stromom, 1913--14). Oproti tatranským plenérom vynikajú tieto Jasuschove kompozície symbolickosťou farby, vírivou kresebnou kompozíciou, predpovedajúcou celkom poznateľne znakovú reč jeho vrcholných diel zo začiatku dvadsiatych rokov.
Zoznam diel autora: