07. Október 2008
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE DOSIAHNUTÉ KONEČNÉ CENY DIEL L. GUDERNU NA AUKCIÁCH SOGY:
130 000,- Sk Malé zátišie. 1947. Olej na plátne. 23 x 40 cm. (78. jarná aukcia, 11. 3. 2008)
125 000,- Sk Kubistická žena. 1947. Tuš, tempera, akvarel na papieri. 40 x 26 cm. (55. jarná aukcia, 15. 3. 2005)
102 000,- Sk Zátišie. 1959. Pastel, tempera na kartóne. 51 x 72 cm. (25. jarná aukcia, 20. 3. 2001)
92 000,- Sk Zátišie so sochou. 1961. Tempera na kartóne. 68 x 85 cm. (53. zimná aukcia, 30. 11. 2004)
80 000,- Sk Zátišie so sochou. 1961. Tempera na papieri. 61 x 85 cm. (18. zimná aukcia, 2. 12. 1999)
80 000,- Sk Milenci. 1957. Kombinovaná technika na papieri. 46 x 30,5 cm. (49. letná aukcia, 11. 5. 2004)
79 000,- Sk Zátišie s lampou. 1966. Tempera na kartóne. 61 x 83 cm. (37. jarná aukcia, 18. 3. 2003)
Biografia: Ladislav Guderna sa narodil 1. 6. 1921 v Nitre, zomrel 1999 v Toronte. Navštevoval večerné kurzy Školy umeleckých remesiel v Bratislave (prof. Fulla). 1938-41 študoval na Oddelení kreslenia a maľovania bratislavskej Vysokej školy technickej (prof. Mudroch). 1945 zakladajúci člen Skupiny výtvarných umelcov 29. augusta. Stal sa členom českého výtvarného spolku Mánes. 1946 účasť na výstave mladého československého umenia v Paríži. 1948 účasť na Bienále v Benátkach. 1957 sa stal predsedom Zväzu slovenských výtvarných umelcov. 1968 po okupácii Československa emigroval do Kanady. Žil v Toronte, 1979 sa presťahoval do Vancouveru. Člen surrealistickej skupiny Melmoth, vydáva surrelalistickú revue Scarabeus. 1990 prišiel po rokoch opäť na návštevu do Bratislavy, v súvislosti s prípravami svojej súbornej výstavy v Slovenskej národnej galérii. Samostatne vystavoval v Trenčíne (1941, s Chmelom, Šturdíkom a Pribišom), Bratislave (1946, 1947, 1948, 1949, 1950, 1951, 1955,1962, 1964, 1966), Brne (1955), Žiline (1957), Turíne, Miláne, Bologni, Ascone, Modene, Parme, Ríme (všetky 1959), Toronte (1969, 1970, 1974), Caracase (1971), Otawe (1974), Zürichu (1975), New Yorku (1976), Vancouveri (1978, 1980, 1982, 1984), Madride (1980), Reykjavíku (1983). Výstavy súborného diela mal v Nitre (1967, Krajská galéria) a v Bratislave (1991). Z literatúry: Kára, Ľ.: Ladislav Guderna. Bratislava 1960; Matuštík, R.: Moderné slovenské maliarstvo 1945-1963. Bratislava 1965; Kubíková, K.: Ladislav Guderna. Kat. výst. Bratislava, Slovenská národná galéria 1991.
Poradové číslo: | 147 |
Vyvolávacia cena: | 4 979 € |
Konečná cena: | 7 303 € |
Rok: 1969
Technika: tempera na kartóne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 50 x 75 cm
Značené: vľavo dole "Guderna 69"
Popis: Eroticky vystupňovaný "Ležiaci ženský akt" je príznačným dielom Ladislava Gudernu zo záveru šesťdesiatych rokov. Je reprezentatívnym príkladom magického realizmu, ktorým Ladislav Guderna od v závere 50. rokov polemizoval s dogmami socialistického realizmu. Zároveň však dopovedal problematiku, ktorú riešil vo svojom maliarstve rokov vojny: rozpor medzi duchovnosťou významov Rouaulta a výtvarnou nezáväznosťou Picassa nevyriešil krajnostným príklonom ani k jednej z ponúkajúcich sa možností. Pravdepodobne aj s ohľadom na vlastnú nadrealistickú minulosť (a zároveň i v možnej narážke na raný príklad Fullu) sa rozhodol pre riešenie v istom zmysle ešte odvážnejšie - pokus o syntézu metafyzického a konštruktívneho. Gudernov priamočiary racionalizmus neodporoval len maliarstvu jadra "Generácie 1909", popieral i vyváženosť vzťahu intuície a rácia, ktorú uznávala a dodržiavala hložníkovská vetva pokolenia druhej svetovej vojny. To Gudernu do určitej miery vyníma z generačných súvislostí a naznačuje spätné príbuznosti jeho maliarstva s Matejkom, Šimerovou, a ešte ďalej a dozadu až ku Galandovi a Mallému. Pôvodná metafora sveta skutočného i jej "prevrátenie" v snovej, nadreálnej vízii sa nahradila opačným riešením: výraz bol vystriedaný imaginatívnou asociáciou, estetizujúcim, relatívne samostatným obrazovým znakom.
Zoznam diel autora: