07. Október 2008
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE DOSIAHNUTÉ KONEČNÉ CENY DIEL L. MEDNYÁNSZKEHO NA AUKCIÁCH SOGY:
2 150 000,- Sk Železná brána. Okolo 1900. Olej na plátne. 120 x 200 cm. (42. jesenná aukcia, 30. 9. 2003)
1 050 000,- Sk Sediaci tulák. Okolo 1895. Olej na plátne, dublované. 59 x 73 cm. (63. jarná aukcia, 28. 3. 2006)
775 000,- Sk Lesná cesta. Okolo 1890. Olej na plátne. 76 x 50 cm. (35. zimná aukcia, 3. 12. 2002)
760 000,- Sk Lesné ticho. Okolo 1885. Olej na plátne. 51 x 81 cm. (72. letná aukcia, 12. 6. 2007)
690 000,- Sk Pohľad na Tatry. Okolo 1905. Olej na plátne. 73 x 100 cm. (35. zimná aukcia, 3. 12. 2002)
580 000,- Sk Zimná krajina. Okolo 1890. Olej na plátne. 39 x 59 cm. (47. jarná aukcia, 9. 3. 2004)
Biografia: Ladislav Mednyánszky sa narodil sa 23. 4. 1852 v Beckove, zomrel 17. 4. 1919 vo Viedni. 1863-1865 súkromne študoval u rakúskeho maliara T. Endera. 1872-73 študoval na Akadémii výtvarných umení v Mníchove (prof. Strähuber, Seitz). 1873-75 študoval na École des Beaux-Arts v Paríži (prof. Pils). V Paríži pôsobil do 1878 v prenajatom ateliéri na Montmartre a potom ešte v 1889-92 a 1896-97. 1877 vystavoval na parížskom Salóne. Prvý pobyt v Barbizone s O. Redonom, L. Páalom a K. Bodmerom. Výstava v Mücsarnoku v Budapešti. 1878 študijná cesta do Talianska. 1879 návrat na Slovensko. Maľoval v Beckove, Strážkach a šarišských Jarovniciach, kde sa zoznámil so Szinyeim-Mersem. 1882 vystavoval na medzinárodnej výstave vo Viedni. 1884-1887 si prenajal v Budapešti ateliér, pravidelne sa vracal do Beckova a Strážok (na Slovensku bol aj v lete 1888 a 1889). Na jeseň 1889 odišiel do Paríža, navštívil aj Barbizon, Normandiu a Bretónsko. 1895 smrť otca, v nasledujúcom roku posledný odchod do Paríža. 1897 súborná výstava v Galérii Georgesa Petita v Paríži. V záverečnej etape tvorby sa usadil v Budapešti, pravidelne chodieval na Slovensko a do Viedne. 1898 sa zoznámil s obchodníkom s obrazmi J. Wolfnerom, ktorý odvtedy umelca finančne zabezpečoval. Cesty po Uhorsku - Budín, Vacov (1907), Balaton (1908), Sedmohradsko (1912). Každoročné letné pobyty v Beckove, Strážkach, Piešťanoch, Kráľovej, Širkovciach. 1914 odišiel ako dobrovoľník - frontový výtvarník na ruský a neskôr na taliansky front. Z literatúry: Malonyay, D.: Mednyánszky. Budapešť 1905; Kállai, E.: Mednyánszky László. Budapešť 1943; Vámošiová, S.: Slovenská krajina v diele Ladislava Mednyánszkeho. In: Z novších výtvarných dejín Slovenska. Bratislava 1962, s. 39--146; Bresztyánszky, I.: Mednyánszky László. Budapešť 1963; Egri, M.: Mednyánszky László. Budapešť, 1975; Vaculík, K.: Ladislav Medňanský -- súborné dielo. Kat. výst. Bratislava, Slovenská národná galéria 1979; Aradi, N.: Mednyánszky. Budapešť 1983; Glatz, A. C.: Ladislav Mednyánszky a Strážky. Kat. stálej expozície. Bratislava, Slovenská národná galéria 1990; Markója Csilla a kol.: Ladislav Mednyánszky (1852 - 1919). Slovenská národná galéria Bratislava. 2004.
Poradové číslo: | 73 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | 7 635 € |
Rok: okolo 1890
Technika: olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 36 x 26 cm
Značené: vpravo dole "Mednyánszky"
Ďalšie vlastnosti: Dielo bolo reštaurátorsky preskúmané v ateliéroch Slovenskej národnej galérie s tým, že bola jednoznačne potvrdená jeho dobovosť, výtvarná konzistencia a atribácia L. Mednyánszkemu.
Popis: Mednyánszkeho "Portrét paholka" patrí do zlomového obdobia jeho tvorby deväťdesiatych rokov 19. storočia. V slovenskej, ale namä v maďarskej literatúre bolo mnohonásobne popísané, ako sa z dekadentného stredoeurópskeho ovzdušia konca storočia napájal mysticizmus neskorého vrcholu jeho vtedajšej figurálnej maľby. V pozadí tohto makabristického obdobia umelcovej tvorby boli i traumatizujúce osobné okolnosti -- najmä ťažké ochorenie a potom smrť otca roku 1895. Duševná rozorvanosť, sebaspytovanie na existenciálne, posledné veci človeka, priam chorobné zaujatie obrazmi umierania, motívy prírodných katastrof a nešťastí, ale aj fantasmagorické vízie ťaživých snových výjavov celkom prevládli v motívoch maliarovej neskorej tvorby. Predchádzajúci, istým sociografickým záujmom korigovaný pohľad na život dedinského a mestského proletariátu -- cigánov, tulákov, pastierov a sedliakov vystriedali podstatnejšie metafyzické ambície. Naturalizmus obrazov typických spoločenských outsiderov čoraz viac prekrýval zovšeobecňujúci akcent, poukazujúci viac na existenciálny, než spoločenský údel človeka, na zložitosti jeho tajomného vnútorného života. V istom zmysle sa maliar týmto spôsobom vciťoval do dvojznačného osudu vydedencov spoločnosti, ktorí napriek tomu (či práve preto), že boli opustení všetkými a zbavení všetkého zostali duchovne slobodnými, od triviálnych vecí života nezávislými individualitami. Je napokon notoricky známe, že prvotnú inšpiráciu neskorých diel nachádzal Mednyánszky ani nie tak v "skutočnom" živote, ale skôr vo vtedy veľmi módnej teozofii. Uprednostňovanie vnútornej skúsenosti človeka, intuície ako spôsobu pochopenia boha, pred autoritou oficiálnych cirkevných dogiem, spájanie prvkov východných (najmä budhizmu) a západných náboženstiev (ktoré Mednyánszky našiel i u raného Tolstého) vyjadrovalo nielen krízové pocity stredoeurópskej spoločnosti konca storočia, ale plne vyhovoval duševným poryvom starnúceho, najbližšími opusteného maliara. Mystické vzopätie makabristického obdobia zostalo už trvalým príznakom maliarovho umenia a plne prevážilo nad prvotnou naturalistickou nazeravosťou obrazov života dedinskej, či mestskej chudoby.
Zoznam diel autora: