07. Október 2008
Poradové číslo: | 114 |
Vyvolávacia cena: | 3 983 € |
Konečná cena: | 6 639 € |
Rok: 1952
Technika: olej na kartóne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 29 x 14 cm
Značené: vľavo dole poločitateľne "M. A. B."
Ďalšie vlastnosti: Na zadnej strane popis diela rukou autora
Popis: Komorné dielo Bazovského "Na lazy" pochádza z posledného vrcholného obdobia tvorby rokov 1952 - 1957. Vtedy, v úplnom osamení, ako jeden z mála účastníkov heroických dôb medzivojnovej moderny, nekompromisne udržiaval jej kontinuitu. A stvoril diela, ktoré patria k vrcholom nielen jeho umenia, ale znamenajú i nóvum v rámcoch nášho povojnového výtvarného diania vôbec. Aj predtým z času na čas využívaný postup sebacitácií nachádza v záverečnom fortissime Bazovského umenia ústredné postavenie. Je prejavom dosiahnutého maliarskeho poznania, výtvarnej suverenity, ale aj čímsi viac: obracanie sa k "sebe samému",obmeny a kombinácie predchádzajúcich riešení sú tou najschodnejšou a najprirodzenejšou cestou zvnútorňovania obrazu, zbaveného raz a navždy nadbytočných literárnych konotácií. Tak Bazovský (v príznačných technických prechodoch medzi gvašom a olejom) obmieňa vlastný erbový motív dedinského kostolíka (Krajina so sýpkou a kostolíkom. 1952, Krajina s kostolíkom, sýpkou a člnom, 1952 - 1953), či rozmanité konfigurácie fragmentov dedinskej architektúry Oravy -- stodoly, senníky, domy, chalupy, samoty (Jesenný motív z Oravy, okolo 1952, Večer, 1953, Oravská dedina, okolo 1953, Samota- Gazdovstvo v zelenom, okolo 1952, Oravské humná, 1952 - 1953, Drevená dedinka, 1953). Približne dva roky (1952 - 1954) Bazovský experimentuje s pieskovaním olejomaľby, autonómynmi maliarskymi štruktúrami, neobvyklými, priam agresívnymi farebnými zostavami, aby nakoniec dospel k zvláštnemu delikátnemu lyrizmu, jemnému poetizmu v rámcoch ktorého je vzťah "reality" a "obrazu" odmocnený už do celkom hmlistého vzťahu príčiny a následku.
Zoznam diel autora: