07. Október 2008
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE DOSIAHNUTÉ KONEČNÉ CENY DIEL V. HLOŽNÍKA NA AUKCIÁCH SOGY:
875 000,- Sk Mŕtvy klaun. 1944. Olejová tempera na kartóne. 52 x 87 cm. (80. letná aukcia, 10. 6. 2008)
250 000,- Sk Klaun. Okolo 1939 - 1942. Dvaš, tempera na kartóne. 90 x 62 cm. (80. letná aukcia, 10. 6. 2008)
160 000,- Sk Apokalypsa. 1946. Tempera, gvaš na papieri. 54 x 75 cm. (31. jarná aukcia, 26. 3. 2002)
115 000,- Sk Krasojazdkyňa. 1947. Tempera na papieri. 43 x 57 cm. (55. jarná aukcia, 15. 3. 2005)
110 000,- Sk Most nad Tiberom. 1946. Olej na sololite. 50 x 70 cm. (39. letná aukcia, 27. 5. 2003)
110 000,- Sk Krasojazdkyňa. 1946. Olejová tempera na kartóne. 37 x 28 cm. (45. zimná aukcia, 2. 12. 2003)
110 000,- Sk Kone v noci. 1949. Olej na kartóne. 48 x 70 cm. (63. jarná aukcia, 28. 3. 2006)
109 000,- Sk Babylon. 1945. Tempera na kartóne. 53 x 77 cm. (28. jesenná aukcia, 2. 10. 2001)
Biografia: Vincent Hložník sa narodil 22. 10. 1919 vo Svederníku pri Žiline. Zomrel 1997 v Bratislave. 1937-42 študoval na Umeleckopriemyselnej škole v Prahe (prof. Kysela, Novák). 1943 sa usadil v Žiline, 1944 v rodnom Svederníku pri Žiline. 1945-49 bol členom pražského spolku Mánes. 1945 zakladajúci člen Skupiny výtvarných umelcov 29. augusta. 1948 študijná cesta do Talianska, získal cenu a čestné uznanie na medzinárodnej výstave vo Forte dei Armi. Od 1946 sa začal rovnocenne s maľbou venovať aj grafike. 1952-72 pedagogicky pôsobil na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave, 1958 profesor, 1960-64 rektor, zároveň vedúci oddelenia voľnej grafiky a ilustrácie. Samostatne vystavoval v Bratislave (1942, 1943, 1948, 1949, 1957, 1962), Žiline (1945), Budapešti (1957), Mexico City (1958), Kyjeve (1958), Varšave (1960), Káhire (1961), Západnom Berlíne (1965), Londýne (1965), Glasgowe (1965), Berlíne (1968), Prahe (1969). Najdôležitejšie výstavy súborného diela mal v Bratislave (1975, 1983, 1984, Slovenská národná galéria). 1958 sa zúčastnil na benátskom Bienále, kde dostal cenu Brightovej nadácie. Z literatúry: Matuštík, R.: Vincent Hložník. Maľba a grafika 1941-1961. Bratislava 1962; Peterajová, Ľ.: Vincent Hložník. Umenie proti fašizmu. Tvorba roko1939-1945. Kat. výst. Bratislava, Slovenská národná galéria 1975; Abelovský, J., Trojanová, E.: Vincent Hložník. Súborné dielo. Kat. výst. Bratislava, Slovenská národná galéria, Bratislava 1984.
Poradové číslo: | 129 |
Vyvolávacia cena: | 3 983 € |
Konečná cena: | 9 128 € |
Rok: 1946
Technika: akvarel, gvaš na papieri
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 38 x 59 cm
Značené: vpravo hore "V. Hložník 46"
Ďalšie vlastnosti: Dielo pochádza z pozostalosti po Radislavovi Matuštíkovi (1929 - 2006), prvého monografistu a najvýznamnejšieho znalca diela V. Hložníka.
Popis: "Pieta" pochádza z najlepšieho tvorivého obdobia Vincenta Hložníka rokov 1946 - 1949, kedy riešil možnosti súbežného vyjadrenia "metafyzického" a "konštruktívneho". Stalo sa tak spolupôsobením nadgeneračného ovplyvnenia Picassom a španielskymi maliarmi jeho okruhu. Hložník sa vlastne na ceste vlastného umeleckého vývinu stretol s Picassom dvakrát. Kým prvý kontakt bol dôležitý skôr pre ikonografickú stránku formovania jeho obrazovej reči jeho raného maliarstva, povojnová inšpirácia znamená zásadný obrat. Všimnime si len, ako sa z picassovských cirkusových sujetov postupne vytráca pôvodné expresívne napätie osudového existenciálneho rozporu medzi citovým predvádzaním individuálneho osudu človeka a chladnou, nezúčastnenou chaotickosťou sveta, ktoré podmieňovalo metaforickosť raných Hložníkových diel. Teraz je dôležitejšia presnosť kompozície, bezpečná istota tvaru. To sa však dá tvrdiť i o ďalších sujetových oblastiach Hložníkovej maľby rokov 1946--1947. Pribúdajú predtým takmer nepoznané intímne motívy aktov a zátiší, krajina, civilistické mestské námety, ba aj ľudový žáner (Z cirkusu, 1946; Cirkusová skupina, 1946; Dvaja harlekými, 1946; Klaun s koníkom, 1946; Krasojazdkyňa, 1946; Žena s lampou, 1946; Sediaca, 1946--1947; Zátišie s lampou, 1946; Muž s koňom, 1947; Klaun, 1947; Krasojazdkyna, 1947; Pri bare, 1947; Trio, 1947; Zátišie s holubičkou, 1947; Zátišie s lampou, 1947; Zátišie s rybkou, 1947; Zátišie so zrkadlom, 1947). Hložníkov erbový motív násilia a utrpenia si však rovnako udržiava svoju dôležitosť -- v zápasoch človeka so zverom a najmä v skrytých poukazoch bilických tém (Ukrižovanie, 1946; Golgota I, II, 1946; Odpočinok na úteku, 1946; Pieta, 1946; Útek do Egypta I, II, 1946; Únos, 1947; Násilie, 1947).
Zoznam diel autora: