02. December 2008
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE DOSIAHNUTÉ KONEČNÉ CENY DIEL A. NEMESA Z 30. A 40. ROKOV NA SVETOVÝCH AUKCIÁCH:
28 574,- EUR Veľký interiér. 1944. Tempera na plátne, 134 x 185 cm. Stokholm 2002
24 090,- EUR Somnga ngaren bjnder Farväl. 1946. Tempera na kartóne, 152 x 122, 5 cm. Stokholm 2002
20 501,- EUR Pražská madona. 1938. Olej na plátne, 63, 5 x 47, 5 cm. Praha 2000
12 045,- EUR Leksaks dockan. 1943. Olej na plátne, 120 x 100 cm. Stokholm 2002
NAJVYŠŠIE DOSIAHNUTÉ KONEČNÉ CENY DIEL E. NEMESA NA AUKCIÁCH SOGY:
1 420 000,- Sk Ateliér. 1937. Olej na plátne. 53 x 65 cm. (78. jarná aukcia, 11. 3. 2008)
Biografia: Andrej (Endre) Nemeš (Nemes) (pôvodným menom Nágel) sa narodil 10. 11. 1909 v Pécsvárade v Maďarsku, zomrel 22. 9. 1985 v Štokholme. 1911 sa s rodinou prisťahoval do Levoče, 1914 žil v Spišskej Novej Vsi, od 1924 v Maďarsku, 1927 vo Viedni, potom opäť na Slovensku. 1928-30 pôsobil v Prahe ako novinový kresliar a karikaturista. 1930-35 študoval na Akadémii výtvarných umení v Prahe (prof. Nowak). 1931 premiérovo vystavoval s Prager Sezession. 1932-34 prispieval výtvarnými kritikami do pražského denníka Magyar Ujság. 1933 bol spoločne s Bauenfreundom na študijnom pobyte v Paríži. 1936 sa stal členom Umeleckej besedy v Prahe. V novembri 1938 emigroval do Fínska (1939-40 učiteľ na Slobodnej maliarskej škole v Helsinkách), odtiaľ bol 1940 vyhostený, odišiel do Švédska, azyl však dostal v Nórsku. V Oslo sa prihlásil ako dobrovoľník do nórskej armády. Po jej porážke ušiel do Loka Brunn vo Švédsku a napokon do Štokholmu. 1944-55 riaditeľ a učiteľ na Valands Konstskola pri múzeu v Göteborgu, od 1956 pôsobil v Stokholme. Z literatúry: Oldenburg, A.: Nemes. Göteborg 1955; Starke, J.: Endre Nemes. Štokholm 1970; Milltroth, T.: Endre Nemes. Štokholm 1985; Mašín, J.: Endre Nemes. Praha 1987; Jančár, I.:
Poradové číslo: | 116 |
Vyvolávacia cena: | 25 891 € |
Konečná cena: | 20 746 € |
Rok: 1935
Technika: olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 59 x 80 cm
Značené: vľavo na boku "Nemes A. 35"
Popis: "Žena pri klavíri" je vynikajúcou, galerijnou ukážkou z obodobia prvých zrelých maliarskych výkonov Andreja Nemeša. Dokazuje, že Nemeš prijímal školské poučenie - teda Nowakovo umelecké pôžitkárstvo a nadčasový maliarsky "klasicizmus" s dávkou kritického odstupu. Síce bez výhrad uznával učiteľovu toleranciu, modernistickú minulosť, jeho pedagogickú koncepciu však nepovažoval za celkom úplnú: "Nowak bol vzorný pedagóg, bez obvyklého autoritatívneho profesorstva, s veľkou maliarskou kultúrou a s jedinečným citom pre formu. Jeho maliarska minulosť, ...jeho kontakt s nemeckými expresionistami zo združenia "Brücke", jeho priateľstvo zo slávnymi "Blaue Reiter", s maliarom Kleem a inými, mu dodalo všestranný prehľad v súdobých výtvarných smeroch. Zdržanlivo sa choval vlastne len k surrealizmu, ktorý považoval za oneskorený romantizmus". A práve jediný vtedy ešte skutočne živý -izmus, surrealistický "temný prápor podvedomia" bol uhrančivou smernicou Nemešových začiatkov. Viac než akadémia znamenalo pre rozvin jeho umenia priateľstvo, vášnivé diskusie s českými vrstovníkmi z pražskej Umeleckej besedy, budúcimi protagonistami "Skupiny 42" -- Františkom Hudečkom, Františkom Grossom a najmä ich "domácim" teoretikom Jindřichom Chalupeckým. Chalupeckým postulovaný "moderní duch" bol výrazom snahy o opis momentálnej situácie indivídua v skutočnom živote, ktorého hodnoty sa v polovici tridsiatych rokov zdali spochybnené: "Nejistota dnešního člověka vyúsťuje v pochyby o principech poznání a jsoucna. Skutečnost se ocitá v krizi... umění nemá význam výzdobný, ale etický. Je tu proto, aby co nejdůrazněji intervenovalo v životě jednotlivcově." Hľadanie nepredpojatých významov sa mohlo uskutočniť len umeleckým zhodnotením tajomnej, chaotickej, bolestnej a zraňujúcej vonkajšej reality modernej doby existencialitou človeka -- tvorcu, nezviazaného akoukoľvek štýlovou doktrínou. Aj Nemešov surrealizmus bol preto počiatku poznačený pečaťou rozpornosti, vedomím nesúmerateľnosti "umenia" a "života".. Nepochybne i preto, že chcel zdôrazniť "umelosť", jedinečnosť vlastných výtvarných kompozícií. Išlo však aj o poradie dôležitosti, určenie pomeru medzi výpovednou mohutnosťou diela a jeho modernou štýlovou príslušnosťou. A v tejto veci Nemeš programovo narúšal vyváženosť štruktúr maliarskeho obrazu: "ako" bolo pre neho čoraz menej dôležitejšie než "čo". A tak sa okolo roku roku 1935 sa presadila druhá, racionalizujúca línia Nemešových skusovaní. Bola tiež v zásade podriadená neokubistickému abstrahovaniu v "ploche" obrazu a dôsledne rešpektuje modernistickú znakovosť, uzavretosť kubizujúcich objemov a farebných plôch do súradníc kresebnej konštrukcie (Zátišie, 1935; Interiér, 1935; Zátišie s hydinou, 1935).
Zoznam diel autora: