02. December 2008
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE DOSIAHNUTÉ KONEČNÉ CENY DIEL M. A. BAZOVSKÉHO NA AUKCIÁCH SOGY:
675 000,- Sk Poludnie. 1929. Olej na plátne. 67 x 50 cm. (77. zimná aukcia, 27. 11. 2007)
430 000,- Sk Na stráži. 1928. Olej na plátne. 78 x 62 cm. (42. jesenná aukcia, 30. 9. 2003)
410 000,- Sk Na stráži. 1928. Olej na plátne. 78 x 62 cm. (9. jesenná aukcia, 17. 9. 1998)
385 000,- Sk V záhrade. 1954. Olej na kartóne. 28,5 x 42 cm. (28. jesenná aukcia, 2. 10. 2001)
325 000,- Sk Červený kohút. Okolo 1955-57. Olej na lepenke. 40 x 27 cm. (14. jarná aukcia, 16. 3. 1999)
305 000,- Sk Na salaši. 1955. Olej na kartóne. 28,5 x 58,5 cm. (23. zimná aukcia, 5. 12. 2000)
300 000,- Sk Zrúcaniny. 1947. Olej na lepenke. 32 x 46 cm. (53. zimná aukcia, 30. 11. 2004)
285 000,- Sk Sv. Helena v Turci. 1950. Olej na kartóne. 50 x 35 cm. (22. jesenná aukcia, 26. 9. 2000)
285 000,- Sk Sv. Helena v Turci. 1950. Olej na kartóne. 50 x 35 cm. (42. jesenná aukcia, 30. 9. 2003)
280 000,- Sk Hrboltová. 1935. Olej na kartóne.45 x 48 cm. (81. jesenná aukcia, 7. 10. 2008)
Biografia: Miloš Alexander Bazovský sa narodil 11. 1. 1899 v Turanoch nad Váhom, zomrel 15. 12. 1968 v Trenčíne. Od 1918 študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Budapešti (prof. Réti), 1919--1924 na Akadémii výtvarných umení v Prahe (prof. Loukota, Bukovac, Pirner, Obrovský, Švabinský). V Prahe krátko navštevoval súkromnú školu A. Kalvodu. 1921 bol na študijnom pobyte na súkromnej maliarskej škole prof. Deluga vo Viedni. Po absolutóriu pôsobil v Turanoch, 1930--1931 v Martine, 1957--1962 v Čemiciach, 1962--1968 v Trenčíne. 1929 spolu s Palugyayom študijná cesta do Francúzska, Nemecka a Švajčiarska. 1930--1933 spolupráca s Alexym a Palugyayom (cesty na Oravu, Detvu, Pohronie). 1932 spolu s Alexym cesta do Poľska. 1936 účasť na Bienále v Benátkach, 1936--1937 študijné pobyty v Juhoslávii. 1937 cesta do Poľska a Švédska. Z literatúry: Cincík, J.: Miloš A. Bazovský. Náčrty. Martin 1945; Vaculík, K.: Miloš Bazovský. Bratislava 1958; Vaculík, K.: Miloš Alexander Bazovský. Bratislava 1967.
Poradové číslo: | 93 |
Vyvolávacia cena: | 10 622 € |
Konečná cena: | 13 610 € |
Rok: okolo 1934-35
Technika: olej, tempera na kartóne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 45 x 30 cm
Značené: vľavo dole "M. A. B."
Popis: Predkladané galerijné dielo "Žena s húskou" možno datovať do obdobia neskoršej maľby Miloša A. Bazovského rokov 1934-1937. Autor maliarovej monografie Karol Vaculík toto pomerne krátke tvorivé obdobie nazval "lyrický kontrapunkt". Akoby až teraz, odznova a naplno zúročil Bazovský poznanie Chagalla, Cézanna a van Gogha zo svojho prvého parížskeho študijného pobytu.: Sprvoti sa zdá, že maliar len ďalej rozvíja radikálne stránky dynamickej rytmiky predchádzajúcich "fragmentov ľudového". Lenže do hry začína čoraz zásadnejším spôsobom vstupovať farba. Predovšetkým obraz Jarmok (1934) s vystupňovaným fialovo-ružovým ladením, alebo , Pred chalupou - Heľpiansky mptív (1934), Hlásnik (1936), Detviansky motív (1935), Pltníci (1935), Sestry (1935), ale najmä Máj (1936), Žena s kravou (1935) s nadsadenou noblesou teplých oranžových a červených tónov, sú charakteristické pre túto novú tendenciu. Koloristické senzácie sú však vzápätí korigované obnoveným záujmom o skladobný poriadok, ktorý je založený - akoby v priamej odozve na práve aktuálny Fullov a Galandov princíp "farboplochy"-- na rezonancii rytmickej kontúry a sústavy dynamicky rozhodených farebných plôch -- Spomienka na Paríž (1936), Biele práčky (1936), Slovensko (1936 - 1937), Rodinka (1936), Vianoce (1936), V slovenskej dedine (1937), Slnečné okno (1937) a napokon ružovo fialové Pokušenie (1936) a kultová Zemiaková madona (1936). Všetky nové výrazové prvky Bazovského maľby sú teda v súlade so zmenami obsahovej a významovej osnovy diela, prispôsobujúcej sa záchvevom subjektívneho, nadovšetko artistného výkladu tradičného ľudovožánrového motívu. Dôraz na noblesné účinky arabesky farby, jej emotívneho a nie znakového pôsobenia, vynáša na povrch diela výraz okamžitej psychologickej dispozície maliara, stáva sa výlučným prostriedkom jeho sebavyjadrenia. Skutočnosť života slovenského ľudu i jeho štylizácia v obraze strácajú -- pre našu modernu obvyklú -- symbolickú hodnotu: dielo poukazuje len spätne k sebe samému a k jeho tvorcovi.
Zoznam diel autora: