02. December 2008
Poradové číslo: | 131 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | 1 826 € |
Rok: okolo 1790
Technika: olejom kolorovaný grafický list, lisovaný na plátno
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 51,2 x 77,3 cm
Značené: nie
Popis: Tradícia výtvarného spracovania významných udalostí z dejín krajiny a ich paralelizácia s rodovou históriou aristokracie bola v Uhorsku známa už v 17. storočí a pre celé 18. a 19. storočie platila ako nevyhnutný prostriedok jej sebaurčenia a neskôr aj sebazachovania. Predkladané dielo je dobrým príkladom artefaktu nielen rekonštruujúceho slávnu bitku s prvkom heroizácie jedného z jej hlavných protagonistov, ale aj posunu vo výtvarnom spracovaní - z grafiky do maľby (podobne ako Callotove medirytiny). Nyáryovci patrili v uhorských ranonovovekých dejinách ku kľúčovým rodom. Jedným z najvýznamnejších členov rodu bol hontiansky župan a strážca svätoštefánskej koruny Lőrinc (Vavrinec) (1517-1558/59), ktorý sa v roku 1547 stal kapitánom hradu Szolnok, strategicky dôležitého v obrane proti Turkom. V roku 1552 došlo k nešťastnému stretu tureckých oddielov a hŕstky nemeckých žoldnierov pod velením Nyáryho, ktoré sa stalo námetom nášho obrazu. Väčšina Nyárymu, cisárom zverených vojakov zutekala z hradu ešte v noci pred útokom nepriateľa a zvyšných pár nedokázalo odolať silným nájazdom a ubrániť hrad, ktorý spolu s jeho kapitámom padol do rúk Turkov. Po zajatí bol Nyáry väznený v Konštantínopole, odkiaľ sa mu však podarilo vrátiť do vlasti. Príbeh bol niekoľkokrát literárne spracovaný a k jeho najslávnejším maliarskym interpretáciám patrí maľba Móra Thána z roku 1853.
Zoznam diel autora: