06. Október 2009
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE KONEČNÉ CENY DIEL M. A. BAZOVSKÉHO DOSIAHNUTÉ NA AUKCIÁCH SOGY:
22 405,00,- € Poludnie. 1929. Olej na plátne. 67 x 50 cm. (77. zimná aukcia, 27. 11. 2007)
14 273,00,- € Na stráži. 1928. Olej na plátne. 78 x 62 cm. (42. jesenná aukcia, 30. 9. 2003)
13 609,00,- € Na stráži. 1928. Olej na plátne. 78 x 62 cm. (9. jesenná aukcia, 17. 9. 1998)
13 609,00,- € Žena s húskou. Okolo 1934- 35. Olej, tempera na kartóne. 45 x 30 cm. (83. zimná aukcia, 2. 12. 2008)
12 779,00,- € V záhrade. 1954. Olej na kartóne. 28,5 x 42 cm. (28. jesenná aukcia, 2. 10. 2001)
10 788,02,- € Červený kohút. Okolo 1955-57. Olej na lepenke. 40 x 27 cm. (14. jarná aukcia, 16. 3. 1999)
Biografia: Miloš Alexander Bazovský sa narodil 11. 1. 1899 v Turanoch nad Váhom, zomrel 15. 12. 1968 v Trenčíne. Od 1918 študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Budapešti (prof. Réti), 1919-24 na Akadémii výtvarných umení v Prahe (prof. Loukota, Bukovac, Pirner, Obrovský, Švabinský). V Prahe krátko navštevoval súkromnú školu A. Kalvodu. 1921 bol na študijnom pobyte na súkromnej maliarskej škole prof. Deluga vo Viedni. Po absolutóriu pôsobil v Turanoch, 1930-31 v Martine, 1957-62 v Čemiciach, 1962-68 v Trenčíne. 1929 spolu s Palugyayom študijná cesta do Francúzska, Nemecka a Švajčiarska. 1930-33 spolupráca s Alexym a Palugyayom (cesty na Oravu, Detvu, Pohronie). 1932 spolu s Alexym cesta do Poľska. 1936 účasť na Bienále v Benátkach, 1936-37 študijné pobyty v Juhoslávii. 1937 cesta do Poľska a Švédska. 1920--1930 pravidelne vystavoval so Spolkom slovenských umelcov, v tridsiatych rokoch so Združením slovenských umelcov, 1939--1945 so Spolkom slovenských výtvarných umelcov, po 1946 so Skupinou výtvarných umelcov 29. augusta. Najdôležitejšiu výstavu súborného diela mal v Bratislave (1960-1961, Slovenská národná galéria). 1979 sprístupnená stála expozícia diela umelca v galérii M. A. Bazovského v Trenčíne, ktorá spravuje maliarovu pozostalosť. Z literatúry: Cincík, J.: Miloš A. Bazovský. Náčrty. Martin 1945; Vaculík, K.: Miloš Bazovský. Bratislava 1958; Vaculík, K.: Miloš Alexander Bazovský. Bratislava 1967.
Poradové číslo: | 132 |
Vyvolávacia cena: | 3 800 € |
Konečná cena: | 5 200 € |
Rok: 1952
Technika: olej na kartóne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 36 x 21 cm
Značené: vľavo dole "MAB"
Ďalšie vlastnosti: Na zadnej strane autorovou rukou "Bazovský Na lazy."
Popis: Komorné dielo “Lazy” je galerijnou ukážkou záveru a posledného vrcholu tvorby Miloša A. Bazovského. Aj predtým z času na čas využívaný postup sebacitácií nachádza v záverečnom fortissime Bazovského umenia ústredné postavenie. Je prejavom dosiahnutého maliarskeho poznania, výtvarnej suverenity, ale aj čímsi viac: obracanie sa k „sebe samému“,obmeny a kombinácie predchádzajúcich riešení sú tou najschodnejšou a najprirodzenejšou cestou zvnútorňovania obrazu, zbaveného raz a navždy nadbytočných literárnych konotácií. Tak Bazovský (v príznačných technických prechodoch medzi gvašom a olejom) obmieňa vlastný erbový motív dedinského kostolíka (Krajina so sýpkou a kostolíkom. 1952, Krajina s kostolíkom, sýpkou a člnom, 1952 – 1953), či rozmanité konfigurácie fragmentov dedinskej architektúry Oravy -- stodoly, senníky, domy, chalupy, samoty (Jesenný motív z Oravy, okolo 1952, Večer, 1953, Oravská dedina, okolo 1953, Samota- Gazdovstvo v zelenom, okolo 1952, Oravské humná, 1952 – 1953, Drevená dedinka, 1953). Metóda voľného, od triviálnej reality nezávislého narábanie s „hotovými“ tvarovými, vecnými i figurálnymi sekvenciami, ich permutačné obmeňovanie však zároveň vyvolá na svet i celkom nový výraz: vytvára sa tak priestor pre „vizionárske halucinačné obrazy a kombinácie, plné výtvarnej poézie a emotívnej sugescie…“, pre celkom nové výtvarné a myšlienkové postupy, ktoré sám maliar nazýva „polosurrealizmom“. Približne dva roky (1952 – 1954) Bazovský experimentuje s pieskovaním olejomaľby, autonómynmi maliarskymi štruktúrami, neobvyklými, priam agresívnymi farebnými zostavami, aby nakoniec dospel k zvláštnemu delikátnemu lyrizmu, jemnému poetizmu v rámcoch ktorého je vzťah „reality“ a „obrazu“ odmocnený už do celkom hmlistej korelácie príčiny a následku. Znakovosť Bazovského tvarových a koloristických riešení sa tak dostáva až do polohy akéhosi „chudobného nadrealizmu“, podivuhodne asketickej maliarskej kvintesencie onej známej Benkovej cižiadosti – namaľovať raz a navždy totalitu „života a mýtov slovenskej zeme a jej ľudu“.
Zoznam diel autora: