06. Október 2009
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE KONEČNÉ CENY DIEL Ľ. ČEMICKÉHO DOSIAHNUTÉ NA AUKCIÁCH SOGY:
2323,57,- € Vojna. 1944. Olej na plátne. 56 x 90 cm. (59. jesenná aukcia, 4. 10. 2005)
1858,86,- € Rozhovor. Okolo 1938. Kombinácia techník (tempera, tuš) na kartóne. 42 x 57 cm. (49. letná aukcia, 11. 5. 2004)
1726,08,- € Na úteku. 1941. Tempera na dreve. 30 x 28 cm. (6. letná aukcia, 26. 5. 1998)
1427,34,- € Dve ženy. Okolo 1930. Olej na plátne. 90 x 78 cm. (6. letná aukcia, 26. 5. 1998)
1327,76,- € Portrét chlapca. 1933. Olej na plátne. 96 x 76,5 cm. (45. zimná aukcia, 2. 12. 2003)
Biografia: Ladislav Čemický sa narodil 24. 3. 1909 v Čemiciach, zomrel 6. 1. 2000 v Stupave. 1929-34 študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Budapešti (prof. Csók, Glatz, Kandó). 1932 absolvoval tajnú marxistickú školu, kontakty s komunistickým spolkom Sarló (Kosák). 1934 študijný pobyt vo Viedni, pobyt v maliarskej kolónii J. Alexyho v Piešťanoch. 1935-36 štipendijný pobyt v Paríži. 1937 trojmesačný študijný pobyt v Taliansku (Benátky, Florencia, Rím, Neapol). 1938 pobyt v Paríži, po návrate sa usadil v Bratislave. 1945-47 žil v Martine, od 1947 znovu v Bratislave, stal sa členom Skupiny výtvarných umelcov 29. augusta. 1949-76 pedagogicky pôsobil na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave. Samostatné výstavy mal v Liptovskom Mikuláši (1932), Košiciach (1937), Bratislave (1936, 1939, 1940, 1942, 1943). Najvýznamnejšie súborné výstavy mal v Košiciach (1979), Liptovskom Mikuláši (1989- dielo 1926-1948, Galéria P. M. Bohúňa) a Bratislave (1989, Slovenská národná galéria). Z literatúry: Tilkovský, V.: Ladislav Čemický. Bratislava 1962; Abelovský, J.: Ladislav Čemický. Dielo rokov 1926-1948. Kat. výst. Liptovský Mikuláš, Galéria P. M. Bohúňa 1989.
Poradové číslo: | 39 |
Vyvolávacia cena: | 300 € |
Konečná cena: | 1 250 € |
Rok: 1938
Technika: tempera, akvarel na papieri
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 27 x 20 cm
Značené: vpravo dole "Csemicky 938"
Popis: “Postava v lese” je priznačným dielom ranej tvorby Ladislava Čemického (1926 – 1948). Tento úsek jeho umeleckého vývinu je všeobecne považovaný za umelecko-historicky a zberateľsky najcennejší. Osudový význam pre budúceho maliara malo zoznámenie s Zolom Palugyayom, ich spoločné prázdninové maľovanie na Liptove. Podľa jeho vlastných slov, ho Palugyay naučil "nielen vidieť a zachytiť, ale aj zhodnotiť slovenskú krajinu... preberal som i jeho technický prednes". Otec nášho moderného akvarelu nebol vtedy ešte na vrchole vlastného umenia. Ten prišiel až neskôr, po roku 1930 v spoločnej práci s Bazovským a Alexym. Napriek tomu zapôsobil na Čemického natoľko, že akvarel sa mu stal celoživotnou vášňou. Akvarelová technika svojou priehľadnosťou farieb, ich jedinečnou svietivosťou a jemnosťou dokonale vyhovovala Čemického umeleckému naturelu. Túto stránku jeho umeleckých sklonov ešte viac podporili budapeštianske štúdiá (1929--1934). Najmä ich prvé tri roky, kedy našiel šťastné spojenie vlastných talentových predpokladov s pedagogickou praxou Istvána Csóka. Csókova ozdobná, secesným symbolizmom živená maľba stojí v základoch Čemického začiatočnej tvorby založenej na prelínaní prirodzenosti výrazu a symbolickosti významu.
Zoznam diel autora: