06. Október 2009
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE KONEČNÉ CENY DIEL M. GALANDU DOSIAHNUTÉ NA AUKCIÁCH SOGY:
1 500 000,- Sk Sediaca (Akt ženy v červenom klobúčiku). Okolo 1931. Olej na plátne. 47 x 33 cm. (53. zimná aukcia, 30. 11. 2004)
370 000,- Sk Život. 1930. Tempera na kartóne. 28 x 22 cm. (42. jesenná aukcia, 30. 9. 2003)
365 000,- Sk Pastier. Okolo 1932-34. Olej na plátne. 44 x 36 cm. (9. jesenná aukcia, 17. 9. 1998)
340 000,- Sk Kankán. Okolo 1933. Olej na preglejke. 29 x 33 cm. (16. letná aukcia, 8. 6. 1999)
10 000,00,- € Pri umývaní okna. 1933. Olej na plátne. 20 x 25 cm. (86. letná aukcia, 9. 6. 2009)
Biografia: Mikuláš Galanda sa narodil 4. 5. 1895 v Turčianskych Tepliciach, zomrel 5. 6. 1938 v Bratislave. 1914-16 študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Budapešti (prof. Raksányi), 1922 na Umeleckopriemyselnej škole (prof. Brunner), 1923-27 na Akadémii výtvarných umení v Prahe (prof. Brömse, Thiele). 1928 zložil skúšky na profesúru kreslenia. 1916-22 pôsobil ako notársky úradník v Turčianskych Tepliciach, 1929 učiteľ na meštianskej škole v Bratislave, od 1930 profesor na večerných kurzoch učňovských škôl a na Škole umeleckých remesiel (oddelenie grafiky a reklamy, módne kreslenie) v Bratislave. 1924 grafická úprava prvého čísla DAVu, v ďalších číslach tejto ľavicovo orientovanej revue reprodukované jeho grafické listy. 1930-1932 manifest modernizmu Súkromné listy Fullu a Galandu (vyšli štyri čísla). 1937 strieborná medaila na svetovej výstave v Paríži. Okrem maliarstva sa rovnocenne venoval voľnej a knižnej kresbe a úžitkovej grafike. Samostatne vystavoval v Košiciach (1929 s Fullom), Martine (1929), Prahe (1931 s Fullom, 1935), Prostějove (1937). Najdôležitejšie súborné výstavy mal v Bratislave (1939, 1948, UBS, 1963, Slovenská národná galéria, 1987, Galéria mesta Bratisolavy, 1995, Slovenská národná galéria), Budapešti (1968), Martine (1985, Turčianska galéria). 1991 bola v odbornej garancii Turčianskej galérie v Martine sprístupnená stála expozícia umelcovho diela v Dome Mikuláša Galandu v Turčianskych Tepliciach. Z literatúry: Pospíšil, J. - Zatloukal, L.: Mikuláš Galanda. Monografia o slovenskom modernom maliarovi. Praha 1934; Kalmán, J.: Galanda (Línie tichého smútku) - bibliografický súpis. Bratislava 1944; Vaculík, K.: Mikuláš Galanda. Obrazy, kresby, grafika. Bratislava 1963; Vaculík, K.: Mikuláš Galanda. Bratislava 1983; Kostrová, Z.: Aktuálnosť Galandovho umeleckého odkazu. In: Mikuláš Galanda 1895-1938. Stála expozícia zo života a tvorby. Kat. stálej expozície. Turčianske Teplice, Dom Mikuláša Galandu, Martin, Turčianska galéria 1989; Kostrová, Z.: Mikuláš Galanda. 1895-1938. Kat. výst. Bratislava, Slovenská národná galéria 1995.
Poradové číslo: | 143 |
Vyvolávacia cena: | 30 000 € |
Konečná cena: | 30 000 € |
Rok: okolo 1931
Technika: olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 47 x 40 cm
Značené: nie
Popis: “Pastier s ovcami” je príznačným dielo Mikuláša Galandu, jeho špecifického pochopenia “slovenského” žánru. Je dôležité, že experimentoval práve v erbovej "jánošíkovskej" latke. Výsledky sú známe najmä z obrazovej série viacfigurálnych zbojníckych kompozícií (Zbojníci -- zelení zbojníci, okolo 1932; Na horách, 1932; Smutní zbojníci, 1932; Zbojníci, 1932--1933; Drevorubači, okolo 1933). Chladná konštruovanosť a zdôrazňovaná artistnosť dostúpili v týchto Galandových dielach do svojho maxima. Bežne sa tento okruh Galandových diel charakterizuje ako príkladné uskutočnenie teoretickej poučky zo "Súkromných listov" o tom, že "obraz je umelo vytvorená štruktúra". Asketická reč "Zbojníkov", chce mať nepochybne vlastnosti všepostihujúcej, archetypálnej znakovosti. Niečo podobné sme videli u maliarovho názorového druha Fullu. Lenže ten zasahoval cieľ pretvorením národnej výtvarnej tradície do moderného tvaru. Pre Galandu už takáto tradícia existovala len fenomenálne: "Moja maľba mala byť tiež slovenská, hoci som nemaľoval folklór... Ako ja chápem slovenskosť umelckej tvorby? Nie tak z folkloristického hľadiska... ako skorej z povahy, z vnútornej stavby slovenského charakteru... Maľba musí byť slovenská. Ale duchom slovenská -- nie námetom. Namaľovať slovenský folklór nie je ešte slovenským obrazom. Slovenské ovzdušie je melancholické, spevné, trochu hranaté. Toto pretvoriť do výtvarníckej reči je úlohou slovenského umelca".
Zoznam diel autora: