27. Október 2009
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE KONEČNÉ CENY GRAFICKÝCH DIEL DOSIAHNUTÉ NA AUKCIÁCH SOGY:
962,62,- € Gajdoš. 1974. Grafická koláž. 3/5. 50 x 75 cm. (6. letná aukcia, 26. 5. 1998)
464,71,- € Čierna toaleta. 1981. Litografia na papieri. 49 x 39 cm. (18. zimná aukcia, 2. 12. 1999)
398,33,- € Sediaci akt. 1981. Serigrafia na papieri. 55 x 35 cm. (45. zimná aukcia, 2. 12. 2003)
398,33,- € Ležiaca. 1980. Serigrafia na papieri. 30 x 50 cm. (45. zimná aukcia, 2. 12. 2003)
298,75,- € Očakávanie I. 1980. Farebná serigrafia na papieri.48,5 x 44,5 cm. (82. aukcia súčasného umenia, 28. 10. 2008)
265,55,- € Hlava ženy. 1952.Drevorez na papieri.59 x 42 cm. (82. aukcia súčasného umenia, 28. 10. 2008)
232,36,- € Zátišie s petrolejkou. Nedat. Farebný drevoryt na papieri. 11/50. 44 x 60 cm. (29. zimná aukcia, 5. 12. 2001)
82,98,- € Jesenný motív. 1956. Farebný linoleoryt na papieri. 46 x 61 cm. (15. aukcia grafiky a kresby, 7. 6. 1999)
Biografia: Narodil sa 20. 11. 1928 v Závodí, zomrel 6. 6. 2004 v Žiline. 1946 začal študovať na Umeleckopriemyslovej škole v Prahe. V roku 1948 sa zapísal na oddelenie kreslenia a maľovania Vysokej školy technickej v Bratislave (prof. Mudroch) a v roku 1949 prestúpil na Vysokú školu výtvarných umení v Bratislave (prof. Fulla a prof. Zmeták). V roku 1950 bol zo školy vylúčený. V rokoch 1951 – 1952 spolupracoval s E. Zmetákom pri vykladaní mozaiky kostola v Rabči, v rokoch 1952 – 1954 pracoval v Zázrivej (spolu s E. Zmetákom a M. A. Bazovským). Na prelome rokov 1954 - 1955 si v Žiline zriadil svoj prvý ateliér. 1957 bol hlavným iniciátorom a organizátorom utvorenia Skupiny Mikuláša Galandu, zúčastnil sa na všetkých kolektívnych výstavách Skupiny až do ukončenia jej činnosti v roku 1968.
Poradové číslo: | 38 |
Vyvolávacia cena: | 200 € |
Konečná cena: | 600 € |
Rok: 1958
Technika: farebný drevoryt na papieri
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 30 x 40 cm
Značené: vpravo dole "Andrej Barčík 1958"
Popis:
Predkladané grafické dielo "Zátišie s mesiacom" Andreja Barčíka možno radiť k jeho raným dielam, ktoré sa pre nastupujúcu mladú generáciu okolo roku 1957 stali symbolom nového nadviazania na výdobytky moderny. Podľa Evy Šefčákovej bol vtedy Barčík "... tým najinformovanejším a výtvarne najsamostatnejším, teda aj uznávaným ako spoločenská i tvorivá autorita. Z retrospektívy diela je zrejmé, že najväčšmi zo všetkých pociťoval potrebu obnoviť stratený systém v maľbe - vniesť opäť zákon do tvarovej a farebnej skladby obrazu. ... Výstavu mladej generácie oboslal štyrmi zátišiami z kávových kanvíc, hrnčekov, misiek a lámp (1957), tvoriacich začiatok sebavýchovy k disciplíne a rozchodu s vplyvmi učiteľov. Okrem obdivu k tvarovému bohatstvu najskromnejších kuchynských rekvizít, ktoré tlmočí so zaujatosťou skutočného objaviteľa, vyčítame z podtextu týchto zátiší melancholický nádych absurdnosti. ... Barčíkov výtvarný program (očista motívu i jeho výtvarnej konkretizácie od podružností a návrat k maliarskej disciplíne) obviňovali z artizmu na jednej a z nedostatku estetickosti na druhej strane. Roku 1959 prestal Barčík maľovať. Vtedy už mal za sebou zápas s náhodilosťami, ku ktorým zvádzala expresionizujúca suverenita jeho kresliarskych začiatkov. Obdivoval taliansku metafyzickú maľbu a Morandiho, čo mu bolo vzorom výtvarnej striedmosti. Chcel zvládnuť staromajstrovské maliarske skúsenosti a až potom sa odvážiť na moderné výboje. Reagoval tak na rozmáhajúce sa diletanstvo, ktoré zaplavilo výtvarné siene, i na svoje začiatky u Zmetáka, keď pod vplyvom učiteľa nevdojak opovrhoval každou formou maliarskej elegancie...".
Zoznam diel autora: