27. Október 2009
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE KONEČNÉ CENY DIEL DOSIAHNUTÉ NA AUKCIÁCH SOGY:
11 000,- Sk Biela hlava. 1967. Tempera na papieri. 29 x 20 cm. (9. jesenná aukcia, 17. 9. 1998)
8 000,- Sk Žltá hlava. 1967. Tempera na papieri. 42 x 29,8 cm. (9. jesenná aukcia, 17. 9. 1998)
8 000,- Sk Ťažká chvíľa. 1970. Tempera na papieri. 14,4 x 20,5 cm. (18. zimná aukcia, 2. 12. 1999)
6 000,- Sk Udalosť. 1967. Tempera, tuš na papieri. 30 x 42 cm. (18. zimná aukcia, 2. 12. 1999)
130,00,- € PF 1984. 1983. Akvarel na papieri. 13 x 9 cm. (85. aukcia súčasného slovenského umenia, 18. 5. 2009)
120,00,- € Dieťa. 1986. Akvarel na papieri. 14,5 x 10 cm. (86. letná aukcia, 9. 6. 2009)
120,00,- € Kohútik. 1981. Akvarel na kartóne. 15 x 10,5 cm. (86. letná aukcia, 9. 6. 2009)
120,00,- € Hanblivá. 1983. Akvarel na kartóne. 14 x 10 cm. (86. letná aukcia, 9. 6. 2009)
120,00,- € PF 1976. 1975. Gvaš, tuš na papieri. 11 x 10 cm. (85. aukcia súčasného slovenského umenia, 18. 5. 2009)
Poradové číslo: | 24 |
Vyvolávacia cena: | 200 € |
Konečná cena: | 500 € |
Rok: 1965
Technika: akvarel, tuš na papieri
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 29 x 21 cm
Značené: vpravo dole "Kraicová 65"
Popis: Olejomaľby Viery Kraicovej "Mág" a "Hlava ženy" predvádzajú vrcholné podoby umenia tejto vynikajúcej, obchodne však predbežne nezhodnotenej maliarky. Diela Viery Kraicovej sa totiž vo verejnom obchode s výtvarným umením fakticky nevyskytujú. Pritom sa jedná o významnú predstaviteľku avantgardných maliarskych tendencií šesťdesiatych rokov. Jej tvorba sa v tomto období vyznačovala neustálym napätím medzi lyricko-expresívnou abstrakciou a figuráciou, medzi farebnou škvrnou a krehkou líniou. Farbou zároveň maľovala i kreslila v duchu bezprostredného záznamu, vyjadrovala momentálne duchovné rozpoloženie. Podľa Kataríny Bajcurovej sa Viera Kraicová stala "... popri Rudolfovi Filovi vlastne jedinou predstaviteľkou maľby gestického a kaligrafického typu. Zvláštnosť jej postavenia bola však v tom, že iracionálnosť, citovosť spontánnej gestiky sa u nej väčšinou pohybovala na hranici predmetnosti a nepredmetnosti, z konfrontácie vzťahov vonkajšieho a vnútorného sveta vyrastala zvláštna intuitívna existenciálnosť jej kompozícií. Kraicová nebola takmer nikdy do dôsledkov abstraktná: takmer vždy sa u nej figúra abstrahuje a abstraktný tvar spätne figuralizuje. ... Kraicovej osobná verzia "abstrakcie genetickej figurácie", ku ktorej dospela na prelome šesťdesiatych a sedemdesiatych rokov, a ktorú by sme mohli výstižnejšie nazvať gestickou figuráciou - sa stala jej špecifickým prínosom...".
Zoznam diel autora: