01. December 2009
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE KONEČNÉ CENY DIEL M. A. BAZOVSKÉHO DOSIAHNUTÉ NA AUKCIÁCH SOGY:
22 405,00,- € Poludnie. 1929. Olej na plátne. 67 x 50 cm. (77. zimná aukcia, 27. 11. 2007)
14 273,00,- € Na stráži. 1928. Olej na plátne. 78 x 62 cm. (42. jesenná aukcia, 30. 9. 2003)
13 609,00,- € Na stráži. 1928. Olej na plátne. 78 x 62 cm. (9. jesenná aukcia, 17. 9. 1998)
13 609,00,- € Žena s húskou. Okolo 1934- 35. Olej, tempera na kartóne. 45 x 30 cm. (83. zimná aukcia, 2. 12. 2008)
12 779,00,- € V záhrade. 1954. Olej na kartóne. 28,5 x 42 cm. (28. jesenná aukcia, 2. 10. 2001)
Biografia: Miloš Alexander Bazovský sa narodil 11. 1. 1899 v Turanoch nad Váhom, zomrel 15. 12. 1968 v Trenčíne. Od 1918 študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Budapešti (prof. Réti), 1919-24 na Akadémii výtvarných umení v Prahe (prof. Loukota, Bukovac, Pirner, Obrovský, Švabinský). V Prahe krátko navštevoval súkromnú školu A. Kalvodu. 1921 bol na študijnom pobyte na súkromnej maliarskej škole prof. Deluga vo Viedni. Po absolutóriu pôsobil v Turanoch, 1930-31 v Martine, 1957-62 v Čemiciach, 1962-68 v Trenčíne. 1929 spolu s Palugyayom študijná cesta do Francúzska, Nemecka a Švajčiarska. 1930-33 spolupráca s Alexym a Palugyayom (cesty na Oravu, Detvu, Pohronie). 1932 spolu s Alexym cesta do Poľska. 1936 účasť na Bienále v Benátkach, 1936-37 študijné pobyty v Juhoslávii. 1937 cesta do Poľska a Švédska. 1920--1930 pravidelne vystavoval so Spolkom slovenských umelcov, v tridsiatych rokoch so Združením slovenských umelcov, 1939--1945 so Spolkom slovenských výtvarných umelcov, po 1946 so Skupinou výtvarných umelcov 29. augusta. Z literatúry: Cincík, J.: Miloš A. Bazovský. Náčrty. Martin 1945; Vaculík, K.: Miloš Bazovský. Bratislava 1958; Vaculík, K.: Miloš Alexander Bazovský. Bratislava 1967; Abelovský, J., Ruttkay, J.: Miloš Alexander Bazovský. Bratislava 1999.
Poradové číslo: | 124 |
Vyvolávacia cena: | 25 000 € |
Konečná cena: | 20 000 € |
Rok: 1931-32
Technika: olej na kartóne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 35 x 43 cm
Značené: vľavo dole "Bazovský" /pod rámom/
Popis: “Zátišie s krčahom a jablkami” M. A. Bazovského bolo publikované v monografii Vaculík, K.: Miloš Alexander Bazovský. Batislava 1967: Reprodokované bolo podľa archívnej predlohy, teda deklarované v čase vydania knihy ako nedostupné. Karol Vaculík datoval obraz do rozhodujúceho obdobia Bazovského tvorby rokov 1929 -33. Svojou výtvarnou povahou však obraz odkazuje skôr pred rok 1929, k prvým zrelým “oavským” prácam mladého Bazovského. Bazovského mladícke pokusníctvo by sa totiž nemuselo vykladať len vo svetle nezmieriteľného protikladu nedokončenej študijnej epizódy na budapeštianskej Vysokej škole výtvarných umení (1918) a pobytu na pražskej výtvarnej akadémii (1921--1924). Budapešť neznamenala pre Bazovského len akési zdržanie, vynútenú obkľuku před životodárnou lekciou „slovanskej“ Prahy. Keď sústredenejšie skúmame výtvarné plody Bazovského rokov štúdií (išlo viac o kresbu, respektíve olejové žánrové a náladové škice – Žiačka. 1920; Priadka. 1921; Na sokoly hmly padajú, 1921, Včasná jar. 1922; Polnia cesta. 1922; Štúdia sediacej matky s deťmi.1922 – 1923; Odpočinok. 1922 – 1923; Jarný potok. 1924; Štúdia voza. 1924; Priesmyk. 1925) zistíme, že mnohé z toho, čo vytvoril v Prahe (presnejšie počas prázdninových maľovaní v Turanoch a Kráľovianoch) má prvotné zdôvodnenie ešte v budapeštianskych časoch. Bazovského – v tom čase ešte len latentný -- začiatočný vývinový zdvih po línii impresionizmus - secesia – expresionizmus (fauvizmus) bol totiž jednoznačne rámcovaný budapeštianskou maliarskou scénou rozhrania storočí. Dôležitosť secesným impresionizmom sformulovanej východzej umeleckej premisy, jej jasnú kontinuitu napokon dokazujú prvé Bazovského „slovenské“ diela, pochádzajúce z bezprostredne následného “oravského obdobia” (Z Oravy, 1927; Zbieranie švábky. 1927, Lazník – Detva, 1927, Záskalie, 1928; Jeseň nad Hrdošom, 1928; V jeseni 1928, Zátišie – Horské zátišie. 1928 ) a aj predkladané “Zátišie s krčahom a jablkami”.
Zoznam diel autora: