01. December 2009
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE KONEČNÉ CENY DIEL L. MAJERSKÉHO DOSIAHNUTÉ NA AUKCIÁCH SOGY:
68 000,- Sk Bieda (Utrpenie, Nezamestnaný). 1933. Bronz. Výška 32,5 cm. (35. zimná aukcia, 3. 12. 2002)
35 000,- Sk Hlava generála Miroslava Rastislava Štefánika. 1934. Bronz, mramorový podstavec. Výška 19 cm. (78. jarná aukcia, 11. 3. 2008)
Poradové číslo: | 136 |
Vyvolávacia cena: | 1 600 € |
Konečná cena: | 1 600 € |
Rok: okolo 1925
Technika: bronz, mramorový podstavec
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: výška 34 cm
Značené: nie
Ďalšie vlastnosti: K predkladanému dielu nie je doložená jeho edícia a ani poradové číslo odliatku
Popis: Bronzové súsošie „Chudobná rodina“ od Ladislava Majerského je azda najvýraznejším príkladom dobových tendencií sociálneho umenia, respektíve novej vecnosti. Podľa Kataríny Bajcurovej práve Majerského diela najvýraznejšie ovplyvnila charakteristická tvarovosť českého sociálneho civilizmu (Milenci, Bozk, 1932;). Sociálny civilizmus podnietil ako špecifické štýlové a motivické hnutie v českom sochárstve Oto Gutfreund. Nástup sociálneho civilizmu v Čechách však podmienili širšie súvislosti -- tak ako aj napovedá názov tohto voľného hnutia -- spoločenské dôvody. Vyplynul z optimistickej atmosféry dvadsiatych rokov, zo všeobecnej situácie v Európe, poznamenanej vzostupom hospodárstva počas prvej povojnovej konjuktúry, (svoj odraz našla v hnutí tzv. novej vecnosti). V podmienkach prvého československého štátu z vlny nadšenia z "národného" oslobodenia a začiatkov budovania demokratického poriadku ovládajúceho spoločnosť, s ktorou sa objavila aj nová možnosť integrovať sochárstvo so základmi kolektívnej celonárodnej energie. Okrem toho koncepcia novej vecnosti, nepatetických námetov z civilného života, mala dôvody rýdzo výtvarné. Určila novú stavebnosť sochy, mala dôsledky na jej kompozičnú a objemovú uzavretosť, idúcu proti impresionistickej nadvláde malebnosti formy a povrchu: jej znakovosť bola záležitosťou vecnej, zhrňujúcej formy, ktorá nebola symbolom, ale obrazom reality.Narodil sa 11. 3. 1900 v Hliníku nad Hronom, zomrel 22. 3. 1965 v Bratislave. 1911-15 študoval na gymnáziu v Banskej Bystrici, 1915-18 na učiteľskom ústave Turčianskych Tepliciach, 1922-26 na Umelecko-priemyslovej škole (prof. Mařatka) a Akadémii výtvarných umení v Prahe (prof. Španiel). Z literatúry: Abelovský, J. , Bajcurová, K.: Výtvarná moderna Sloevnska. Bratislava 1997.
Zoznam diel autora: