01. December 2009
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE KONEČNÉ CENY DIEL P. MATEJKU DOSIAHNUTÉ NA AUKCIÁCH SOGY:
335 000,- Sk Krajina od Nového Mesta. Okolo 1940. Olej na kartóne. 70 x 100 cm. (63. jarná aukcia, 28. 3. 2006)
220 000,- Sk Pražská modelka. Okolo 1939. Tempera, gvaš na kartóne. 61 x 45 cm. (70. jarná aukcia, 20. 3. 2007)
210 000,- Sk Dievča s knihou. 1941. Olej na kartóne. 37 x 32 cm. (42. jesenná aukcia, 30. 9. 2003)
Biografia: Peter Matejka sa narodil 26. 6. 1913 v Novom Meste nad Váhom, zomrel 10. 2. 1972 v Bratislave. 1934-35 študoval na Ukrajinskej akadémii, 1935-39 na Akadémii výtvarných umení v Prahe (prof. Nowak). Po štúdiách žil v rodisku, od 1945 v Bratislave. 1950-72 pôsobil pedagogicky na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave, 1954 docent, 1966 profesor, vedúci Oddelenia monumentálnej maľby. 1940 bol na študijnom pobyte vo Viedni. 1940 mal samostatnú výstavnú premiéru v Bratislave. Po 1945 člen komisie pre reorganizáciu výtvarného života, jeden z iniciátorov založenia Slovenskej národnej galérie, Vysokej školy výtvarných umení a ďalších výtvarníckych inštitúcií. 1946-48 člen Umeleckej a vedeckej rady. Počas vojny člen Spolku slovenských výtvarných umelcov, 1945 zakladajúci člen Skupiny 29. augusta, 1946 vstúpil do pražskej Umeleckej besedy. 1946 študijná cesta do Paríža pri príležitosti výstavy mladého československého umenia. Samostatne vystavoval v Novom meste nad Váhom (1934), Bratislave (1940, 1943 s Pribišom). Z literatúry: Kára, Ľ.: Peter Matejka. Bratislava 1963; Bachratý, B.: Peter Matejka. Bratislava 1978); Bartošová-Pinterová, Z.: Peter Matejka - súborné dielo. Kat. výst. Bratislava, Slovenská národná galéria 1983; Abelovský, J., Bajcurová, K.: Výtvarná moderna Slovenska. Bratislava 1997.
Poradové číslo: | 153 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | 7 000 € |
Rok: okolo 1946-47
Technika: olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 32 x 40 cm
Značené: vpravo dole "P. Matejka"
Popis: Komorná olejomaľba “Noc” patrí do najlepšieho tvorivého obdobia Petra Matejku rokov 1946 – 49. Dá sa tvrdiť, že Matejka od roku 1946, v mestskom a dedinskom figurálnom žánri, v zátiší i krajinomaľbe -- povzbudený oživujúcim stykom s aktuálnym európskym dianím -- len logicky zavŕšil riešenie už predtým rozpracovaných problémov. Štýlová a významová povaha Matejkovej tretej a zároveň poslednej etapy pokusov výtvarnej mladosti bola pritom neobyčajne dôsledná, prísne logická. Predovšetkým kontúra, ktorá mala dovtedy úlohu akejsi konštruktívnej siete, zachytávajúcej farebné plochy a určujúcej ich presné miesto v obrazovej kompozícii sa osamostatnila. Tým sa zaktivizovala jej úloha v polohe vysvetľujúcej obrazovej kresby a zároveň sa ako racionalizujúci element zrovnoprávnila s emotívnou farebnosťou. Už nebola len prostriedkom vyčleňovania pevného tvaru, ani hranicou rozdeľujúcou farebné plochy, ale prvkom vnášajúcim do obrazu dynamiku vnútorných napätí jeho stavebných zložiek. Tak však miznú aj posledné zvyšky ikonickosti a z nej plynúcej inotajnej znakovosti a obraz poukazuje len k sebe samému (Pri okne, 1946; Dievča so šálkou, 1946; Sediaca -- Nad knihou, 1946; Žena pri okne, 1946; Žena z Považia, 1946; Hlava ženy, 1946; Plačúca žena, 1946; Dedinčanka, 1947; Dievča pri okne, 1947; Úloha, 1947; Hlava dedinčanky, 1947; Hlava dievčaťa, 1948; Dedinčanka, 1948; Zátišie s jabĺčkami, 1946; Zátišie s jablkami, 1946; Kvety, 1946; Kytica, 1946; Zátišie s hruškami, 1947; Kytica, 1947; Oravská krajina, 1947; Most, 1947; Stromy, 1947; Krajina pri Dunaji, 1948; Záhrada, 1948).
Zoznam diel autora: