01. December 2009
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE KONEČNÉ CENY DIEL E. ZMETÁKA DOSIAHNUTÉ NA AUKCIÁCH SOGY:
250 000,- Sk Sediaci akt. 1970. Olej na plátne. 65 x 50 cm. (78. jarná aukcia, 11. 3. 2008)
175 000,- Sk Z košickej kalvárie. 1947. Olej na plátne. 73 x 74 cm. (74. jesenná aukcia, 2. 10. 2007)
170 000,- Sk Benátky. 1959. Olej na lepenky. 45 x 49 cm. (81. jesenná aukcia, 7. 10. 2008)
Biografia: Ernest Zmeták sa narodil 12. 1. 1919 v Nových Zámkoch. Zomrel 13. 5. 2004 v Bratislave. 1938 pobyt v súkromnej škole K. Harmosa v Komárne, 1938-43 k študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Budapešti (prof. Aba-Novák, Kontuly), 1943 krátko navštevoval Oddelenie kreslenia a maľovania bratislavskej SVŠT. 1945 sa stal členom Skupiny výtvarných umelcov 29. augusta. 1946 pobyt v Paríži, 1947 študijná cesta do Talianska. 1949-52 pôsobil ako asistent Ľ. Fullu na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave. 1958 cena za grafiku na Bienále v Benátkach. 1980 sprístupnili stálu expozíciu umenia 16.-20. storočia v galérii umenia v Nových Zámkoch, zostavenú zo zbierok, ktoré E. Zmeták spoločne s manželkou D. Zmetákovou venovali galérii. Z literatúry: Güntherová-Mayerová, A.: Ernest Zmeták. Kresby a drevorezy. Bratislava 1949; Saučin, L.: Ernest Zmeták. Bratislava 1970; Gazdík, I.: Ernest Zmeták. Bratislava 1979; Gazdík, I.: Ernest Zmeták. Bratislava 1987; Abelovský, J., Bajcurová, K.: Výtvarná moderna Slovenska. Bratislava 1997.
Poradové číslo: | 158 |
Vyvolávacia cena: | 15 000 € |
Konečná cena: | 12 000 € |
Rok: 1944
Technika: olej na lepenke
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 84 x 54 cm
Značené: vľavo dole "Zmeták"
Popis: Pavla Škodová bola prvá maželka Ernesta Zmetáka. Publikované v najdôležitejšej monografii umelca: Gazdík, I.: Ernest Zmeták. Bratislava 1987, pod.č. 8.
“Pavla” je nádherným dokladom vysokej kvality úvodnej tvorivej periódy tvorby Ernesta Zmetáka rokov 1942 – 46. Ernest Zmeták bol totiž z rodu tých maliarov, ktorí sa vyprofilujú akoby zrazu, na pôde jednej životodarnej konštanty, bez zložitej evolúcie a extrémnych názorových zlomov. Už krajiny a portréty z rokov štúdií prezrádzajú nezvyčajnú vyhranenosť. Zdá sa, že mladý Zmeták si vlastnú situovanosť v neprehľadnom svete moderny ujasnil veľmi skoro a dnes, z odstupu času sa dá povedať, že i natrvalo. Už niekedy okolo roku 1942 sa dá konštatovať definitívna podoba Zmetákovho nezameniteľného autorského štýlu: presne vyvážená kompozícia, akoby raz navždy daná prostou, rozvážnou skladbou pozitívnych a negatívnych, akoby fazetovaných plôch, ich rudimentárnou rytmizáciou, navršovaním alebo protipohybmi sumárnych tvarov. Námet sa zdá celkom podriadený, "rozpustený" v tak trochu ťažkopádnej, ale o to lapidárnejšej súhre maliarsky prepodstatnených objemov. Picassovská orientácia, taká podstatná pre jeho vrstovníkov, mala pre Ernesta Zmetáka pramalú dôležitosť. Nakoniec už pre jeho vrstovníkov celkom neznáma, prvotná inšpirácia Cézannom a cézanizmom odkazuje Zmetákove umenie historicky dozadu, skôr do susedstva civilistickej línie predchádzajúcej generačnej vrstvy (Generácie 1909). Od tej ho však zároveň oddeľuje neprítomnosťou inotajných ctižiadostí (v tejto veci polemizuje vlastne aj s vlastným učiteľom a práve tu nachádza pôdu postupného odpútania sa od priamej závislosti na Aba- Novákovom umení). “Pavla” je dôkazom, že v Zmetákovej maľbe sa síce epizodicky symbolizujúci prehovor objavuje, skutočne však len v "podprahovej" intenzite – trebárs v záhadných, nemotivovaných gestách jeho raných portrétov, či v tajomných atribútoch, ktoré im občas prideľuje (celkom však -- a to úplne od počiatkov -- chýba novákovská znakovosť farebnej arabesky). Klasické námety krajiny, aktu, portrétov i žánrové výjavy práce prevádzal do zmyslovej reči obrazu s rozhodujúcou pečaťou úsilia o vecný, výtvarnými zakonisťami daný tvar. Delikátna farebnosť, jemná mihotavá štruktúra kresby chce skôr ozvláštňovať videné a bezprostredne zažité, než akýmkoľvek spôsobom zovšeobecňovať. Psychologický ponor, rešpektovanie výnimočnosti maliarskej situácie "teraz a tu" zásadne odlišuje maľby nášho portrétistu od symbolických podobizní jeho generačných druhov Viliama Chmela, či Vincenta Hložníka.
Zoznam diel autora: