08. Jún 2010
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: 28 574,- EUR Veľký interiér. 1944. Tempera na plátne, 134 x 185 cm. Stokholm 2002
24 090,- EUR Somnga ngaren bjnder Farväl. 1946. Tempera na kartóne, 152 x 122, 5 cm. Stokholm 2002
20 501,- EUR Pražská madona. 1938. Olej na plátne, 63, 5 x 47, 5 cm. Praha 2000
12 045,- EUR Leksaks dockan. 1943. Olej na plátne, 120 x 100 cm. Stokholm 2002
1 420 000,- Sk Ateliér. 1937. Olej na plátne. 53 x 65 cm. (78. jarná aukcia, 11. 3. 2008)
30 000,- € Bez názvu. 1978-81. Olej, tempera na plátne. 139,5 x 166 cm. (86. letná aukcia, 9. 6. 2009)
625 000,- Sk Žena pri klavíri. 1935. Olej na plátne. 59 x 80 cm. (83. zimná aukcia, 2. 12. 2008)
Biografia: Andrej (Endre) Nemeš (Nemes) (pôvodným menom Nágel) sa narodil 10. 11. 1909 v Pécsvárade v Maďarsku, zomrel 22. 9. 1985 v Štokholme. 1911 sa s rodinou prisťahoval do Levoče, 1914 žil v Spišskej Novej Vsi, od 1924 v Maďarsku, 1927 vo Viedni, potom opäť na Slovensku. 1928-30 pôsobil v Prahe ako novinový kresliar a karikaturista. 1930-35 študoval na Akadémii výtvarných umení v Prahe (prof. Nowak). 1931 premiérovo vystavoval s Prager Sezession. 1932-34 prispieval výtvarnými kritikami do pražského denníka Magyar Ujság. 1933 bol spoločne s Bauenfreundom na študijnom pobyte v Paríži. 1936 sa stal členom Umeleckej besedy v Prahe. V novembri 1938 emigroval do Fínska (1939-40 učiteľ na Slobodnej maliarskej škole v Helsinkách), odtiaľ bol 1940 vyhostený, odišiel do Švédska, azyl však dostal v Nórsku. V Oslo sa prihlásil ako dobrovoľník do nórskej armády. Po jej porážke ušiel do Loka Brunn vo Švédsku a napokon do Štokholmu. 1944-55 riaditeľ a učiteľ na Valands Konstskola pri múzeu v Göteborgu, od 1956 pôsobil v Stokholme. Samostatne vystavoval v Košiciach (1936 s Bauernfreundom), Prahe (1936 s Bauernfreundom, 1963 s Bauernfreundom) Ostrave (s Bauernfreundom). Súborné výstavy mal v Prahe (1966, 1971, 1982), Bratislave (1966, 1972, 2008), Ostrave (1971), Olomouci (1971). Od roku 1939 množstvo individuálnych výstav v západnej Európe a USA. Z literatúry: Oldenburg, A.: Nemes. Göteborg 1955; Starke, J.: Endre Nemes. Štokholm 1970; Milltroth, T.: Endre Nemes. Štokholm 1985; Mašín, J.: Endre Nemes. Praha 1987; Abelovský, J., Bajcurová, K.: Výtvarná moderna Slovenska. Bratislava 1997; Jančár, I.: Endre Nemes. Bratislava 2007.
Poradové číslo: | 163 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | 15 000 € |
Rok: 1962
Technika: kombinácia techník na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 100 x 81 cm
Značené: Značené vľavo dole "Endre Nemes 1962"
Popis: Endre Nemes (Andrej Nemeš) začínal svoju umeleckú dráhu ako novinový kresliar a výtvarný kritik -- roku 1928 dokonca vydal vlastným nákladom v Liptovskom Mikuláši zbierku nepríliš kladne prijatých expresionistických básní, ktorých charakter "mnohé napovedá a zhoduje sa s prvými kresbami autora. Životné osudy mladého umelca mali však máločo spoločné s odťažitosťou nezáväznej obraznosti poézie. Pre židovský pôvod -- viac ako u ostatných -- ovládala Nemešovo umenie, predtuchou vojny ešte znásobená, existencialita nevyhnutnosti odchodu, dočasnosti vlastných úsilí: "Žili sme vo vedomí, že katastrofa je neodvratná. Napriek tomu sme pracovali tak usilovne, ako keď roľník pracuje na svojom poli s vedomím, že musí pôdu obrobiť, nech sa stane čo sa stane". Vedomie celkom konkrétnej individuálnej ohrozenosti bolo možno aj hlavným dôvodom, pre ktoré Nemeš prijímal Nowakovo umelecké pôžitkárstvo a nadčasový maliarsky "klasicizmus" s dávkou kritického odstupu. Síce bez výhrad uznával učiteľovu toleranciu, modernistickú minulosť, jeho pedagogickú koncepciu však nepovažoval za celkom úplnú: "Nowak bol vzorný pedagóg, bez obvyklého autoritatívneho profesorstva, s veľkou maliarskou kultúrou a s jedinečným citom pre formu. Jeho maliarska minulosť, ...jeho kontakt s nemeckými expresionistami zo združenia "Brücke", jeho priateľstvo zo slávnymi "Blaue Reiter", s maliarom Kleem a inými, mu dodalo všestranný prehľad v súdobých výtvarných smeroch. Zdržanlivo sa choval vlastne len k surrealizmu, ktorý považoval za oneskorený romantizmus". A práve jediný vtedy ešte skutočne živý -izmus, surrealistický "temný prápor podvedomia" sa stal uhrančivou smernicou nielen Nemešových začiatkov, ale celého jeho diela.
Zoznam diel autora: