05. Október 2010
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: 37 884,- € Dáma na balkóne. 1949. Olej na kartóne. 50x65 cm. Versailles 1996.
36 000,- € Kostol. 1940 – 1941. Olej na kartóne. 64x48 cm. Miláno 1998.
29 504,- € Cyklista. 1941. Tempera na plátne. 34x26. Paríž 1998.
29 568,- € Cyklista. 1947. Tempera na kartóne. 55x46 cm. Paríž 2001.
19 299,- € Kompozícia. 1944. Tempera na kartóne. 49x49 cm. Calais 1998.
18 144,- € Mesto. 1944. Olej na kartóne, 50x61 cm. Paríž 2001.
15 510,- € Caballo y Toro. 1942. Olej na plátne, 38x46. Madrid 1998.
Biografia: Oscar Dominguéz – podobne ako viacerí jeho španielski druhovia – prichádza roku 1927 do Paríža, aby sa na základe priateľstva s André Bretonom a Eluardom zapojil do medzinárodného surrealistického hnutia. V tomto období maľuje veristické nadrealistické obrazy v štýle Salvatora Dalího. Využíva najmä jeho paranoicko – kritickú metódu a princíp automatizmu asociácií. Objavuje novú techniku príznačnú i pre ďalších maliarov hnutia -- dekalkomániu. V štyridsiatych rokoch sa štýlová reč jeho maliarstva obracia k aktuálnym experimentom Pabla Picassa na rozhraní surealizmu a syntetického kubizmu. Toto obdobie je v jeho tvorbe cenené najvyššie a má zvláštny význam aj pre súdobé československé maliarstvo. Udalosťou prvoradého významu sa v rokoch po vojne stala výstava mladého československého výtvarného umenia v parížskej galérii "La Boétie" roku 1946. Do Paríža vtedy cestujú mladí Guderna, Semian, Zmeták -- a ako poslední zo svojej generácie -- premiérovo i Mudroch s Matejkom. Hlavný a trvalý výsledok cesty týchto mladých by sa dal stručne vyjadriť "znovuobjavením Piccasa" pre našu modernu. Mudrochove, Šimerovej, Želibského kubistické pokusy mladosti boli v tom čase už minulosťou, ku ktorej nebolo návratu. Pre viacerých mladších účastníkov výstavy bola však Piccasova výstava v parížskej Carriéovej galérii niečím nesmierne aktuálnym, zvláštnym spôsobom korešpondujúcim s ich maliarskym presvedčením. No Paríž roku 1946 nebol pre našu mladú modernu len miestom poznania Picassa, jeho novšej maľby rokov tridsiatych a štyridsiatych. Zoznámili sa aj s maliarstvom svojich generačných vrstovníkov, umelcov republikánskeho Španielska: Oscara Domíngueza, Fernanda Hoyosa, Baltazara Loba, Hernanda Vinésa, Joaquína Peinadu, Antonia Clavého, Manuela Violu, Honoria Condoya, Julia Gonzálesa a ďalších. Po porážke španielskych republikánov i neskôr počas vojny prišli natrvalo do Paríža. Ich tvorba druhej polovice štyridsiatych rokov bola v rámcoch parížskej školy radená do Picassovho okruhu. Viacerí z nich po vojne opakovane navštívili Československo a aj Slovensko, najmä po mimoriadnom ohlase pražskej výstavy "Umenie republikánskeho Španielska -- Špamielski umelci parížskej školy" roku 1946. A tak sa stalo, že tvarovo vybrúsené pôžitkárske obmeny neskorého kubizmu v súdobej tvorbe popicassovských Španielov, možno ešte viac než maliarstvo ich majstra, podnietili povojnové pokusy Petra Matejku, Eugena Nevana, Vincenta Hložníka, ale najmä Ladislava Gudernu a niektorých ďalších z ich generácie. Z literatúry: Oscar Dominguéz 1926-1957. Centro Atlantico De Arte Moderno, Las Palmas de Gran Canaria, 1995. O. Dominguéz v Československu. Museum umění Olomouc, 1997.
Poradové číslo: | 334 |
Vyvolávacia cena: | 28 000 € |
Konečná cena: | 32 400 € |
Rok: 1948-9
Technika: olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 34 x 26 cm
Značené: Značené vľavo hore autorskou značkou
Popis: “Hlava z profilu” je jedným z nemnohých diel, ktorý Oscar Dominguéz zanechal v bývalom Československu počas jeho tunajšieho pobytu v druhej polovici 40. rokov. Podľa našich zistení bol obraz prvýkrát predaný z jeho výstavy v Bratislave roku 1949 a neskôr bol ponúkaný v predajni n. p. Dielo. Obraz bol vystavovaný a publikovaný: Výstavný pavilón Umeleckej besedy Slovenska, Bratislava, jan. 1949, kat. č. 21 pod názvom „Hlava“ (spolu vystavených 59 diel); Slovenská národná galéria Bratislava, september 1998, kat. č. 24.
Zoznam diel autora: