05. Október 2010
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: 4 974,91,- € Jeleň v ruji. Okolo 1920. Olej na plátne. 74 x 100 cm. (81. jesenná aukcia, 7. 10. 2008)
4 600,- € Srnky na čistinke. 1935. Olej na plátne. 60 x 80 cm. (84. jarná aukcia,10. 3. 2009)
2 655,51,- € Jelene na stráni. Okolo 1930. Olej na plátne. 60 x 76 cm. (12. jesenná aukcia, 15. 12. 1998)
2 589,13,- € Jelenia ruja. Okolo 1920. Olej na plátne. 87 x 107 cm. (19. jarná aukcia, 28. 3. 2000)
2 589,13,- € Srnka a srnec. Okolo 1940. Olej na plátne. 58 x 77 cm. (35. zimná aukcia, 3. 12. 2002)
Biografia: Karol Sovánka sa narodil sa 7. 3. 1883 v Uhrovci, zomrel 4. 5. 1961 v Nemecku. Študoval päť rokov sochárstvo na Umeleckopriemyslovej škole v Budapešti (prof. Mátray) a 1908 na výtvarnej akadémii v Bruseli (prof. van der Steppen). Pôsobil v Budapešti, na Umeleckopriemyslovej škole v Paríži, potom znovu v Budapešti (v ateliéri sochára Zalu), neskôr návrhár a kreslič vo výšivkárskej dielni Weisovej továrne na ľanové výrobky v Kežmarku. V tom čase začal maľovať a osamostatnil sa ako výtvarník v slobodnom povolaní. 1933 sa svojimi prácami zúčastnil na založení Národnej galérie Slovenskej. Bol členom Spolku slovenských umelcov a pravidelne obosielal jeho výstavy. Jeho diela sa nachádzajú v zbierkach Slovenskej národnej galérie, Slovenského národného múzea, Galérie mesta Bratislavy, Galérie J. Jakobyho v Košiciach, Východoslovenskom múzeu v Košiciach. Samostatne vystavoval v Žiline (1927), Brne (1931), Budapešti (1931), Prahe (1931), Ružomberku (1938), Trenčíne (1940). 1942 sa zúčastnil v Bratislave na výstave nemeckých výtvarníkov zo Slovenska. 1945 odišiel do Nemecka. Z literatúry: Váross, M.: Slovenské výtvarné umenie 1918-1945. Bratislava 1960, s. 85; Saučin, L.: Výtvarné umenie na východnom Slovensku 1918-1938. Košice 1964, s 52-53.
Poradové číslo: | 13 |
Vyvolávacia cena: | 3 500 € |
Konečná cena: | 5 300 € |
Rok: okolo 1925
Technika: olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 84 x 106 cm
Značené: Značené vlavo dole "K. Sovánka"
Popis: Súčasné obchodné renomé Karola Sovánku vychádza zo skutočnosti, že je v našom medzivojnovom maliarstve a sochárstve najvýznamnejším maliarom - špecialistom na maľby zvierat. Známym a uznávaným sa stal svojimi obrazmi zimných krajín a vedút, najmä však obrazmi lovnej a vysokohorskej zveriny a vo všeobecnosti poľovníckymi motívmi (okrem neho sa týmto sujetom sústavnejšie venovali len G. Kieselbach a v istom období K. Ondreička). Ako sochár nebol až taký úspešný. Modeloval lesnú a vysokohorskú zver (pracoval najmä v bronze) a zúčastnil sa aj niekoľkých verejných súťaží (z realizácií treba spomenúť podobizeň na náhrobku G. A. Wiesza (1933, Kežmarok) a pamätná tabuľu M. Rázusa (1938, býv. lýceum v Kežmarku). Sumárne možno konštatovať, že v prípade Karola Šovánku sa jedná o výtvarníka (najmä maliara) nadregionálneho významu. V medzivojnovom obodobí boli jeho práce vysoko cenené (bol napríklad vo výbere vôbec najväčšej a najdôležitejšej reprezentatívnej výstavy súdobého slovenského výtvarného umenia 1938 v New Yorku). Z dnešného umelecko-historického pohľadu je Šovánkove dielo klasifikované v realisticky orientovanom prúde krajinárskej a figurálnej maľby, ktorý pokračoval v nádväznosti na silnú tradíciu postimpresívneho, luministického výtvarného názoru stredoeurópskeho maliarstva rozhrania storočí. V maliarskych prácach -- i zásluhou častého opakovania tých istých motívov -- dosiahol nepochybnú maliarsku rutinu, výtvarnú kultivovanosť a umeleckú presvedčivosť.
Zoznam diel autora: