26. Október 2010
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: 1 858,- € Štvorročné putovanie... 2004-2007. Kombinovaná technika na plátne. 100 x 70 cm. (77. zimná aukcia, 27. 11. 2007)
1 750,- € Pri Dunaji. Okolo 1975. Olej na plátne. 80 x 100 cm. (88. aukcia súčasného umenia, 27. 10. 2009)
1 493,- € Dotyky. 1970. Olej na plátne. 74 x 98 cm. (79. aukcia súčasného slovenského umenia, 20. 5. 2008)
1 327,- € Novembrová meditácia. 1985-2006. Kombinovaná technika na sololite. 55 x 146 cm. (70. jarná aukcia, 20. 3. 2007)
1 200,- € Púť po krajine Nomadart. 1991 – 2008. Kombinovaná technika na lepenke. 62 x 134 cm. (91. aukcia súčasného umenia, 18. 5. 2010)
1 062,- € Jedna pekná noc. 1966. Olejová tempera na kartóne. 70 x 50 cm. (49. letná aukcia, 11. 5. 2004)
829,- € Inde aj tu. 2002. Olejová tempera na hrubom kartóne. 112 x 56 cm. (64. aukcia súčasného slovenského umenia, 16. 5. 2006)
829,- € Z hmly sveta k svetlu. 1998-2007. Olej na sololite. 105 x 61 cm. (71. aukcia súčasného slovenského umenia, 22. 5. 2007)
Biografia: Ľudmila Rampáková sa narodila 18. 9. 1945. 1968 absolvovala štúdium na Vysokej škole múzických umení. Autorka a dramaturgička početných televíznych filmov a inscenácií. Od 60. rokov sa zúčastňuje výtvarných akcií českých a slovenských umelcov, ktoré fotograficky dokumentuje. V súčasnosti fotografiou upozorňuje na ohrozenie slovenskej krajiny a jej pamiatok agresívnou architektúrou, ktorá ničí jej genius loci. Pre ekologické koncepty Petra Bartoša spoluautorsky pripravila snímky slovenskej, českej, maďarskej a poľskej krajiny - v jej súčasnom geografickom stredoeurópskom kontexte ekologických, medzinárodných a ekumenických vzťahov. Pravidelne sa zúčastňuje početných medzinárodných sympózií (Rumunsko, Egypt ai). 1964-2009 sa okrem vlastnej tvorby sa aktívne zúčastňovala výtvarných akcií (M. Knížák, P. Bartoš). Jej tvorba vychádza z filozofie prítomného času blízkej estetike situácií (P. Šindelář). Na medzinárodnej výstave Ecophotography 2007, na ktorú ju nominovala Rada Európy, prezentovala dokumentáciu katastrofy vo Vysokých Tatrách a obhajobu Bratislavského podhradia.
Peter Bartoš sa narodil 29. 4. 1938 v Prahe. 1955–60 študoval na Strednej škole umeleckého priemyslu v Bratislave (prof. Chovan, Fikari), 1960–66 na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave (prof. Želibský, Mudroch, Matejka). Manifestačne sa rozlúčil s tradičnou maľbou akciou „Rozdávanie“, ktorú zorganizoval v škole na Gorazdovej ulici v Bratislave (1965). 1967 spoluusporiadal s Júliusom Kollerom, Michalom Studeným a i. v Galérii Saloonik – Medzivýstavný polemický priestor, prezentuje tu okrem iného akciu. Paralelne s týmito aktivitami sa zaujíma o koncentrácie hmoty (1966), ich osamostatnenie alebo zabalenie (1967), od týchto prác prechádza ku konceptuálnym textovým oznamom a náčrtom.Neskoršie sa vracia aj k maľbe, aj ku konceptu. Z literatúry: 20. storočie, kat. výstavy, SNG Bratislava, str. 77; Matuštík, R.: ... Predtým. 1964 – 1971. Prekročenie hraníc. Považská galéria umenia. Žilina 1994.
Poradové číslo: | 48 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | 200 € |
Rok: 2009-2010
Technika: kombinovaná technika na korku
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 57 x 37 cm
Značené: Značené vpravo dole "Ľ.R. - P.B. 2009-2010"
Popis: Predkladané dielo „Púť po krajine Nomadart“ je vynikajúcou ukážkou súčasnej tvorby Petra Bartoša. Dielo je súčasťou otvoreného cyklu maliarsko-textovo-topografických záznamov, na ktorých autor zvyčajne pracuje v rozpätí niekoľkých rokov. Umelec „mapuje“ konkrétnu krajinu, jej prírodný rámec však alternuje textovou informáciou či maliarskym zásahom. Výsledkom je aktuálna správa s jasným univerzálnym , často idealistickým posolstvom, ktoré spätne kontrastuje s materiálnou realitou zobrazeného sveta. Tieto významovo i formálne viacvrstvové informácie o krajine často nesú hlbšie ekologické a politické posolstvá. Zároveň opätovne potvrdzujú význam maliarskych procesov v Bartošovom umeleckom programe. Peter Bartoš je už dávnejšie považovaný za vedúcu a zároveň kultovú osobnosť slovenského konceptuálneho umenia. Narodil 29. 4. 1938 v Prahe. 1953-57 študoval na Strednej škole umeleckého priemyslu v Bratislave (prof. Chovan, Fikari), 1957-65 maľbu na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave (prof. Mudroch, Matejka, Želibský). Manifestačne sa rozlúčil s tradičnou maľbou akciou "Rozdávanie", ktorú zorganizoval v škole na Gorazdovej ulici v Bratislave (1965). Na niekoľkých projektoch spolupracoval s Júliusom Kollerom, Michalom Studeným a i. V šesťdesiatych rokoch sa prihlásil ku konceptuálnemu a akčnému umeniu – podobne ako u jeho generačných druhov dospel k vlastnému systému vychádzajúceho z bodov a čiar, venoval sa problematike fázovania, posunov, postupne dospieva až k nemateriálnemu prejavu. Paralelne s týmito aktivitami sa zaujíma o koncentrácie hmoty (1966), ich osamostatnenie alebo zabalenie (1967). Od týchto prác prechádza ku konceptuálnym textovým oznamom a náčrtom. Od 70. rokov sa venuje problematike krajiny, dlhodobým je takisto jeho projekt Bratislavskej ZOO. Z literatúry: 20. storočie, kat. výstavy, SNG Bratislava, str. 77; Matuštík, R.: ... Predtým. 1964-1971. Prekročenie hraníc. Považská galéria umenia. Žilina 1994.
Zoznam diel autora: