94. Aukcia súčasného umenia

26. Október 2010

Aukcie | 94. Aukcia súčasného umenia

Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: 15 000,- € Oltár súčasnosti. 1964-65. Reliéf, asambláž, koláž na dreve. 120 x 84 cm. (86. letná aukcia, 9. 6. 2009)
7 634,60,- €Oltár súčasnosti. 1965. Kombinovaná technika. 115 x 64 x 15 cm. (75. aukcia súčasného umenia, 23. 10. 2007)
6 140,87,- € Oltár budúcnosti. 1965. Kombinovaná technika. 100 x 97 cm. (71. aukcia súčasného umenia, 22. 5. 2007)
4 149,24,- € Subjekt II. 1963. Olej na plátne. 100 x 74 cm. (59. jesenná aukcia, 4. 10. 2005)
Oltár. 1965.
3 600,- € Hlavy. 1957. Olej na plátne. 38,5 x 46 cm. (85. aukcia súčasného slovenského umenia, 18. 5. 2009)
3 319,39,- € Kombinovaná technika. 123 x 80 cm. (56. aukcia súčasného slovenského umenia, 10. 5. 2005)
2 600,- € Hlavy. 1957. Olej na plátne. 38,5 x 46 cm. (88. aukcia súčasného umenia, 27. 10. 2009)
2 500,- € Ego/Slovak Šeherezáda Ironická Mystifikácia Inštalácia. 1978. Olejová tempera, akvarel, pero na papieri. 76 x 56 cm. (91. aukcia súčasného umenia, 18. 5. 2010)
2 389,96,- € Pocta Stravinskému. 1961. Olej na plátne. 95 x 145 cm. (22. jesenná aukcia, 26. 9. 2000)

Biografia: Jeden z najvšestrannejších a najradikálnejších avantgardistov slovenskej výtvarnej scény: protagonista umenia objektu, environmentu a inštalácie, happeningu a akcie, ktorého tvorba spája niekoľko filozoficky zdôvodnených a zo seba vyplývajúcich polôh, vychádzajúcich z rudimentárneho konceptuálneho myslenia. V šesťdesiatych rokoch priniesol vlastnú - dematerializovanú - kozmologickú víziu sveta. Svoje celoživotné tvorivé zacielenie, "ego" projektoval a definoval v zložitom systéme, kde základ tvorí prepojenie troch zložiek, súbežných dráh: empirickej, kozmologickej a dráhy transcendentna. Patrí ku kmeňovým postavám slovenskej výtvarnej scény. Autor s impozantným životopisom a ešte impozantnejším dielom patrí k najdôležitejším protagonistom slovenskej avantgardnej scény už od šesťdesiatych rokov. Jeho azda najvýznamnejší životopisca Aurel Hrabušický výstižne a stručne charakterizuje Filkovu viacvrstvovú tvorbu ako prestúpenie osobného a ľudského s univerzálnym. Nepochopenie časti publika vidí v nedorozumení s formou Filkových prác. Na Slovensku sa vždy oceňovali výtvarníci – majstri svojho remesla, Filko svojím prejavom dodnes na Slovensku provokuje. Spočiatku bol autor prevažne maľoval pod vplyvom Neue Wilde, neskôr sa jeho zaujatie klinickou smrťou, čakrami, inými dimenziami, kozmickým a univerzálnym prejavilo v prostrediach, inštaláciách objektoch, ktorým toto pozadie prepožičiava ucelenú formu a filozofiu. Filko prerába svet okolo seba, recykluje svoje vlastné diela, zahmlieva je vždy svoj a jedinečný. Myslíme, že dnes už o Filkových kvalitách nikto nepochybuje. Tento výtvarník patrí k tým, ktorí prekračujú hranice našej malosti smerom k svetovému. Filkove dielo patrí k základom slovenského súčasného umenia (A. Kusá). Stano Filko sa narodil 15. 6. 1937 vo Veľkej Hradnej. Študoval na Vysokej škole výtvarných umení (1959 – 1965) v Bratislave na oddelení monumentálnej maľby u profesorov Dezidera Millyho a Petra Matejku. 1965 vytvoril s A. Mlynárčikom HAPPSOC I a HAPPSOC II. 1966 napísal manifest Úvahy o prostredí. 1969 napísal ďalší manifest, kde uvažuje o projekte, ktorý je jedným z posledných prúdov proptekt artu...vychádza a nadväzuje na happening, konštruktívne, kinetické umenie, enviromenty, minimal art, multiple a všetky prúdy prospekt artu...“ Od začiatku 80 rokov sa opätovne venoval maľovaniu, predovšetkým realizácií rozsiahlych cyklov. 1981 – 1990 pôsobil v Nemecku, Kanade a Spojených štátoch. Emigroval vo veľkom štýle. Auto, ktoré ho previezlo cez hranice, vystavil na najprestížnejšej svetovej výtvarnej výstave na Documente v Kasseli (1982) a stal sa prvým slovenským výtvarníkom, ktorý na tomto podujatí participoval. Vystavoval na najprestížnejších svetových výstavách, ako na Environnement Universel, Oldenburg (1966), Bienále mladých v Paríži (1969)Svetové kvadrienále súčasného umenia v Dokumente (1982), Working in Brooklyn, Brooklyn Museum, New York, USA (1987), After the Spring. Museum of conteporary Art, Sydney, Australia (1994)Global Conteptualism: points of Origin 1950s-1980s., Queens Museum of Art, Queens, USA (1999), Bienále Benátky (2005) a množstvo ďalších. Jeho dielo je zastúpené v zbierke Guggenheimovho múzea v New Yorku. Z literatúry: Šesťdesiate roky. SNG Bratislava. 1995; Stano Filko II. 1965–69. Bratislava. 1971.

Aukcie

156. Zimná aukciaNa aukcii bolo vydražených 51 diel (50%) v celkovej hodnote 493 350 €. Nevydražené diela je možné zakúpiť v našich výstavných priestoroch.

Newsletter

Ak chcete byť pravidelne informovaný, a dostávať aktuálne informácie o činnosti spoločnosti SOGA, prihláste sa do nášho mailing listu.