07. Jún 2011
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: 59 000,- € Drevári pod Ďumbierom. 1943. Olej na plátne. 67 x 47 cm. (95. zimná aukcia, 7. 12. 2010)
51 450,- € Slovenská rodina. Okolo 1938. Olej na plátne. 70 x 100 cm. (45. zimná aukcia, 2. 12. 2003)
49 790,- € Žatva pod Bradlom. Okolo 1935. Olej na kartóne. 65 x 48 cm. (81. jesenná aukcia, 7.10. 2008)
48 330,- € Súbor diel: Nad rodným krajom. 1944. Olej na plátne. 79 x 93 cm; Štúdia k Bošáci. 1944. Kresba ceruzou, kolorovaná akvarelom na papieri. 42,5 x 28 cm; Náčrt z Kopaníc I. 1944. Perokresba na papieri. 18 x 13 cm; Náčrt z Kopaníc II. 1944. Perokresba na papieri. 12,5 x 17,5 cm; Žena z Bošáce. 1944. Pálená hlina. výška 33 cm; Muž z Bošáce. 1944. Pálená hlina. Výška 33 cm. (42. jesenná aukcia, 30. 9. 2003)
44 000,- € Pozdravenie rána. Okolo 1940-42. Olej na preglejke. 66 x 42, 5 cm. (92. letná aukcia, 8. 6. 2010)
Biografia: Martin Benka sa narodil 21.9. 1888 v Kostolišti, zomrel 28.6.1971 v Malackách. 1903-1906 učeň maliarstva a natierčstva v Hodoníne, 1906-1909 maliarsky tovariš vo Viedni, kde 1908-1909 navštevoval súkromnú maliarsku školu E. Neumanna. 1909-1913 študoval na súkromej krajinárskej škole A. Kalvodu v Prahe. 1910 prvýkrát vystavoval spolu s Kalvodom a spolužiakom J. Štemberom v Novej Kdyni. 1913 účasť na výstave v pražskom Rudolfíne a na jubilejnej výstave Združenia výtvarných umelcov moravských. 1910-1914 s Kalvodovou školou viacero maliarskych ciest do okolia Křivoklátu a na Moravské Slovácko – séria obrazov slováckych izieb. 1913 - prvý raz na strednom Slovensku - cesta do Veličnej na Orave. 1914 získava v Prahe ateliér - žije a pracuje tu až do roku 1939. 1915 – 1919 prvé výrazné maliarske obdobie – veľkoformátové secesné krajiny z Miľoňovíc na Morave. 1920 cesta na Oravu, Spiš a Liptov. Z literatúry: Váross, M.: Martin Benka. Bratislava 1981; Baranovič, Š.- Zaťková, Ľ.: Martin Benka - sprevodca po živote a diele. Martin 1988; Abelovský, J., Bajcurová, K.: Výtvarná moderna Slovenska. Bratislava 1999.
Poradové číslo: | 124 |
Vyvolávacia cena: | 28 000 € |
Konečná cena: | 42 000 € |
Rok: 1920
Technika: olej na kartóne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 50 x 70 cm
Značené: Značené v strede dole "M. Benka"
Ďalšie vlastnosti: Na zadnej strane obrazu autorská nálepka, písaná rukou Martina Benku. Podľa popisu bolo dielo vystavované v pražskom Mánesi roku 1949. Cez nálepku je pečiatka Kultúrneho a sociálneho odboru mesta Košíc.
Popis: Predkladané dielo Martina Benku obhliadla rešpektovaná znalkyňa dr. Oláhová z Múzea Martina Benku v Martine. Expertka potvrdila pravosť diela s tým, že dohľadala v depozitoch múzea Benkovu kresbu ceruzou, ktorá bola jednoznačne predlohou obrazu. Je signovaná vľavo dole “Vlkolinec 8/4/20 B.”.
Olejomaľba Martina Benku “V nedeľu” je zberateľskou vzácnosťou. Jestvujúca kresba k obrazu totiž dovoľuje jeho datovanie do roku 1920. Diela z tohoto zlomového roku Benkových úsilí sú jednak málo početné a jednak sa na trhu s umením nevyskytujú. Za východiskový bod Benkovho hľadania obrazovej zostavy "slovenského" sa všeobecne považuje dielo "Na rieke Orave" z roku 1920. Predpovedá najšťastnejšie obdobie maliarovej tvorby rokov 1921--1927, v ktorom Benka zavŕšil pre naše maliarstvo záväzný spôsob dispozície "slovenský človek a jeho svet". V obraze "Na rieke Orave" nachádzame v zárodočnom štádiu viaceré z týchto maliarskych postupov: jadrnú kompozičnú skratku, plošnosť i expresivitu rukopisného podania. Jednako istá drsnosť, nediferencovanosť temnej farebnosti a svetelnej kompozície, protirečí úrovni maliarovho umeleckého poznania, ktoré dosiahol v predprevratových miloňovických dielach. Napokon subtílnejšie interpretácie dokazujú, že Benkova tematizácia slovenského mýtu mala oveľa zložitejšie východiská. Sám maliar považoval za zlomové cézanistické obrazy "Ovčiar" a "Práčky pri mlyne v Kiripolci", maľované roku 1919, teda ešte pred druhou oravskou cestou. Nám sa vidí, že za jedno z kľúčových diel by sa mohla označiť aj "Prosba za úrodu" z roku 1920, najmä pre príznačnú pietistickú symboliku, ktorú sprostredkováva už nielen expresia krajiny, ale najmä figurálna stafáž: kľačiaca sedliačka, roľník zo záprahom a v druhom obrazovom pláne náboženská procesia. No a nakoniec je to aj teraz predkladaná kompozícia “V nedeľu”, ktorá rovnako - celkovou maliarskou kultúrou - oveľa jednoznačnejšie a vývinovo preukaznejšie než "Rieka Orava", dosvedčuje súvzťažnosť s Benkovými secesnými, predprevratovými východiskami.
Zoznam diel autora: